Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressbok -> D500

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 02:55

Uppgraderade från T68 till D500 för några dagar sedan och höll på att bli galen när jag inte hittade nåt smidigt sätt att överföra alla mina kontakter från macen till telefonen.

iSync... ingen support för samsung. Eller nån som gjort nåt hack för det?
vCards över bluetooth... ja, men telefonen startade om sig själv varje gång jag försökte föra över alla kontakter samtidigt.

Så jag började skicka kontakterna en o en... men efter typ 10 lessnade jag. Till råga på eländet sorterar D500:an alla kontakter på efternamn vilket kändes korkat när man lagrar några polare både med o utan efternamn.

Men men... jag gav inte upp... utan jag hackade ihop två små java-program som fixade det hela. Först exporterade jag alla kontakter som vCards. Körde sen min första lilla java snurra som bakade om namnen... så att ordningen som displayas i adressboken i macen lagras i efternamnsfältet i telefonen. Provade kasta över den filen (alla vCards i samma fil) på bluetooth, men samma skit... telefonen rebootar. Då körde jag min andra lilla java-snurra som splittade alla vCards i varsin fil. Markerade alla filer, drog över dom på bluetooth och sim salabim... så var adressboken överförd.

Så om det är många fler som har samma problem skulle jag kunna snygga till mitt javaprogram eller se om det inte går att lösa med script direkt i adressboken.

/Oscar

PS. Annars verkar det vara en grym telefon.

Det låter mycket intressant. Jag skulle ha över mina kontakter från T610 till D500 för ett tag sedan och jag fick göra det den manuella vägen, kontakt för kontakt. Att använda "Skicka alla" från T610 fungerade inte, D500 tog emot men inget kom in (eller kanske bara den första kontakten - minns inte riktigt) och testade jag med IR (istället för BT) så startade bara telefonen om sig. Att gå visa SIM-kortet gick ju inte heller eftersom det inte klara av mer än ett namn och ett nummer tillsammans, det blir bara en röra. Så det fick bli en och en samtidigt som jag suckade tungt över att Apple inte stödjer D500 (ännu) och att Samsung helt struntar i macanvändare (deras program Easy nånting fungerar bara i Windows).

Med andra ord: jag *hade* ditt problem, synd att man ska vara först ute med allting...

Det där med att den sorterar på efternamn förresten, det är ju typiskt en sån sak som borde gå att ställa in i telefonen. Efter att ha använt den ett tag har jag upptäckt många småsaker som är störande och det där är en av dem. Eller som att det inte går att välja stegrande på ringsignalen. (Att det inte går att ha vibration och mp3-signal samtidigt lär bero på att det skulle kunna skada högtalaren i telefonen - om det är sant vet jag inte).

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-02-08 21:52

Jag har också en D500. Världens skönaste telefon förutom några såna här smågrejor, ni har skrivit om några av dem.

Andra saker är att den inte är konsekvent när man skriver SMS. Ibland är T9 igång, andra gånger inte.

När man skrivit en punkt vill man ju att det automatiskt ska bli stor bokstav på första ordet i den nya meningen, men icke!

Skriver man ett ord som inte finns i ordlistan, och ska stava det, börjar den ALLTID det rättstavade ordet med stor bokstav.

Trots dessa smågrejor tycker jag telefonen är underbar. Idag råkade jag dock tappa den i asfalten, från ganska hög höjd, varpå den rullade runt några vändor i allt grus som låg ovanpå asfalten. Trodde den skulle vara helt död! Till min stora glädje blev det bara skador på utsidan av telefonen och inga repor i displayen.

Hur som helst, om någon kommer på hur man syncar telefonen med iCal och adressboken är jag _väldigt_ intresserad att höra hur det funkar.

Och om någon hör att man kan uppdatera telefonens programvara, så att alla småfel försvinner, let me know!

Ursprungligen av Rasmus:

Andra saker är att den inte är konsekvent när man skriver SMS. Ibland är T9 igång, andra gånger inte.

Ja, att det inte går att ställa in ett förvalt värde är dåligt.

Ursprungligen av Rasmus:

Hur som helst, om någon kommer på hur man syncar telefonen med iCal och adressboken är jag _väldigt_ intresserad att höra hur det funkar.

Jag skulle vara nöjd om det kom något program överhuvudtaget för mac som kan användas för att t.ex. redigera kontakterna. Till min T610 köpte jag PhoneAgent som kunde göra en hel del (redigera kontakter, överföra filer, skicka och överföra SMS, skapa teman mm) och jag skulle kunna tänka mig att betala för ett liknande program för D500.

Ursprungligen av Rasmus:

Och om någon hör att man kan uppdatera telefonens programvara, så att alla småfel försvinner, let me know!

Det jag läst hittills är att Samsung inte släppar firmwareuppdateringar till sina telefoner. Jag vet inte om det är sant, men det låter ju tråkigt. Med tanke på att alla nya telefoner numera har buggar av något slag är man ju van att det kommer bättre firmware senare (som t.ex. för T610).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 14:13
Ursprungligen av Rasmus:

Andra saker är att den inte är konsekvent när man skriver SMS. Ibland är T9 igång, andra gånger inte.

Hmm... hur menar du... växlar den automatiskt mellan T9 och vanligt läge? Själv trycker jag på höger menyknapp när jag vill växla inmatningsläge, för mig är det inget som är på ibland o av ibland när jag skriver sms. Jag tycker det är en bra feature att snabbt kunna växla inmatningsläge.

Många såna smågrejjer känns mer som features man är ovan vid än rena buggar. Även om det är lite irriterande att vänja om sig när man byter telefon.

/Oscar

Man löser överföringen med vcard via en vcard splitter, minns inte vad den heter exakt men gjorde samma sak för en vecka sedan. export av samtliga adresser ur adressboken till en vcard fil därefter splittar man upp den.

Bara söka under "vcal" på versiontracker.com

det var dock klurigare o flytta ical, går ju inte o exportera ut vcal filer därifrån (inte vad jag hittade iaf)

nu har jag dock hivat iväg den där D500an o bytt till hör o häpna en QTEK8010, faktiskt den bästa telefon jag någonsin haft tror jag. En enda nackdel (utöver Windows då är avsaknaden av 3G men shit vilken grym nalle. Om Apple skulle ha en sån här liten fräsch pryl, oj oj oj.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-02-09 08:42

Har nu upptäckt att D500:an inte sätter på alarmet om telefonen är avstängd. WTF!
Är det så på era telefoner också? Måste jag ha telefonen igång hela natten för att på morgonen kunna vakna till dess veckarklocka?

Fler och fler såna här saker som man tar som självklara, verkar inte vara så självklara när det gäller Samsung D500. Det är en riktigt fin telefon men nu börjar jag tröttna lite på användarvänligheten och funktionerna.

Vad krävs för att reklamera produkten och köpa något annat? Telefonen/hårdvaran fungerar ju felfritt, det är bara innehållet jag är missnöjd med.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 14:01
Ursprungligen av Rasmus:

Har nu upptäckt att D500:an inte sätter på alarmet om telefonen är avstängd. WTF!
Är det så på era telefoner också? Måste jag ha telefonen igång hela natten för att på morgonen kunna vakna till dess veckarklocka?

Har inte testat... men har för mig att det är en inställning... autopåslag?

/Oscar

Du kan ju fråga Samsung om den kan ta emot strömmad video Vilket den skall enligt specarna, på Samsung säger man. Du får flytta över filerna från datorn till telefonen.
Dom har ingen aning om vad streaming är, verkar mest vara en kool grej o skriva i specen känns det som.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-02-09 09:51

Jag har nu kontaktat Samsung och framfört mina synpunkter. Ska bli spännande och se vad dom svarar!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-02-09 22:10

oscar_lantz: Du hade rätt. Efter en del sökande hittade jag inställningen om autopåslagning. Tack!

Angående mitt brev till Samsung räknade jag upp nio (9) st punkter med saker som jag inte är nöjd med. Jag frågade också om dom kommer erbjuda oss att uppdatera firmware.

Detta är vad jag fick tillbaka:
Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Vi skulle behöva få lite mer information angående detta för att kunna
hjälpa dig. Vad är det för problem du har stött på?

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Johan

Vad ska man säga? Hur ska jag kunna ge dom mer information än det utförliga brev jag skrev?

Oj, vilket goddag yxskaft-svar från Samsung...

  • Medlem
  • 2005-02-09 23:15

Verkar vara samma problem med många asiatiska telefonmakare. Många små mjukvarufunktioner men ack så viktiga saknas. Hade samma problem med min Nec e616. I stort sett exakt samma problem som ni beskrivit tidigare...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 00:57

...min uppfattning av samsung är att de gör snygga telefoner med bra kamera, display o hög kvalitet. MEN... i många fall har design gått före funktion, små saker som det där med alarmet, ingen snooze (antagligen kulturkrock, asiater går upp när väckarklockan ringer).

...kan man leva med dessa egenheter så får man en "problemfri" telefon av högkvalitet, dock e de lite "turkiga".

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-02-10 09:02
Ursprungligen av patzy:

...min uppfattning av samsung är att de gör snygga telefoner med bra kamera, display o hög kvalitet. MEN... i många fall har design gått före funktion, små saker som det där med alarmet, ingen snooze (antagligen kulturkrock, asiater går upp när väckarklockan ringer).

...kan man leva med dessa egenheter så får man en "problemfri" telefon av högkvalitet, dock e de lite "turkiga".

Nu visade sig ju iofs att det här med alarmet var en inställningssak. Man kan välja om den ska slå på sig automatiskt eller ej, vilket ju faktiskt är ganska bra!

Och snooze-funktion, visst har den det!

Ja man kan ju bygga på med Samsung Support svar;
----------------
Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Det stämmer att det inte finns någon URL uppkoppling i mediaspelaren.
Vi ber dig kontakta supporten till den URL address som du försöker
koppla upp dig mot för att kontrollera adressen.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.
----------------
Ska jag kontakta dom ansvariga för URL adressen jag försöker koppla upp mig mot, ja det är jag själv.. o vad ska jag göra, byta från URL till file:// el ?
Samsung! inte helt bra kan man ju lugnt säga.

På telefon föreslog dom att jag skulle flytta mina filer jag ville "streama" från datorn till telefonen och sen spela upp dom. Snark!

Senast redigerat 2005-02-10 09:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 02:13
Ursprungligen av Jürgen B:

På telefon föreslog dom att jag skulle flytta mina filer jag ville "streama" från datorn till telefonen och sen spela upp dom. Snark!

AAAhahahahahah bland det roligaste jag läst på länge.

Mwen tur att du har en windows lur nu då!

  • Medlem
  • 2005-03-07 00:28

jag har två små frågor till er me d500an...

1. går det att skicka bilder och filmer med bt på samma sätt som man skickar bilder med t610. (ibook)

2. har knapparna under displayen färg eller är dom gråa (telefonlurarna och mittenknappen). jag har sett två versioner, gillar den me gråa knappar bäst. tänkte att det kanske är olika från land till land, så jag undrar vilken version Sverige har.

http://www.samsung.com/se/products/mobilephone/gsm/sgh_d500.asp gråa knappar

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=4776 knappar me färg (klicka på förstora)

Ursprungligen av PJÄR:

1. går det att skicka bilder och filmer med bt på samma sätt som man skickar bilder med t610. (ibook)

Det går att skicka, fast man måste bekräfta på telefonen att man ska ta emot (jag har du inte lyckats ändra det). Man kan även ansluta till datorn från telefonen och då hamnar man i /Användare/Delat/ där man kan hämta filer till telefonen.

Ursprungligen av PJÄR:

2. har knapparna under displayen färg eller är dom gråa (telefonlurarna och mittenknappen). jag har sett två versioner, gillar den me gråa knappar bäst. tänkte att det kanske är olika från land till land, så jag undrar vilken version Sverige har.

Knapparna på min D500 är alla vita/gråa. Men när man öppnar den och belysningen tänds blir det röda/gröna. Rätt snitsigt faktiskt.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-07 01:01
Ursprungligen av PJÄR:

jag har två små frågor till er me d500an...

1. går det att skicka bilder och filmer med bt på samma sätt som man skickar bilder med t610. (ibook)

Det är inga problem. Du skickar t.ex bilder, filmer, musik, ringsignaler, m.m via bluetooth.

Citat:

2. har knapparna under displayen färg eller är dom gråa (telefonlurarna och mittenknappen). jag har sett två versioner, gillar den me gråa knappar bäst. tänkte att det kanske är olika från land till land, så jag undrar vilken version Sverige har.

Båda bilderna stämmer överrens med telefonen. När bakgrundsbelysningen lyser får knapparna färg. När bakgrundsbelysningen inte lyser är dom gråa.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-07 01:04

Second place, first loser... Adrian B hann först

  • Medlem
  • 2005-03-07 01:34

perfekt :D! nu är alla tvivel borta

  • Medlem
  • 2005-03-07 01:37

bara en fråga till förresten.. om man köper den me vodafone, kommer menyerna vara lika gräsliga som dom var till t610 tro? vad tycker ni om menyerna förresten, är dom bättre lr sämre än sonyericssons?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-07 23:04
Ursprungligen av PJÄR:

vad tycker ni om menyerna förresten, är dom bättre lr sämre än sonyericssons?

Snyggare, enklare, snabbare, bättre, roligare

  • Medlem
  • 2005-03-09 16:59

Är det värt att vänta med att köpa den tills efter att samsung har presenterat sina 450 nya produkter?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-09 23:22
Ursprungligen av PJÄR:

Är det värt att vänta med att köpa den tills efter att samsung har presenterat sina 450 nya produkter?

Det finns alltid något nytt och roligt runt hörnet! Även efter att Samsung har presenterat sina 450 nya produkter...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 23:48

Har någon prövat detta program?

http://www.apple.com/downloads/macosx/productivity_tools/onsync.html

Ska ge det ett försök nu, har rätt "gammal" firmware dock så det lutar åt att det inte funkar. Verkar som att chanserna är bäst med nyare grejer...

1
Bevaka tråden