Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmera EyeTV via wap

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker utveckla ett litet system för att via wap kunna programmera min EyeTV. Jag har kommit så långt att jag fått till en wapsida med ett formulär. Det formulär jag gjort postar textfälten till en php-sida.
Finns det något sätt att få informationen i formuläret vidareskickat till ett AppleScript som i sin tur programmerar EyeTV att spela in?
Tacksam för all hjälp och tips.

Tack för tipset. Detta är ju en bra bit på vägen.
Är det någon som råkar sitta på AppleScript-syntaxen för EyeTV. Det står att den ska finnas på deras hemsida men jag kan inte hitta den.

Ursprungligen av McFlurry:

Tack för tipset. Detta är ju en bra bit på vägen.
Är det någon som råkar sitta på AppleScript-syntaxen för EyeTV. Det står att den ska finnas på deras hemsida men jag kan inte hitta den.

Här finns den som pdf.
http ://macscripter.net/app_dictionaries/index.php?id=30

Funderade tidigare på att försöka göra ett script som programmerade EyeTV via Mail.app.
Längre än så kom jag inte...

Lova att dela med dig när du är klar!

Ja, ett sådant skript skulle jag älska dig för. Har också funderat på hur det där AppleScript-stödet skulle kunna användas, men någon maillösning lyckades jag inte heller med. Men man tycker ju att det borde funka med någon säker webblösning, ioma TitanTV funkar för amerikanarna.

Jag har nu övergett tanken på att programmera EyeTV via AppleScript. Det finns ett enklare sätt, nämligen att använda sig av filformatet .tvpi. Detta används av bl.a. TitanTV i USA och EyeTV-mjukvaran läser det utan problem, nästan...
Jag har kommit så långt att jag via en websida skriven i PHP kan mata in titel, tid, längd och kanal för ett program. PHP-scriptet genererar då en .tvpi-fil som EyeTV läser och lägger till bland de förprogrammerade inspelningarna.
EyeTV startar inspelningen på utsatt tid och avslutar den efter den längd man ställt in, men jag får inte EyeTV att hoppa till rätt kanal.

Här är ett exempel på hur en .tvpi-fil kan se ut.

Här är min strippade version som genereras av PHP-scriptet.

<tv-program-info version="1.0">
<program>
<program-title>Nyheterna</program-title>
<start-date>20050207</start-date>
<start-time>18:00</start-time>
<duration>00:30</duration>
<rf-channel>4</rf-channel>
</program>
</tv-program-info>

Om någon vet mer om .tvpi-formatet eller har nån idé om hur jag ska få EyeTV att välja rätt kanal vore jag mycket tacksam.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-07 16:50
Ursprungligen av McFlurry:

Jag har nu övergett tanken på att programmera EyeTV via AppleScript. Det finns ett enklare sätt, nämligen att använda sig av filformatet .tvpi. Detta används av bl.a. TitanTV i USA och EyeTV-mjukvaran läser det utan problem, nästan...
Jag har kommit så långt att jag via en websida skriven i PHP kan mata in titel, tid, längd och kanal för ett program. PHP-scriptet genererar då en .tvpi-fil som EyeTV läser och lägger till bland de förprogrammerade inspelningarna.
EyeTV startar inspelningen på utsatt tid och avslutar den efter den längd man ställt in, men jag får inte EyeTV att hoppa till rätt kanal.

Här är ett exempel på hur en .tvpi-fil kan se ut.

Här är min strippade version som genereras av PHP-scriptet.

<tv-program-info version="1.0">
<program>
<program-title>Nyheterna</program-title>
<start-date>20050207</start-date>
<start-time>18:00</start-time>
<duration>00:30</duration>
<rf-channel>4</rf-channel>
</program>
</tv-program-info>

Om någon vet mer om .tvpi-formatet eller har nån idé om hur jag ska få EyeTV att välja rätt kanal vore jag mycket tacksam.

Ikke at jeg vet noe, men på siden med eksemplet på et .tvpi script, så har de med følgende satser, som du ikke har:
<station>CIII</station>n
<tv-mode>cable</tv-mode>
Du kanskje må ha med disse to radene, bare med korrekt informasjon om kanalens navn, og hvilken input den skal velge.

Tack Smurf!

Jag har provat att ha med den informationen du beskriver. Jag får samma resultat som när jag inte har med den, tyvärr.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-09 09:44

Forresten, er det ingen som har tenkt på at, om man får til å programmere den via applescript, så kan man ringe til den og programmere den via vanlig telefon?

http://www.ovolabs.com/phlink/

Burde fungere bra til et slikt ändamål?

Det här är lite off topic, men eftersom det verkar finnas Perlkunskaper i den här tråden kanske jag kan få svar. Jag hittade det här skriptet, som jag tror försöker adressera problemet med EyeTV:s tråkiga filnamn. Är det rätt uppfattat? Och i så fall, vad gör man med det?

Hur går det förresten med WAP-projektet?

Ursprungligen av hedelina:

Det här är lite off topic, men eftersom det verkar finnas Perlkunskaper i den här tråden kanske jag kan få svar. Jag hittade det här skriptet, som jag tror försöker adressera problemet med EyeTV:s tråkiga filnamn. Är det rätt uppfattat? Och i så fall, vad gör man med det?

Skriptet verkar lista filer med info om programnamn mm. Gå längst ner i skriptet så hittar du en förklaring under "Usage".

jocke

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 12:48

Följer diskussionen med största intresse

Sedär, jag kanske skulle bemöda mig att läsa saker lite noggrannare. Tack, jocked! Men jag förstår fortfarande inte hur det ska användas.

Wap-projektet går sådär. Efter några veckor med influensa och förkylning i olika former har jag nu äntligen tänkt att ta tag i projektet igen. Två problem kvarstår:

Om jag drar och släpper en .tvpi-fil på skrivbordet (eller egentligen i safaris nedladdningsmapp) så suger EyeTV automatsikt upp den och lägger till den i listan över program att spela in. Om jag skapar .tvpi-filen med mitt PHP-script och sedan låter scriptet kopiera filen till rätt mapp på hårddisken så ignoreras den av EyeTV. Kan ha med läs- o skrivrättigheter att göra.

Jag får fortfarande inte EyeTV att spela in på rätt kanal. Rätt tid och datum blir det i alla fall. Ska klura ett tag till innan jag överger det här med .tvpi-filer och går tillbaka till ursprungsidén med AppleScript.

Alla tips emottages naturligtvis tacksamt!

Jag är novis på programmeringsområdet men skulle man kunna tänka sig ett kombinerat Perl- och Applescript som skapar .tvpi-filen på aktuell webbserver och sedan laddar ner den med förvald webbläsare?

Nu funkar det!

Efter att projektet legat på is ett halvår har jag nu bestämt mig för att knäcka denna nöt. Efter att ha mailat till ElGato som gör EyeTV fick jag svar på min fråga. Taggen som saknats i tvpi-filen är <station>. En fungerande tvpi-fil ser ut så här:

<tv-program-info version="1.0">
<program>
<station>TV4</station>
<tv-mode>cable</tv-mode>
<program-title>Nyheterna</program-title>
<start-date>20050831</start-date>
<start-time>19:00</start-time>
<duration>00:30</duration>
<rf-channel>4</rf-channel>
</program>
</tv-program-info>

Taggen <rf-channel> verkar inte ha någon egentlig funktion förutom att EyeTV inte accepterar filen om man tar bort den.
Nu ångrar jag lite att jag slängt mina php-filer från början av projektet. Nu ska jag börja från scratch och postar här så snart jag är klar.

Nu har jag äntligen knäckt denna programmeringsnöt. Tricket var att överge min idé om tvpi-filer och istället köra AppleScript via PHP.
Nu har jag gjort en webbsida som kan programmera EyeTV förutsatt att man kör webservern på samma dator som man kör EyeTV på. Nu ska jag bara konstruera en wapsida som gör samma sak sedan är det klart.
---------------------
Nu är det klart och fungerar. Jag kör Apache-servern som kommer med OS X. PHP måste vara aktiverat på servern. Två enkla script sköter programmerandet, två modifierade script ser till att det funkar med wap. Jag använder no-ip.com's gratisstjänst för att alltid kunna nå min server även om ip-numret ändras. Om någon är intresserad av att göra samma sak är det bara att messa mig.

Senast redigerat 2005-09-06 11:06
1
Bevaka tråden