Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari vs Firefox

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu testat Firefox ett kortare tag och märker ingen större skillnad vad gäller rapphet. Dock tar Firefox längre tid på sig att starta upp.
Det vore kul att höra lite argument för Firefox. (Saker jag missat eller inte tänkt på etc.)
Ni lär ju vara ett antal förespråkare för räven.

T-son

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-06 13:32

Firefox följer W3-standarderna bättre, dukar inte under av gif-animationer och har inbyggd XML-parser. Dessutom har den redan inbyggd RSS (vilket Steve Jobs trycker så hårt på i Tigers Safari). Det finns också en mängd tillägg att installera.

Ta gärna en titt på den G4-optimerade Firefox-build som ligger här:
http://homepage.mac.com/krmathis/
Tycker du att knapparna är fula finns hjälp att få här:
http://kmgerich.com/archive/000072.html

Senast redigerat 2005-02-06 13:46
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-06 14:08

"Rävens" rss-stöd är nog långt från fullständigt. Man kan lägga till sk. aktiva bokmärkeskataloger som uppdateras, jag har t.ex en katalog med länkar till alla nyheter på slashdots förstasida. Nåt mer avancerat än så finns inte. Det finns t.ex ingen motsvarighet till den sida som dyker fram när man klickar på rss-knappen i Safari.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 14:29

den för mig största fördelen är att kunna modifiera applikationen till precis det jag vill ha det.

extensions är mitt svar.

Senast redigerat 2005-02-06 17:31
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-06 14:40

För min del så är jag en person som helst skulle köra Safari eftersom det är gjort av Apple och är lite snabbare än Firefox.

Dock så är det bara att glömma, eftersom det är många sidor som Safari inte klarar. Det visar dem inte rätt eller så är funktionalteten på sidan död, exempelvis var det så på Skyways sida för ett tag sedan.

Safari är ju byggt på Konqueror i grunden, och det är tyvärr likadant där, Konqueror är jättefin (mycket snyggare än FF exempelvis), och märkbart snabbare, men det klarar helt enkelt inte av att visa de sidor jag besöker, och då försvinner ju lixom merparten av syftet med det..

Därav kör jag FF.

Ursprungligen av rAWTAZ:

Dock så är det bara att glömma, eftersom det är många sidor som Safari inte klarar. Det visar dem inte rätt eller så är funktionalteten på sidan död, exempelvis var det så på Skyways sida för ett tag sedan.

Du har säkert rätt, och det finns nog fler sidor som inte klaras av Safari än av Firefox, men av de sidor jag besökt har jag bara haft problem med två och båda var i Firefox (eller ja, det gällde övriga geckobrowsers också). Vad ville jag ha sagt med det då? Det låter ju bara som jag bajsar ur mig massa uttalanden för att synas! Jo, vad jag menar är att det där med funktionaliteten är det inte bara Safari som drabbas av.

Funktionerna som inte fungerade (men som gör det nu, sedan rätt människor blivit upplysta om problemen) var, för den som är intresserad, inloggningen på ett forum (tror det var vegan.nu) och sökfunktionen på SF-bokhandelns hemsida (helt säker).

On topic: Firefox har ju som eleven redan nämnt extenstions, och även teman så man kan bygga om det lite som man vill.

Jag kör båda, för de är olika snabba på olika sidor. Vem som är snabbast varierar dessutom med versionsuppdateringar. Dessutom byter jag efter humör. :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 13:13
Ursprungligen av C-mon:

Firefox följer W3-standarderna bättre, dukar inte under av gif-animationer och har inbyggd XML-parser. Dessutom har den redan inbyggd RSS (vilket Steve Jobs trycker så hårt på i Tigers Safari). Det finns också en mängd tillägg att installera.

Ta gärna en titt på den G4-optimerade Firefox-build som ligger här:
http://homepage.mac.com/krmathis/
Tycker du att knapparna är fula finns hjälp att få här:
http://kmgerich.com/archive/000072.html

har ni sett längst ner på http://kmgerich.com/archive/000072.html[/QUOTE] ?
vad är det för jävla site ????
ursäkta språkbruket.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-08 13:28
Ursprungligen av kapton:

vad är det för jävla site ????
ursäkta språkbruket.

Det är ju inte dom som klämt in det där själva. Dom har blivit spammade. Och spammarnas sajter får därmed fler inkommande länkar vilket ger bättre sökmotorranking.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 14:15

på så vis....sorry,

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-02-06 21:51

Kör helst safari som jag tycker fungerar mycket bra. Fungerar inte safari så kör jag hellre med Camino än Firefox, känns mer macigt och min personliga upplevelse är att det är mer stabilt..

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Har nu testat Firefox ett kortare tag och märker ingen större skillnad vad gäller rapphet.

Har du testat nån av de optimerade versionerna? Det finns specialkompilerade version för G3:an, gamla G4:or, nya G4:or och G5:an.

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Dock tar Firefox längre tid på sig att starta upp.
Det vore kul att höra lite argument för Firefox. (Saker jag missat eller inte tänkt på etc.)

Jag har under en längre tid samlat på mig fördelar som talar för Firefox respektive Safari för att publicera nån gång i framtiden i annat sammanhang, men du kan få min lista här, om än helt oredigerad (så graden av betydelse kan variera rätt mycket):

Föredel Firefox

  1. Firefox kan ta kopiera en tabell och ge det som tabbad text, Safari ger det med radbrytningar.

  2. Firefox har ångra i flera steg i formulär.

  3. Firefox har ett tilläggssystem (extensions) som givit upphov till guldägg som t.ex. WebDeveloper.

  4. Firefox tillåter att man enkelt installerar och växlar mellan olika sökplugins för sökfältet i verktygfältet (det fält som är kopplat till Google på Safari). Firefox har dessutom ett öppet system för att enkelt skriva egna sökplugins (som t.ex. den jag skrivit för 99mac och hitta.se).

  5. Firefox kan använda WYSIWYG-editorer som HTMLArea, FCKeditor, TinyMCE.

  6. Firefox har bättre stöd för webbstandarder än Safari.

  7. Firefox kan rendera fler knepiga sidor än Safari.

  8. Firefox visar när ett popupfönster blockerats.

  9. Firefox sökning på sidan är bättre, man kan t.ex. markera alla förekomster av sökordet/frasen på sidan.

  10. Firefox kan visa info genom att man skriver about: i adressraden. Skriver man about:plugins får man info om alla installerade plugins och hur MIME type är kopplat mm. Exempelvis bra för att kolla versionen på Flash-pluginnen så man har den senaste.

  11. Autocomplete i Firefox är mindre störande än i Safari (Safaris autocomplete fyller i direkt, Firefox visar en meny - risken med Safaris variant är att man skriver sin text och trycker på return och precis innan hinner ett annat värde fyllas i - exempel: internetbank.)

  12. Firefox har en smidig sökbar history

  13. Firefox har "sidebar" som kan användas till mycket (för bokmärken, för history, för tillägg som WebDeveloper).

  14. Firefox kan visa skiljeliner i bokmärkesmenyn.

Föredel Safari

  1. Safari kan visa om en länk kommer att öppnas i ett nytt fönster.

  2. Safari använder macens egna element för formulär (knappar, menyer, kryssrutor mm).

  3. Safari använder nyckelringen för att spara lösenord.

  4. Safari hanterar många flikar bättre (genom att lägga till en meny i flikraden).

  5. Safari har autofill av bokmärken

  6. Safari är mera macigt överhuvudtaget, oavsett om man gillar metallutseendet eller inte

  7. Safari känns mera solitt än Firefox.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 20:41

helt klart mojligheten med extensions, jag anvander flera stycken som jag "maste" ha nufortiden. och att jag inte kan importera mina bookmarks fran firefox till safari.

om det andras sa tror jag nog att jag skulle ge safari en chans, den ar ju mkt snyggare och snabbare

1
Bevaka tråden