Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firmwaredöd imac 350mhz slot CD

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-08 13:19

Kan någon återuppliva imacen? Efter install. av OSX.2 blev skärmen ljusgrön. Efter tips om nolla PRAM blev den bra men vid nästa start svart skärm. HD har kollats på en PC och fungerar. Det ska visst finnas nå sätt att fixa firmware men hur.

Japp, det finns sätt att lösa det!

Så här gjorde jag!

Apple har varit lite klantiga tycker jag, man måste läsa väldigt noga i avtalet på OS X skivan innan man uppdaterar, där står att man måste uppdatera firmware till 4.1.9 tror jag!

http://www.apple.com/support/imac/g3/

firmware uppgradering finns längst ner på sidan!

Vad man får göra är att man måste ladda firmware ifrån boot disken! Vad jag gjorde var att jag tog ut HD:n och installerade OS 9 på den via en annan dator! sedan laddar du hem firmware uppdateringen och lägger den på samma disk!
Sätter tillbaka din HD i iMac:en och startar! förhoppningsvis så startar din dator som vanligt, men du ser inget! När den har startat vänta lite och när du inte hör att HD snurrar eller liknande så skall du försätta datorn i sleep mode, vanligast genom att hålla innne powerknappen en liten stund!
Väck sedan datorn och du kommer att få bild igen!
Uppdatera Firmware enligt instruktioner (Detta fick jag prova 3 ggr, vet ej varför) men det funkade sedan och min dator funkade.
När du har kollat så att firmwaren är installerar och rätt version, kan du installera OS X, jag rekomenderar mycket minne, minst 384MB, jag kör 640 i min och då funkar det bra, jag köpte en 512:a av märket KingMax och den funkar utan problem, var dessutom billig tyckte jag, finns bla på JMEdata.

Hoppas att det funkar, fråga mer om du vill!

Här hittade jag information! http://www.capecodgraphics.com/imac_firmware.htm

Mvh

edit : link

  • Medlem
  • 2005-02-08 16:24

Tack, det där lät ju lovande. men kompisarna frågar: vilken mac kan man koppla upp sig emot. En G4 eller min beiga G3 dt kanske i extraplatsen? Vilken anslutn. ska de va? Ska HDn rensas först, på OSX eller helt. Kan man påverka "värddatorn" negativt när man laddar hem firmware? (det är allvarliga saker i PC-sammanhang). Detta firmware vilken funktion har den för imacen? HDn, skärmen, CDn? Det primära var väl att vi inte sabbar den dator vi lånar. Edit:Mina frågor är visst lite luddiga men gör ett försök...

Senast redigerat 2005-02-09 12:05
  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-10 00:41

Missad FW 4.1.9 på iMac

Jag trodde jag hade samma problem med min iMac, då skärmen var helt död, men så var inte fallet, utan det var själva videodelen som var paj, som är relativt vanligt på slot-modellerna. Jag lärde mig en hel del om det hela då iaf, för jag letade upp vad jag kunde på nätet om det hela.

Länken från Lordlondon är helt rätt ovan, men märk att i översta stycket på denna sida hänvisas till en "uppdaterad orginalsida" som är betydligt mer aktuell att läsa!:

http://www.gileskennedy.com/panthereatsimac

Om du sen tar översta länken här:

http://dialspace.dial.pipex.com/town/pipexdsl/q/aqro24/dotcom/panthereatsimac/problemsolver

så har du kommit rätt. Det jag vill komma fram till, är att i det här fallet är det viktigaste tipset att "PRAMMA absolut inte din iMac mer!!!", då detta kan leda till dess slutliga död. Alltså ju mindre man prammar den, ju större chans att man kan rädda sin iMac.

Nästan alla Macar har varit tvugna att FW-uppgraderas när MacOSX introducerades, och förutom att iMacen kan bli helt kass av att man inte gör det, har jag aldrig hört att nån Mac tagit skada av detta. Om du läser på Apples egen sida för nedladdning av iMac 4.1.9 uppgrade (på svenska sist på sidan), så är det bara att göra om uppdateringen om den misslyckas första gången:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130#Swedish

Det som är farligt är att försöka starta iMacen med MacOSX utan att ha uppgraderat den! FW-uppgraderingen är ett litet program som man startar i sin iMac uppstartad i MacOS 9.x - det är alltså bara en programfil, som inte kan skada någon annan Mac, om man inte startar den. Dessutom om man startar det, vägrar den att göra något alls, om den inte startats just på en iMac av rätt sort, som ännu inte har uppgraderats. Alltså, den kan bara göra nytta, ingen skada.

Nu är det sant att alla FW-uppgraderingar är potensiellt farliga (motsvarar BIOS-uppgradering på en PC), men just pga detta har Apple lagt in så många skyddsnät i processen att det snarare bara blir att datorn ej tar emot uppgraderingen vid minsta fel i processen - och man får göra om försöket - eller också, så blir det rätt.

Sist då jag köpte ett Radeon 7000-kort sade han jag köpt det av, att hans BW G3 Mac hade börjat krångla och gå dåligt och undrade om jag visste något???
Nej, sa jag - mina G3or har alltid varit mkt stabila sa jag.

När jag kom hem och satte i kortet i min maskin, började den spotta och krångla, så jag gjorde det första jag alltid brukar göra när jag köpt något - kolla FW!!!
Jag hoppade till ATIs hemsida... och jovisst 2st FW-uppgraderingar hade han hoppat över! Mitt kort var nånstans på 2001 års nivå och datorn körde 2005 års systemvara!
Inte undra på att maskinen spottade - de gör faktiskt inte dessa FW-uppgraderingar för att de är helt onödiga, jag är säker på att alla företag gärna hoppar över om det inte behövs - nej, de enda uppgraderingar som oftast är absolut nödvändiga, är just FW.

Slutet på historian? Jovisst min BW G3a går som en dröm med Radeon 7000-kortet, fast jag först funderade på om det var något fel på det (och det var det ju - ingen hade skött FW-uppdateringarna - som att inte vattna sina blommor).

Det är rätt knepigt att få igång en iMac som prammats efter missad FW, men följer man tipset på sista sidan ovan, brukar det funka - kräver lite tålamod, men desto gladare blir man när det går till sist. Annars, som jag sa förut, jag har ett 500MHz G3 kort till slotload iMac jag kan skicka gratis till dej. Lite pilligt - många skruvar att ta isär iMacen - men det är en sista utväg.

Ja, och så står det exakt vad FW-update 4.1.9 gör på svenska på Apples nedladdningssida - sista länken ovan.

Ursprungligen av med:

Tack, det där lät ju lovande. men kompisarna frågar: vilken mac kan man koppla upp sig emot. En G4 eller min beiga G3 dt kanske i extraplatsen? Vilken anslutn. ska de va? Ska HDn rensas först, på OSX eller helt. Kan man påverka "värddatorn" negativt när man laddar hem firmware? (det är allvarliga saker i PC-sammanhang). Detta firmware vilken funktion har den för imacen? HDn, skärmen, CDn? Det primära var väl att vi inte sabbar den dator vi lånar. Edit:Mina frågor är visst lite luddiga men gör ett försök...

Tjena

Det kvittar i vilken dator du sätter den, jag satte den i min G4/400 som en extra HD, formaterade och gjorde en ny installation av 9.0 som jag uppgraderade till 9.2.2 och sedan lade jag firmware uppdateringen på skrivbordet! och gjorde som jag har besrkivit innan, det hjälpt mig, och jag hade hjälp av de linkarna som står ovan! Du installerar inte firmwaren förrän HD:n är tillbaka i iMac:en!
Mvh

Lycka till!

Ursprungligen av Lordlondon:

Apple har varit lite klantiga tycker jag, man måste läsa väldigt noga i avtalet på OS X skivan innan man uppdaterar, där står att man måste uppdatera firmware till 4.1.9 tror jag!

Att skylla på tillverkaren i det här fallet tycker jag är helt fel. Det står på flera ställen, bl a i kapitlet "Läs innan du installerar" som följer med varje kopia av Mac OS X att man måste ha senaste firmware.

"This document provides important information you should read before you install Mac
OS X. It includes information about supported computers, system requirements, and
installing Mac OS X."

Läser man inte kapitlet "Läs innan du installerar" innan man installerar så känns det ju långsökt att skylla på tillverkaren.

Nu är ju inte detta inlägg så konstruktivt men eftersom jag dagligen på jobbet får hjälpa användare som inte läser de instruktioner som skickats ut blir man ju lite lätt luttrad.

Ursprungligen av Rickard A:

Att skylla på tillverkaren i det här fallet tycker jag är helt fel. Det står på flera ställen, bl a i kapitlet "Läs innan du installerar" som följer med varje kopia av Mac OS X att man måste ha senaste firmware.

Men exakt varför kollar inte installeraren att maskinen har den firmware som krävs, i stället för att helt korkat försöka installera och sedan bara gå och dö? Firmwareuppdateringen borde göras automatiskt som en del av installationen, och om inte det så åtminstone varna om man håller på att göra fel. Allt annat är bara fel.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men exakt varför kollar inte installeraren att maskinen har den firmware som krävs, i stället för att helt korkat försöka installera och sedan bara gå och dö? Firmwareuppdateringen borde göras automatiskt som en del av installationen, och om inte det så åtminstone varna om man håller på att göra fel. Allt annat är bara fel.

Jajo, kanske det. Men finns ett kapitel som heter "Läs innan du installerar" bör man ju läsa det. Det är inte direkt där bara för skojs skull. Det kan ju vara annat än firmware som kan ställa till det vid installation som en installerare inte kan varna för. Nåt litet krav måste man ju kunna ställa på användaren.

Hur mycket skyddsnät en tillverkare än bygger in finns det alltid folk som lyckas ställa till det för sig genom att inte läsa manualen.

Ursprungligen av Rickard A:

Att skylla på tillverkaren i det här fallet tycker jag är helt fel. Det står på flera ställen, bl a i kapitlet "Läs innan du installerar" som följer med varje kopia av Mac OS X att man måste ha senaste firmware.

"This document provides important information you should read before you install Mac
OS X. It includes information about supported computers, system requirements, and
installing Mac OS X."

Läser man inte kapitlet "Läs innan du installerar" innan man installerar så känns det ju långsökt att skylla på tillverkaren.

Nu är ju inte detta inlägg så konstruktivt men eftersom jag dagligen på jobbet får hjälpa användare som inte läser de instruktioner som skickats ut blir man ju lite lätt luttrad.

Jag skyller inte på någon tillverkare, jag tycker bara att, i och med att apple vet att man skall ha senaste firmware så skulle de kunna skriva det med feta röda bokstäver i början innan man installerar, för att göra det lättare för kunden tex.

Mvh

  • Medlem
  • 2005-02-12 15:13

Nu har vi gjort efter anvisn. Allt verkade fungera, men idag vid första start så var skärmen svart igen.. Fick den inte i villäge so nån föreslagit. Hur gör jag nu?

  • Medlem
  • 2005-02-12 16:46

Hear, hear Rickard. Men har du nåt konstruktivt tips till att få liv i en svart skärm.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-12 18:24

Har du en gång fått in rätt FW, så är detta klart och behöver aldrig förnyas. Däremot så har just slot-load-modellen av iMac den tråkiga nackdelen att den går inte att starta, om det lilla 3.6V Litium backup-batteriet är slut. (Håller reda på datum mm)

Detta har den gemensamt med några äldre PowerBook-modeller. Båda dessa är numera av den åldern att det av naturliga skäl blir dags att byta batteriet nu. Sen är iMacen väldigt känslig för att "backup-CPU:n" krashar, varvid detta batteri som annars håller i ca 5-10 år, dras ut på 1-2 dygn.

Det sitter på moderkortet, och tror jag kan nås i lillia luckan undertill bak. Ligger strax invid ethernet kontakten. Vid mätning om det visar mindre än 3.3V = kasst.
Gå till denna privata sida:

http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html

Och ladda ner verkstadsmanualen till just din iMac (eller ladda ner alla), kolla också på länken kallad "CIP" för din iMac där, vilken leder till motsv. sida för "Costumer Installabul Parts" på Apples Website. Där finns bla detaljanvisningar för batteribyte under: Other Replacement Parts/Battery.

Har den startat 1 gång efter den felaktiga pramningen, så ska den gå nu - annars hör av dig om moderkortet, eposta mig gärna direkt - klicka på medlemmar här uppe, sen "R".

Ursprungligen av R.Kroc:

Däremot så har just slot-load-modellen av iMac den tråkiga nackdelen att den går inte att starta, om det lilla 3.6V Litium backup-batteriet är slut. (Håller reda på datum mm)

Jag spinner på litet ot men slottisarna brukar fungera fint utan batteri. Själv körde jag flera år utan. I OS9 så kvaddas en viktig fil i systemet som har med fleranvändar-starten att göra. Det gör att macen låser sig i startproceduren. Den filen går från ca 1000 K till 40K varje gång den batteridöda datorn blir strömlös. Så vid strömavbrott och om man rycker nätsladden så måste startskivan i. Jag kommer ihåg att det var bekymmersamt (hade en kopia på den där filen på HDn) men problemet försvann när jag installerade OSX 2001 och sedan glömde jag saken. Använder forfarande burken men har satt i ett batteri i vintras.

MR

  • Medlem
  • 2005-02-13 14:44

Den "bongar" vid start surrar till nåra sec. men svart. Går inte att sätta i viloläge med knappen. Startar inte från CD med c-tangent. Vi kollade batteriet när vi bökade med den men ska göra det igen. Annars får jag väl ta ur HDn sätta den i G3n och kolla läget. ( visst har du fått mitt mail?)

Här har du en gammal tråd som jag drog igång om detta. http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=35313
Det löste sig till sist. Hoppas att det gör det för dig med! Eller ska jag skriva: Hoppas att det löser sig för dig, med!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-13 16:28
Ursprungligen av med:

Kan någon återuppliva imacen? Efter install. av OSX.2 blev skärmen ljusgrön. Efter tips om nolla PRAM blev den bra men vid nästa start svart skärm. HD har kollats på en PC och fungerar. Det ska visst finnas nå sätt att fixa firmware men hur.

Hade du system 9 kvar på hårddisken när du skulle installera OSX ?
Om ja, då kan du hålla OPTION tangent nere när du sätter power on.
Då visar blå skärm med två system att boota på. Välj system 9 och sedan ladda ner
rätt firmeware. Då bör det gå att boota OSX sedan. Det kan se enkel ut, men jag hoppas
du får bild när du håller option-tangenten nere.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-13 23:01

Som du ser av Ian Curtis inlägg, är symptomen typiska för om man har fel FW. Du ser också att många här vill leda dig till lyckat resultat, och tror även att det är möjligt.
Jag skriver så pass mkt pga jag inte exakt vet vad som hänt och inte hänt med maskinen, så det är en sorts checklista som följer. Sen är det betydligt lättare att få igång moderkortet som är i, om det nu är möjligt, än att byta detsamma, som du kanske förstått om du tittat i servicemanualen, jag gav en länk till ovan.

Första gången jag skulle göra FW-update, misslyckades jag vid 1:a försöket, det var på en BW G3 och orsaken var att jag hållit programmerarknappen inne för kort tid.
Det betyder, antingen för sen start, eller släppt för tidigt. Trodde inte den lilla knappen behövde vara intryckt så länge den verkligen behöver.
För att vara helt säker, ska den vara intryckt från tydligt före omstart, alltså långt innan tjongen och enligt Apple innan man ens trycker på startknappen.

Sen går en mkt lång stund med rätt liten aktivitet, men till slut hör du det långa pipet - alltså ingen tjong - utan ett högre långdraget tuut, som inte slutar innan du nu släpper programmerarknappen. När du väl gör det ska en sån där växande linje komma, vid vars slut, skärmen ska tala om ifall det lyckades eller inte!

Har du nån gång kommit hit och skärmen säger att det lyckades, så är det klart för all framtid, i annat fall står du exakt där jag stod när jag hållit programmerarknappen för kort tid.

Nu hade inte jag försökt installera MacOS X innan detta, så den BW G3an startade som vanligt, och tittade jag längst ner på 1.a sidan som kommer upp om man startar AppleSystemProfiler såg jag att inget nytt nr stod på FW-versions-raden. (v1.0 ej 1.1)
Men jag hade alltså kört själva FW-update-programmet. Vad hade det gjort då?

Jo, den läger in en fil med den nya FW-koden i en mapp som heter "StartObjekt" som ligger i MacOS9 Systemmapp, som annars oftast är tom. Det är denna kod som Macen lägger i NVRAMet (Non Violent RAM) när du startar om iMacen med programmerarknappen intryckt! Detta är all som egentligen sker.

Så om du tittar i denna "StartObjekt"-mappen - i ditt fall med hårddisken i en annan dator/FW-låda e likn och det ligger en fil med något namn som antyder på fw, firmware, iMac edyl (Minns inte vad den hette, men det var rätt uppenbart), så betyder det bara att du hållit programmerarknappen intryckt för kort tid.
Om "StartObjekt"-mappen är tom, så har åtminstone iMacen försökt göra en uppdatering, förutsatt att du verkligen lyckats köra "iMac FirmWare Update 4.1.9"- programmet i iMacen nån gång helt. Jag har själv aldrig varit med om att en Mac har misslyckats slutföra FW-updaten om man väl kommit så långt som till pipet och släppt
programmerarknappen sen. (Men allt är möjligt, men inte troligt!)

Om du nu kommit fram till att iMacen verkligen gjort/eller försökt slutföra FW-updaten men du har dessa "svart-skärmar" ändå, så är det något annat. (troligen)

Troligast är ett fel, jag haft på varenda en av mina 4-5 BW G3 Macar jag ägt under åren, iMacarna har nämligen flera krux gemensamt med BW G3.
De kan få ett mindre eller större fel i PRAMet som gör att de inte vill Boota rätt.
Detta kan uppträda närsomhelst (fast sällan), men typiskt efter nån lite större fix, typ FW-update, nytt system, nån hårdvaru-update som kräver reset, särskilt om det varit nåt fel ihop som krävt fysisk korrektion, typ ett RAM som inte tryckts i botten helt edyl. Eller bara lite åskväder! Symptomen är att maskinen blir ostartbar, oftast tjongar den inte ens, ibland gör den det, men gemensamt är att den aldrig hittar en startdisk - antingen det nu är en CD, hårddisk eller floppy eller vad det månne vara.

Jag brukar då pröva 3 saker, varav det sista alltid hjälper och krävs i ca 90% av fallen. Alltså inget annat hjälper! (Utom att byta ut macen förståss)

Försök 1) Jag plockar bort eller kopplar bort allt på Macens moderkort, utom ström, CD:n och ev. grafikkortet (Ja, även detta kan skippas). Ja, högtalaren får vara kvar, så man kan höra tjongen. Detta är till för att underlätta för Macen att hitta startskivan, som är en System 9.1 CD, som får tvångsmatas i CD:n mha ett rätat gem. (Ja! de flesta Macar går att starta utan HD) Minsta möjliga RAM, typ 128MB, helst i 1 kapsel som man är säker på är hel. Med detta, försöker man en omstart med C-tangenten nedtryckt, 1-3 ggr. Hörs ett tjong, så väntar man tills CD börjar snurra och låter Macen starta upp till 100% (= se skärm eller om utan till ett boing hörs för att den stängts av fel, sen enter + vänta tills allt börjar lugna sig) Om CD:n vägrar starta - bara står still, så trycker man ut den (ej gem - vanliga knappen nu!) och matar in den några gånger med väntan emellan (Gåsleverpastej-leken).
OBS! I vissa fall kan det ta så länge som upp till 5 min innan Macen hittar tom denna enda startdisk! Tålamod är en grund regel, men försök några ggr snabb, sen låt Macen stå säg 10 min efter starttrycket. Det händer att den börjar helt plötsligt starta upp, efter att ha stått totalt stilla och tänkt i 5 min!

Försök 2) Om jag har ett PCI-SCSI-kort och en SCSI-HD med ett System mellan 8.1 - 9.2.2 på, så försöker man samma som i 1) ovan, men utan CD:n inkopplad och tar SCSI-HD:n istället. Ingen C-tangent nedtryckt här, bara vanlig omstart. Detta hjälper ofta eftersom alla G3or har SCSI-boot-letnings funktionen kvar i sitt ROM och dessutom börjar den alltid med den!

Försök 3) Men som sagt om det är den vanligaste "PRAM-urspårningen" så hjälper varken 1) eller 2). Då tar man metoden som alltid verkar på en hel, men PRAM-död Mac.
a) Tryck på reset b) Koppla bort nätsladden och allt som kan ge ström c) Plocka ut backup-batteriet och lägg det på bordet bredvid d) Håll resetknappen nedtryck (utan batteriet) ca 30 sek e) Gå ut, lägg dig och sov, ät middag eller nåt. Rör inte Macen på minst 3 tim, helst typ över natten. Stoppa i alla grejor igen efter detta, gärna ett minimum för uppstart. I 90% av fallen går datorn igång utan problem.

Detta funkar så, att om PRAMen har ett kodfel som ger låsning i sig, så räcker det inte att ens ta ut backup-batteriet 1 timme, för det finns pyttelite laddningar kvar i PRAMet, som ligger i ett mönster, så att det inte är 100% slumpartat, utan när strömmen kommer på igen, så lägger sig slump-ettor och -nollorna sig igen, exakt i detta sabla låsläget, som man hade från början! Och datorn tror vid följande start, att PRAMet egentligen aldrig blivit nollställt, trots 100 reset och 1 tim utan ström! (Sant!)
Det enda sättet datorn kan veta att du tryck reset, är ju att det inte finns något vettigt där....

Sist, sens moral:
Om nu detta inte går, så är det givetvis något annat fel... jag har tex ett löst 500 MHz iMac-kort över, bara för den svarta skärmen i mitt fall, (kunde konstateras efter slutlig mätning) berodde på att videodelen var kass, som är en av de vanligaste hårdvarufelen på slotCD-iMacar. De har alltså en lite svag/känslig video-del.

Senast redigerat 2005-02-13 23:13
  • Medlem
  • 2005-02-14 17:47

Jag har prövar punkt 3 och vid start pep han 3 ggr och startknappen blinkade omväxlannde 3gult-1 grön. Vid tryck på knappen hände inget. Vad vill han?

  • Medlem
  • 2005-02-14 18:34

Ja och med tanke på att det verkar vara fler än jag som inte orkar läsa eller förstår allvaret i det finstilta. Tänk dig att Volvo skulle missa en sån information. Ex. med SAAB-motorerna. 8 års framåt-bakåt-garanti.
men vad betydde gul-grön blinket och de 3 pipen?

  • Medlem
  • 2005-02-14 20:20

Nu hoppade den igång!? Först med min gamla G3 HD med OS9. Kollade FW. Satte tillbaka imackens och den startade på OSX.2. Hoppas den gör det i morron också. Tack så mycket alla som ägnat tid o intresse åt detta ONÖDIGA problem. Tack!

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-15 02:36

Om du läser i Apples info doc: "Power On Self-Test Beep Definition"

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58442

så ser du att alla Macar (och även PC) gör en hårdvarutest vid uppstart.
Framförallt är det, RAM-minnet, ROMets bootfunktioner och processorn som kontrolleras (På en PC ser man i starten hur RAMet bläddras igenom av BIOS). Så här står det:

The power on self-test resides in the ROM of the computer. This test runs whenever the computer is turned on after being fully shut down (the power-on self-test does not run if the computer is only restarted).

If a fault is detected during the test, you will not hear a normal startup chime. Instead, the system will beep as explained below. If you experience one of these beeps, you may call your Apple Authorized Service Provider for additional troubleshooting assistance.

1 beep = no RAM installed
2 beeps = incompatible RAM types
3 beeps = no good banks
4 beeps = no good boot images in the boot ROM (and/or bad sys config block)
5 beeps = processor is not usable

In addition to the beeps, on some computers the power LED will flash a corresponding number of times plus one. The LED will repeat the sequence after approximately a 5-second pause. The tones are only played once.

Note: In this case, a flash is considered to be 1/4 second or 250 ms or greater in length.

3 pip betyder alltså inget av minnet (RAMet) klarar testen. Du hade en Beige G3? Du har väl inte stoppat in PC66 SDRAM eller inkompitabelt PC100 SDRAM i iMacen från den Beige G3n?

Om du tittar på tex Macoteket, ser du att det finns vissa typer av SDRAM som går i nästan alla macar, men sen finns det också många sorter, som tex bara går i äldre G3or men inte alls i nyare Macar eller vice versa.
Det har inget med frekvensen att göra, utan hur stora och konfigurationen på de IC-kretsar som minnet är uppbyggt av. Jag har tex köpt mkt snabba moderna 256 MB PC100 cl2-minnen från OWC till min BW G3a, minnen som bara går på den och PCI-grafik G4or, en AGP G4 blir helt död om du stoppar in det där (har provat)! Trots att det mer än väl klarar frekvensen och rent elektriskt sett är helt rätt.

Alltså dels bör du inte ha PC66 i iMacen, men sen kan det vara rätt sorts minne i övrigt, men adresstrobarna till IC-kretsana är ihopkopplade på så vis, att iMacens RAM-kontrollkrets inte klarar av att refresha dom rätt!

Om iMacen inte startar upp imorgon, se till att RAM-minnet i den absolut är avsett för iMac! OBS! Att PC-experter troligen inte förstår detta, de tror att en PC133 är en PC133, och det är den också för en PC (IBM&HP borträknat då) detta är ett Mac-specifikt problem. du kan köpa 2st 256MB PC133 ur samma låda i en PC-butik och den ena går, mens den andra inte!

1
Bevaka tråden