Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppkopplingen konstig: inget, inget, BAM!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-06 21:02

Gick över från Bostream till BBB för en dryg månad sedan (men kommer att fly och gå till Glocalnet så fort uppsägningstiden gått ut) och har 8Mb ner, OS 10.3.7, G5 single, en router, osv.

För ungefär en månad sedan började det kännas som om ALL kommunikation från nätet började gå långsammare. Eller rättare sagt: Själva nedladdning av dokument eller e-post eller vad det nu är går ju snabbt som 17, men det tar avsevärt längre tid än tidigare för olika program (epostklient, webbläsare, osv) att etablera kontakt.

Till exempel när jag surfar: Firefox (version 1.0 och optimerad enlig senaset rön via about:config) står först några sekunder och tuggar och nere till vänster säger den "looking for http://www.domän.com". Därefter växlar den till t.ex. "Connecting to http://www.domän.com" eller "Transferring data from http://www.domän.com" eller "Reading http://www.domän.com". De tre sista kommer lika snabbt som förr, men det är den där "Looking for..." som nästan alltid visas3-5 sekunder, vilket den aldrig gjorde tidigare.

Efter denna onödigt långa utläggning: Är detta BBBs sak, eller min?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 21:34

Det är BBBs jäkla DNS-servrar…
Verkar som om de flesta operatörer har flaskhals där (kan ju glädja dig med att skanova/comhem är uselt men att Glocalnet är ändå värre )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-06 21:51

Tack Pär,
Då är det i alla fall inte min ethernetkabel som behöver oljas.
Så Glocalnet är värre ändå....hmm....

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 22:21

Nä, jag är inte säker… Men jag tror

(Att det är just DNS som spökar alltså… Jag är inte hundra för när jag traceroutar 10.0.0.1 så får jag ganska ofta rätt ruggiga "dropouts" ungefär som om vissa paket missas… …och en ping på 10.0.0.1 brukar alltid innehålla några missade paket, i vart fall kvällstid… Kan ju vara att det sitter någon jöns med en virusdows som dränker 10.0.0.1, eller något på vägen, i massa jox; ex.v. "\x90\x02\xb1\x02\xb1\x02\" som du säkert sett i din brandvägg om du har någon jöns med virusdows server edition i samma subnät… Eh… Vart var jag nu )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-06 22:30
Ursprungligen av Pär:

Nä, jag är inte säker… Men jag tror

(Att det är just DNS som spökar alltså… Jag är inte hundra för när jag traceroutar 10.0.0.1 så får jag ganska ofta rätt ruggiga "dropouts" ungefär som om vissa paket missas… …och en ping på 10.0.0.1 brukar alltid innehålla några missade paket, i vart fall kvällstid…

Åkej, jag förstår <petar näsan, gäspar...>

Ursprungligen av Pär:

Kan ju vara att det sitter någon jöns med en virusdows som dränker 10.0.0.1, eller något på vägen, i massa jox; ex.v. "\x90\x02\xb1\x02\xb1\x02\" som du säkert sett i din brandvägg om du har någon jöns med virusdows server edition i samma subnät… Eh… Vart var jag nu )

Intressant...<räknar pennor, petar näsan igen, gäspar större>

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-06 22:26

Se till att du inte har några dns:er inskrivna i dns-rutan i dina nätverksinställningar. X.3.7 har lite svårt för DNS:er verkar det som.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-06 22:28
Ursprungligen av Peth:

Se till att du inte har några dns:er inskrivna i dns-rutan i dina nätverksinställningar. X.3.7 har lite svårt för DNS:er verkar det som.

Nä, har inga där...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-06 22:30

Samma stad, samma operatör men här på Våxnäs flyter det finfint.

Hmm, kör också BBB på telekabel och några 8 Mbit har jag näpperligen upplevt mer än momentant. Sen så tappar man kontakten... en liten stund... då och då. Så jag instämmer i kritiken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-06 23:33
Ursprungligen av Svante S:

Hmm, kör också BBB på telekabel och några 8 Mbit har jag näpperligen upplevt mer än momentant. Sen så tappar man kontakten... en liten stund... då och då. Så jag instämmer i kritiken.

Delad irritation är dubbel irritation. Eller hur det var...
(Kollade din avatar. Har du opererat bort den där grenen som sticker ut ur bröstet på dig, eller har du den kvar?)

Ursprungligen av Danne V:

Delad irritation är dubbel irritation. Eller hur det var...
(Kollade din avatar. Har du opererat bort den där grenen som sticker ut ur bröstet på dig, eller har du den kvar?)

Jaså den, nja man vänjer sig vid det mesta. Lite jobbig när man sitter på bussen bara annars går det bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-06 23:30
Ursprungligen av Peth:

Samma stad, samma operatör men här på Våxnäs flyter det finfint.

Får väl komma hem till dig då...
Jag finns på Kronoparken och har 350 meter till telestationen. Det är kanske där det är trångt, då...
Gjorde nyss ett helt ovetenskapligt test med både Firefox och Safari och letade upp tio olika sajter jag aldrig tidigare besökt (alltså inget i cachen). Samma resultat med båda läsarna: tugga, tuga, tugga upp till 10 sekunder (på en sajt, vilket låter fjuttigt men är faktiskt ganska lång tid när man sitter och väntar).
Phan, egentligen har man ju blivit knäpp. För inte länge sen hade man varit glad om man fick ner en hel webbsida på en halv minut....

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 23:45

Nu går ju en url genom "halva universum" innan den kommer fram, så det är svårt att skylla på en enskiljd sak

Exempelvis vägen från mig till 99mac
[font="times"]

traceroute to 99mac.se (195.43.255.242), 30 hops max, 40 byte packets
1 gw-n1fls21o1074 (213.67.235.1) 20.168 ms 18.883 ms 15.628 ms
2 213.67.234.240 (213.67.234.240) 6.323 ms 9.494 ms 9.093 ms
3 g-br-c1-link.se.telia.net (81.228.72.20) 15.15 ms 16.258 ms 18.668 ms
4 g-br-d2-link.se.telia.net (81.228.73.43) 15.153 ms 22.764 ms 7.158 ms
5 netnod-ix-ge-b-gbg-1500.utfors.net (194.68.130.66) 13.377 ms 16.358 ms 20.028 ms
6 ge-0-1-0.se-sthms001-pe-1.tu.telenor.net (212.105.101.202) 15.443 ms 32.59 ms 153.17 ms
7 cr-se-sto-yng-1-ge1-2.internet5.net (212.75.94.105) 17.049 ms 21.135 ms 30.179 ms
8 dr-se-sto-nrs-1-ge-0-1.internet5.net (195.43.204.106) 21.261 ms 27.686 ms 21.976 ms
9 * * *
10 * * *

Efter '8' får vi inte veta mer, men men 99 ligger ju på 195.43 så vi är väl nästan framme…
Från '2' till '3' så lämnar man ju min lokala operatörs värld och försvinner ut på de seriösa linorna [/font]

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-06 23:53

Pär,

Jo, men det handlar ju om 15-30 millisekunder (dvs tusendels sekunder) i varje hopp. Tio hopp á 30 ms blir ju fortfarande bara 300ms = ungefär en tredjedels sekund. Inte 5 eller tio. Och att det skulle bli så här efter byte till BBB verkar ju lite konstigt...

Å andra sidan ska jag väl vara ärlig och säga att det kanske kunde ha hänt med Bostream också och kanske bara handlar om en tillfällighet. Nätet belastas ju mer och mer varje dag och med jämna mellanrum kroknar väl olika komponenter antar jag...

Har i alla fall skickat ett mail till BBBs "support" (LOL!) och frågat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-07 11:31

Fick nyss ett mail från BBBs support (wow! tog inte tredagar den här gången!!!) där någon skrev:

"Jag har ändrat vissa parametrar i din uppkoppling som kan hjälpa de
bekymmer du har, märker du av någon skillnad?"

...och medan jag misstänker att dom tror att jag inbillar mig och skickar ett sånt där svar utan att egentligen ha gjort ett dugg, så verkar det som om det faktiskt går snabbare...
Men trots att jag BAD om en detaljerad förklaring, så har dom undvikit det. Vad kan dom ha gjort?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-07 12:41

Jag tror att hela Kronoparken är »mopedstrypt» av BBB och om man klagar så tar de bort en del av strypningen. På så sätt så sparar BBB pengar genom att inte tillhandahålla utlovad prestanda, dessutom får de nöjda kunder och framstår som duktiga när de snabbt fixar »felet». BBB vet dock att de inte kan köra med samma grej med oss som bor på den västra sidan av stan då vi är lite mer slipade.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-07 12:44
Ursprungligen av Peth:

Jag tror att hela Kronoparken är »mopedstrypt» av BBB och om man klagar så tar de bort en del av strypningen. På så sätt så sparar BBB pengar genom att inte tillhandahålla utlovad prestanda, dessutom får de nöjda kunder och framstår som duktiga när de snabbt fixar »felet». BBB vet dock att de inte kan köra med samma grej med oss som bor på den västra sidan av stan då vi är lite mer slipade.

LOL!!!!!
Det kan mycket väl ligga nåt i vad du säger!!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-07 16:48

Fick nu en detaljerad förklaring från BBB:

Det vi har gjort är att ställa ner hastigheten till 9Mbps för att få ett högre SNR värde.

Vid ADSL, Annex-A, så ger en hög hastighet ett lägre SNR (signal noise ratio), desto högre hastighet desto mer brus på ledningen vilket ger en lägre ratio.

ADSL2+ som vi nyttjar kör 512 toner och en bit över 2,2Mhz (att jämföra med analog telefoni som nyttjar 4Khz eller ADSL g.lite/g.dmt som nyttjar 256 toner och strax över 1,1Mhz) vilket säger sig självt att det kräver mer av kopparns kvalité/ledningslängd (gällande dämpning/avledning mot jord etc).

Exempel: Man har 10Mbps på en ledning och får ett SNR värde på Xdb, man sänker hastigheten till 9Mbps och får Ydb. (Där Y är större än X).

Den faktiska hastigheten blir då högre i fall nr 2 (Dslam port hårdställd på 9Mbps), detta då ett lågt SNR ger paketförluster, som förvisso inte märks vid UDP anslutningar men man märker av dom vid TCP anslutningar som man nyttjar till det mesta.

Oj ett supportsvar som faktisk försöker säga något. Och som inte förutsätter att kunderna är dumskallar som kan luras med svar som "-det är något elektroniskt".

Även om man inte fattar har man ju iaf en chans att kolla upp det. Kul.

1
Bevaka tråden