Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bolagsverkets webbplats talar klarspråk!

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gjorde ett besök på Bolagsverkets webbplats och läste följande på sidan "Om Webbplatsen" :

--------------------
Webbläsare
Webbplatsen visas allra bäst i en modern webbläsare som har stöd för standarderna, exempelvis de senaste versionerna av Mozilla, Opera eller Safari (Mac). Vi har gjort vissa anpassningar för Microsoft Internet Explorer (version 5 eller högre), men dess bristfälliga stöd för standarder medför en del begränsningar.

Äldre webbläsare visar naturligtvis samma innehåll, men utan formgivningen.

--------------------

Ibland kommer dagens höjdpunkt tidigt på morgonen! Det var länge sedan jag skrattade så gott och högt på jobbet.

MVH
/Anders I

PS
Noterade även att sidorna på Bolagsverket validerar utan problem mot w3cs validator.
DS

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 08:38

*skratt*

Den var bra

Egentligen borde alla skicka en blomma till webmastern!
(mailadressen står ju på sidan och blombilder finns det ju på internet, frågan är väl mest hur glad han blir av bli dränkt i blommor )

[edit: Om ni skickar en blombild så tänk på storlek och att välja en "hög" sida så han slipper få femtioelva likadana...]

Senast redigerat 2005-02-07 08:54
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-07 09:13

Klockrent, vilket föredöme!

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 10:06

Om jag var ansvarig hade jag nog sagt till honom på skarpen. Med tanke på hur många som kör IE på PC är det att skjuta sig själv i foten att inte stödja den. Inte för att den sidan verkar innehålla nåt som är ens lite avancerat, men...

Tolka nu inte det här som att jag inte tycker att han har gjort rätt rent moraliskt. MS borde rätta in sig i ledet och följa standarden som alla andra.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-07 10:11
Ursprungligen av ACM1899:

Om jag var ansvarig hade jag nog sagt till honom på skarpen. Med tanke på hur många som kör IE på PC är det att skjuta sig själv i foten att inte stödja den. Inte för att den sidan verkar innehålla nåt som är ens lite avancerat, men...

Tolka nu inte det här som att jag inte tycker att han har gjort rätt rent moraliskt. MS borde rätta in sig i ledet och följa standarden som alla andra.

Var läser du att sajten inte stöder IE? Det står att de gjort anpassningar för IE, p g a dess dåliga hantering av webbstandarder. Säg den webbdesigner som inte tvingats göra anpassningar för IE! Man borde snarare uppmuntra att myndigheter som denna följer standarder, och inte bygger en proprietär lösning för den fula styvsystern i webbläsarfamiljen.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 10:18
Ursprungligen av skamuel:

Var läser du att sajten inte stöder IE? Det står att de gjort anpassningar för IE, p g a dess dåliga hantering av webbstandarder.

Första inlägget innehåller "men dess [IEs] bristfälliga stöd för standarder medför en del begränsningar", vilket inte borde behöva hända på en så simpel sajt. Speciellt inte om de nu har gjort IE-anpassningar.

Citat:

Man borde snarare uppmuntra att myndigheter som denna följer standarder, och inte bygger en proprietär lösning för den fula styvsystern i webbläsarfamiljen.

Håller med i viss mån. Det man borde göra är att få folk att byta till t ex Firefox (som dock läcker minne som ett såll vilket behöver fixas!) och därigenom sätta lite press på MS att rätta in sig i ledet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-07 10:22
Ursprungligen av ACM1899:

Håller med i viss mån. Det man borde göra är att få folk att byta till t ex Firefox (som dock läcker minne som ett såll vilket behöver fixas!) och därigenom sätta lite press på MS att rätta in sig i ledet.

Är det då inte ett bra sätt att uppmuntra folk att testa ex. Firefox genom att formulera sig som Bolagsverket gjort?

Citat:

Webbplatsen visas allra bäst i en modern webbläsare som har stöd för standarderna, exempelvis de senaste versionerna av Mozilla, Opera eller Safari (Mac).

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 10:24

Jo, jag sa ju att jag tycker det är moraliskt rätt, men att jag, om jag var ansvarig, skulle gett honom en rejäl skrapa. Sånt här håller man på med på sin egen hemsida och inte på en sajt för ett företag eller en stor organisation. Oproffsigt!

Ursprungligen av ACM1899:

Jo, jag sa ju att jag tycker det är moraliskt rätt, men att jag, om jag var ansvarig, skulle gett honom en rejäl skrapa. Sånt här håller man på med på sin egen hemsida och inte på en sajt för ett företag eller en stor organisation. Oproffsigt!

Inte alls. Mycket proffessionellt, så länge sidan faktiskt fungerar i IE också.

Visst, det är verkligheten som gäller, inte kartan, men det betyder inte att M$ har rätt bara för att de omskapar verkligheten genom att fara runt bland kullarna med en stor bulldozer...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 12:21
Ursprungligen av thorman:

Inte alls. Mycket proffessionellt, så länge sidan faktiskt fungerar i IE också.

Fast nu var den ju tydligen begränsad för IE-användare (hur är dock en öppen fråga). Dessutom var det texten jag tyckte var oproffsig, snarare än den begränsade funktionaliteten för IE.

Citat:

Visst, det är verkligheten som gäller, inte kartan, men det betyder inte att M$ har rätt bara för att de omskapar verkligheten genom att fara runt bland kullarna med en stor bulldozer...

Håller med (som jag har sagt några gånger)!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 12:23
Ursprungligen av ACM1899:

Fast nu var den ju tydligen begränsad för IE-användare (hur är dock en öppen fråga). Dessutom var det texten jag tyckte var oproffsig, snarare än den begränsade funktionaliteten för IE.

Säger du bara för du kör peze men lunarstorm funkar ju bara med IE6 så...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 12:38
Ursprungligen av Pär:

Säger du bara för du kör peze

Nä, det säger jag för att jag menar det.

Citat:

men lunarstorm funkar ju bara med IE6 så...

I wouldn't know, men om du säger det så litar jag på det!

Tycker faktisk att det är viktigt att staten och dess mynidighter följer standarder. Det är viktigare att information är korrekt, än läsbar för dom som väljer att inte följa standarder.

Texten låter dig ta ställning. Antingen inte följa standard och ta konsekvenserna av detta eller följa standard.

Standarden finns av en anledning. Microsoft bryter den medvetet av en anledning.

Det handlar om makt. Och makten om information från Svenska myndigheter ska ligga hos svenska mynidigheter och inte hos företag.

Att göra sidan anpassad för IE innebär att jag som medborgare måste köpa en dyr produkt av ett privat företag för att ta del av informationen. För att inte tala om användaravtalen som man måste godkänna. Låter inte lockande.

Bill Gates eller någon annan företagsledare ska inte diktera villkoren för hur våra myndigheter kommunicerar med medborgarna.

mvh
/Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 12:55
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Tycker faktisk att det är viktigt att staten och dess mynidighter följer standarder. Det är viktigare att information är korrekt, än läsbar för dom som väljer att inte följa standarder.

Texten låter dig ta ställning. Antingen inte följa standard och ta konsekvenserna av detta eller följa standard.

Standarden finns av en anledning. Microsoft bryter den medvetet av en anledning.

Det handlar om makt. Och makten om information från Svenska myndigheter ska ligga hos svenska mynidigheter och inte hos företag.

Att göra sidan anpassad för IE innebär att jag som medborgare måste köpa en dyr produkt av ett privat företag för att ta del av informationen. För att inte tala om användaravtalen som man måste godkänna. Låter inte lockande.

Bill Gates eller någon annan företagsledare ska inte diktera villkoren för hur våra myndigheter kommunicerar med medborgarna.

mvh
/Martin

Well spoken,

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 16:28
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Tycker faktisk att det är viktigt att staten och dess mynidighter följer standarder. Det är viktigare att information är korrekt, än läsbar för dom som väljer att inte följa standarder.

Texten låter dig ta ställning. Antingen inte följa standard och ta konsekvenserna av detta eller följa standard.

Standarden finns av en anledning. Microsoft bryter den medvetet av en anledning.

Det handlar om makt. Och makten om information från Svenska myndigheter ska ligga hos svenska mynidigheter och inte hos företag.

Att göra sidan anpassad för IE innebär att jag som medborgare måste köpa en dyr produkt av ett privat företag för att ta del av informationen. För att inte tala om användaravtalen som man måste godkänna. Låter inte lockande.

Bill Gates eller någon annan företagsledare ska inte diktera villkoren för hur våra myndigheter kommunicerar med medborgarna.

mvh
/Martin

Argh, jag har svårt för att göra mig förstådd märker jag. Nu tar vi det igen, en sista gång:
* Standarder är bra och MS är dumma som inte följer dem.
* Det är dumt att bygga en sajt som stänger ute lejonparten av de svenska surfarna (som faktiskt, tro det eller ej, kör PC med IE).
* Det går bra att bygga tillgängliga sajter som fungerar i både IE och en standardföljande bläddrare.
* Det är fjantigt att "demonstrera" mot Microsoft på det här sättet och det är oproffsigt att göra det på en sida av den här typen.

Så, nu förstod t o m jag själv!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-07 16:41
Ursprungligen av ACM1899:

Argh, jag har svårt för att göra mig förstådd märker jag. Nu tar vi det igen, en sista gång:
* Standarder är bra och MS är dumma som inte följer dem.
* Det är dumt att bygga en sajt som stänger ute lejonparten av de svenska surfarna (som faktiskt, tro det eller ej, kör PC med IE).
* Det går bra att bygga tillgängliga sajter som fungerar i både IE och en standardföljande bläddrare.
* Det är fjantigt att "demonstrera" mot Microsoft på det här sättet och det är oproffsigt att göra det på en sida av den här typen.

Så, nu förstod t o m jag själv!

Standarder finns av en grunn, bl.a. at det skal være enkelt for tredjepart å bygge weblesere som kan ta del av informasjonen, at en del programutviklere velger å ikke følge en standard er deres problem, og de har da valgt å produsere en produkt som ikke er kompatibel med gjeldene standarder for markedet, om så en kund velger å bruke dennes programvare, så er det ensak, kunden kan alltids bytte til en annen webleser.

Jeg synes ikke bolagsverket demonstrerer mot Microsoft, de har bare fulgt en standard som er til
for å følges, og om noen produsent har valgt å gjøre en webleser som ikke kan lese en standardisert fil, er ikke bolagsverket problem.

Det er faktisk heller så at de som kjører med IE og opplever problem på siter som følger w3c standard burde klage til Microsoft, men det kan man vel ikke gjøre, det går vel over en IE brukers verdighet.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 16:50
Ursprungligen av smurf:

Standarder finns av en grunn, bl.a. at det skal være enkelt for tredjepart å bygge weblesere som kan ta del av informasjonen, at en del programutviklere velger å ikke følge en standard er deres problem, og de har da valgt å produsere en produkt som ikke er kompatibel med gjeldene standarder for markedet, om så en kund velger å bruke dennes programvare, så er det ensak, kunden kan alltids bytte til en annen webleser.

Visst, fin inställning som nog skulle göra dig väldigt långlivad i branschen. :rolleyes:

Citat:

Jeg synes ikke bolagsverket demonstrerer mot Microsoft, de har bare fulgt en standard som er til
for å følges, og om noen produsent har valgt å gjøre en webleser som ikke kan lese en standardisert fil, er ikke bolagsverket problem.

Hehe, det låter nästan som att du borde söka jobb som byråkrat nånstans!

Citat:

Det er faktisk heller så at de som kjører med IE og opplever problem på siter som følger w3c standard burde klage til Microsoft, men det kan man vel ikke gjøre, det går vel over en IE brukers verdighet.

Trevligt uttryckt... :rolleyes:

Ursprungligen av ACM1899:

Argh, jag har svårt för att göra mig förstådd märker jag. Nu tar vi det igen, en sista gång:
* Standarder är bra och MS är dumma som inte följer dem.
* Det är dumt att bygga en sajt som stänger ute lejonparten av de svenska surfarna (som faktiskt, tro det eller ej, kör PC med IE).
* Det går bra att bygga tillgängliga sajter som fungerar i både IE och en standardföljande bläddrare.
* Det är fjantigt att "demonstrera" mot Microsoft på det här sättet och det är oproffsigt att göra det på en sida av den här typen.

Så, nu förstod t o m jag själv!

Jag förstod första gången.
Men jag håller bara inte med.

Ursprungligen av ACM1899:

* Det är dumt att bygga en sajt som stänger ute lejonparten av de svenska surfarna (som faktiskt, tro det eller ej, kör PC med IE).

Siten stänger inte ute. Den bara informarar om att "dess bristfälliga stöd för standarder medför en del begränsningar". Helt ok med mig.

Ursprungligen av ACM1899:

* Det är fjantigt att "demonstrera" mot Microsoft på det här sättet och det är oproffsigt att göra det på en sida av den här typen.

Jag ser det inte som en demonstration. Bara ett ställningstagande. Tror inte att dom är ute efter att sätta dit MS. Dom ville nog bara ha en sida som följer standards.

mvh
/Martin

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 17:41
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Siten stänger inte ute. Den bara informarar om att "dess bristfälliga stöd för standarder medför en del begränsningar". Helt ok med mig.

Stänger ute generellt uttryckt och inte specifikt för den här sajten. Är det förresten nån som vet vad det är för begränsningar som finns om man surfar med IE på Bolagsverkets sajt? Den känns inte direkt cutting edge om man säger så...

Citat:

Jag ser det inte som en demonstration. Bara ett ställningstagande. Tror inte att dom är ute efter att sätta dit MS. Dom ville nog bara ha en sida som följer standards.

Fast det har de ju inte om de har gjort anpassningar för IE...

Tycker det är helt korrekt att en statlig hemsida är gjord enligt de standarder som finns.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 12:22
Ursprungligen av Leftrustle:

Tycker det är helt korrekt att en statlig hemsida är gjord enligt de standarder som finns.

Ja, men är det inte deras roll att se till att så många som möjligt kan läsa deras sida?

Med mitt första inlägg avsåg jag inte att vare sig starta eller delta i någon animerad debatt om huruvida Microsoft är bovar och banditer eller inte. Vad som livade upp mig var Bolagsverkets strävan efter att göra sin webbplats tillgänglig för alla medborgare. Att dom då gav en liten pik åt nämnda företag var i mitt tycke inget fel.

Läs gärna första stycket som lyder:

"Vi har byggt vår webbplats i enlighet med de standarder (rekommendationer) som förordas av World Wide Web Consortium (W3C). För innehållet använder vi Hypertext Markup Language (HTML) 4.01 och presentationen styrs via Cascading Style Sheets (CSS) 2.1.

Vi har försökt se till att webbplatsens innehåll ska vara tillgängligt för så många som möjligt, oavsett vilken webbläsare man använder, eller om man råkar ha något funktionshinder. Se mer under Tillgänglighet."

Gå sedan vidare och läs sidan om tillgänglighet och gärna vidare till Funka Nus webbplats

Blomma...? Kanske är dags för nästa 99mac-tårta?

Tårtan

Lika fjantigt som det här?

http://office.microsoft.com/sv-se/FX010857981053.aspx

Observera att feedback endast går att skicka med hjälp av IE... Alla andra web-läsare får ett felmeddelande...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 17:41
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Lika fjantigt som det här?

http://office.microsoft.com/sv-se/FX010857981053.aspx

Observera att feedback endast går att skicka med hjälp av IE... Alla andra web-läsare får ett felmeddelande...

Hehe, skumt! Fast MS låtsas väl inte känna till W3C och deras standard!

Intressant är att Microsoft är med i W3C

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 17:53

Japp, vet det. Dock tyckte de (och Netscape också för den delen) att W3C aldrig kom framåt i sitt arbete, så de började pilla lite själva. vem minns inte (med fasa) hur roligt det var att sitta och göra saker som funkade lika bra i ie som i nn? det var den gamla, onda tiden det!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 18:36
Ursprungligen av ACM1899:

Japp, vet det. Dock tyckte de (och Netscape också för den delen) att W3C aldrig kom framåt i sitt arbete, så de började pilla lite själva. vem minns inte (med fasa) hur roligt det var att sitta och göra saker som funkade lika bra i ie som i nn? det var den gamla, onda tiden det!

Gamla onda tiden? Du argumenterar ju för att man skall försöka bevara den…

På siten står att IEs undeliga stöd för CSS kan göra att det ser lite underligt ut, och det är ju fan så rätt…

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-02-07 18:44
Ursprungligen av Pär:

Gamla onda tiden? Du argumenterar ju för att man skall försöka bevara den…

Nä, det gör jag inte alls! Jag tycker jag har tjatat rätt mycket om att MS borde följa standarden, har du missat det? Dock tycker jag, standard eller inte, att det är märligt att inte se till att en sida inte ser bra ut med en bläddrare som har så stor del av marknaden. Dock är den en generell kommentar och har inte specifikt med den i den här tråden omtalade sidan att göra. Alltså, får jag välja bygger MS om IE för att stödja standarden till 100 % på en gång. Alternativt överger alla (eller nästan alla) IE för t ex Firefox och så kan IE gå och dö nånstans...

Så, vems tur är det nu?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 18:50
Ursprungligen av ACM1899:

Nä, det gör jag inte alls! Jag tycker jag har tjatat rätt mycket om att MS borde följa standarden, har du missat det?

Visst gör du det, och i samma andetag så tycker du att man skall anpassa speciellt för IE ändå…

Blekansikte tala med kluven tunga

Bevaka tråden