Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud in/ut i minin

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 16:24

Från pcworlds test (http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,119387,00.asp)

Citat:

It's interesting that the audio port doubles as both line-in and line-out, meaning that you can bring in audio (such as from a guitar or keyboard, or a turntable or tape player) through the port as well as hooking speakers or headphones to it

Stämmer detta? Är det något nytt - verkar ju göra att man inte behöver en iMic för att göra enklare inspelningar.

Intressant! Har inte sett det nån annanstans, inte ens Apple påstår väl att det finns line in. Nu väntar jag ännu mer på Björnströmmarnas test!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 18:31

Tror pezeworld har fattat rätt fel…

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-01-25 18:42

På svenska infosidan står det att den har linjeingång. Nästan längst ner.

Ursprungligen av Peth:

På svenska infosidan står det att den har linjeingång. Nästan längst ner.

Apple har översatt fel. Det ska stå linjeutgång. Vore inte så smart att ha både in och utgång med en standardteleanslutning.

  • Medlem
  • 2005-01-25 19:13
Ursprungligen av Errol Garner:

Apple har översatt fel. Det ska stå linjeutgång. Vore inte så smart att ha både in och utgång med en standardteleanslutning.

Faktiskt rätt vanligt på PC-sidan. Att de 3,5mm stereopluggarna går att mjukvarumässigt styra till in eller ut.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Faktiskt rätt vanligt på PC-sidan. Att de 3,5mm stereopluggarna går att mjukvarumässigt styra till in eller ut.
/hpe

Visst och vi vet ju alla hur bra PC's funkar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-01-25 19:54
Ursprungligen av Errol Garner:

Visst och vi vet ju alla hur bra PC's funkar.

Jag älskar seriösa kommentarer!!! :rolleyes: Antar att denna också kan klassas som en sådan.

Ursprungligen av PierreW:

Jag älskar seriösa kommentarer!!! :rolleyes: Antar att denna också kan klassas som en sådan.

Det är en relativt seriös kommentar med mjukvarupatchande in/utgångar så kan man lättare råka ut för problem än med fixerade. Några av de största problemkällorna med PCs brukar vara interna ljudkort.

Påminner lite om en dramainspelning på SVT Göteborg för en massa år sedan. Vissa typer av mikrofoner kan man vända signalen och få dom fungera som en liten högtalare. Det kan ha varit på slutet av 70-talet då vi spelade in "Mor gifter sig". Där fanns en skådespelare som hette Guri Norwall som utsattes för ett practical joke - ljudteknikern roade sig med att spela upp en tidigare tagning av den scen dom jobbade med... hon lär ha blivit fly förbannad och tappat koncentrationen då det kom ut ljud med hennes röst och den replik hon skulle säga. Så vem vet - det kanske är teoretiskt möjligt att det trots allt skulle kunna gå... fast det får experter sia mer om

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 20:58
Ursprungligen av Olle@mac:

Påminner lite om en dramainspelning på SVT Göteborg för en massa år sedan. Vissa typer av mikrofoner kan man vända signalen och få dom fungera som en liten högtalare. Det kan ha varit på slutet av 70-talet då vi spelade in "Mor gifter sig". Där fanns en skådespelare som hette Guri Norwall som utsattes för ett practical joke - ljudteknikern roade sig med att spela upp en tidigare tagning av den scen dom jobbade med... hon lär ha blivit fly förbannad och tappat koncentrationen då det kom ut ljud med hennes röst och den replik hon skulle säga. Så vem vet - det kanske är teoretiskt möjligt att det trots allt skulle kunna gå... fast det får experter sia mer om

Offtopic jag vet... Men Gurie Nordwall var med i Raskens va?

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Offtopic jag vet... Men Gurie Nordwall var med i Raskens va?

Jajamen!

Blandar ibland ihop våra produktioner av tyngre drama så - har för mig att hennes man som var regisör ( Per Sjöstrand ) plockade in henne i flera projekt, hon var med i både Raskens och Mor gifter sig - ser lustigt nog att jag har en stor svartvit bild av henne här i klipprummet. Ännu mera offtopic är att bilden är tagen av en kille som heter Erik Fägervall och som har företaget Filmpoint som i sin tur bl.a gör "Bosse bildoktorn". Offtopic så tycker jag att Viveka Seldahl var bäst i Raskens... värd att sakna!

Så... åter till tråden, sorry att det blev en avstickare

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 15:53

Så... hur ligger det till egentligen? Fungerar ljud-utgången också som en ljud-ingång? Det står ju i a f så fortfarande på Apples hemsida.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-06 17:28

Headphone/Audio Line-out jack
står det på US-sidan, så de har bara översatt fel när dom översatte den svenska sidan

  • Medlem
  • 2005-02-07 20:35

Men hur gör jag för att koppla in både en mic och högtalare då?

Ursprungligen av Ola L:

Men hur gör jag för att koppla in både en mic och högtalare då?

Antingen över Bluetooth eller USB med t.ex. iMic

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-07 23:20

"Raskens! Nu tyar jag inte längre"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 20:16

Jag läste också att det skulle vara både in- och utgång. Men i Systeminställningarna finns det ingen ljud-in källa, så jag antar att det inte fungerar så...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 21:01

Det verkar ha varit ett översättningsfel från svenska Apple, för det stod aldrig så på den amerikanska sidan.

1
Bevaka tråden