Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två hus

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-06 23:35

Jag har fått i uppdrag av far min att få internetuppkopplingen i det ena av de två husen att även fungera i det andra huset. Det är två villor med ca 15-30m mellan sig. Internetuppkopplingen är bredbandsbolagets 8mbit...

Läste förresten att hastighetsöverföringen från bredband till dator via trådlös router blir 3mbit... Känns lite lamt när vi äntligen skaffade bättre hastighet att bara använda 3 av de 8 mbiten som finns tillgängliga.

Har en stationär pc som ska fungera i det "andra huset" och en stationär pc (den jag vill ha maxiamal bredbandshastighet till) samt två bärbara (en mac en pc) i det "första huset". De tre sistnämnda har trådlösa nätverkskort.

Har en netgear mr814v2 idag som router, men den verkar inte räcka riktigt..

Förslag mottages gärna!

Sök efter WiFi-antenner på Macoteket eller inWarehouse.

Dock tror jag inte att det går att använda en sån med din router, eftersom den inte har löstagbar antenn.

Den här verkar rätt intressant. 250 meter rundstrålande antenn.

Edit: Fixade länken.

Ursprungligen av PJÄR:

Läste förresten att hastighetsöverföringen från bredband till dator via trådlös router blir 3mbit... Känns lite lamt när vi äntligen skaffade bättre hastighet att bara använda 3 av de 8 mbiten som finns tillgängliga.

Nja, det beror på. WLAN klarar ju 54 eller 11 Mbps, dock avtagande med avståndet till basstationen, men med en sån värsting till antenn som jag länkar till orkar ju med en del.

Annars blir det att dra kabel.

Varför inte gräva ner en Cat5e kabel, och sedan köra trådlöst i villa 2??

Det skulle jag gjort för att få max hast.

Mvh

  • Medlem
  • 2005-02-07 20:09

den förstnämnda antennen verkar ganska intressant. Men det är väl bara för 11mbit? om det behövs så kan två airport extreme även införskaffas...

Ursprungligen av PJÄR:

Men det är väl bara för 11mbit?

Visst, det är bara 11 Mbps. Om du vill ha högre prestanda än så borde du absolut dra kabel.

  • Medlem
  • 2005-02-08 00:14

kabel är inge roligt

1
Bevaka tråden