Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döende ibook HD.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Ödets ironi slå hårt....
Samma dag som jag skulle beställa en extern backup HD så börjar min HD låta väldigt illa. Den går bara att komma åt när datorn är upp och ner, råkar man röra datorn när den är igång så låter den som en slipmaskin.

Nu är det illa alltså.

Jag hoppas kunna göra en liten snabb backup, för den är ju fortfarande åtkomlig. Det jag undrar är var alla personliga inställningar och sånt sparas på OS X? Säkert en dold mapp någonstans men med den lilla HD tid jag förhoppningsvis kan suga ur den så har jag inte tid att leta.

Jag har inte så mycket pengar så allt jag har tvingas gå till hårddisken. Så jag kommer inte ha råd att lämna in den. Detta gör att jag måste få tag i en så kallad Phillips skruvmejsel. Var hittar man en sådan i Göteborg?

Jag vet att detta har diskuterats tidigare i andra trådar och jag har sökt men inte hittat.

tacksam för all hjälp.

mvh
/Martin

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 16:11
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Detta gör att jag måste få tag i en så kallad Phillips skruvmejsel. Var hittar man en sådan i Göteborg?

I din verktygslåda. Philipsmejsel är samma som stjärnskruvmejsel.

Inte Phillips till höljet. Torx nr 8. Längre in behövs Phillips också. Gå till Clas Ohlson och köp två BRA satser instrumentmejslar: en med Phillips och flata, en med små Torx (de flesta vanliga Torx-satserna går inte längre ner än 10).

Här är sedan ett par länkar (tredje gången jag lägger in dom på 99:an...)

Första länken

Andra länken

Lycka till! Det är rätt pilligt, men inte alls omöjligt om man är försiktig och lätt på hand (nykterhet är inget fel heller...)

Senast redigerat 2005-02-01 17:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 16:58

Mejsel finns

I de flesta VÄLsorterade järnaffärer, enklar kan annars vara att gå till
en renodlad elektronikfirma

Biltema

Nu studsar jag in igen, glömde att Du hade en nödbackup att göra. Det absolut bästa, om Du hinner innan den slutliga kraschen, är att klona hela hårddisken till den externa, och göra klonen bootbar (om den externa är FW). Då får Du med precis alla program, filer och inställningar precis som Du hade dem.

Ladda hem Carbon Copy Cloner och installera. Den är gratis (nja, "donationware") och fungerar fint. Du måste logga in som administratör för att få köra den.

Lyckas Du få en klon på din externa FW-disk, så spar den tills den nya interna är på plats. Koppla in den externa och boota upp med ALT-tangenten nere. Så småningom får Du då välja startskiva, välj då den externa. Börja sen med att formattera den nya inbyggda (skivverktyg finns med på den externa), starta sen Carbon Copy Cloner och klona nu FW-skivan till den inbyggda. När detta är klart, kan Du boota om som vanlgt, och har då allt från Din gamla skiva på plats utan mera krångel.

Uppföljning

Jag och min flickvän bytte hårddisken i går kväll, och skriver från min ny uppgraderade HD nu. Beskrivningarna på nätet stämde inte riktigt med min iBook. Jag har tex. slot-in.

Men även en hel skruvar sitter annorlunda men har man skruvat en del med datorer och håller reda på alla skruvar så tycker jag att det inte var några större problem.

Den nya hårddisken är snabbare, större och tystare. Jag är grymt nöjd.

mvh
/Martin

1
Bevaka tråden