Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer jag klara mig med en Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strömstad
  • 2005-02-07 00:56

Det kommande målet i mitt liv är att få sålt min PC.
Och då istället köpa en Mac Mini.

Men man är ju ändå lite osäker..
Då man troligen kommer sakna vissa program.

Dreamweaver verkar ju inte finnas, Photoshop har jag för mig finns?

Men finns det något annat program som liknar Dreamweaver?

Saken är den att allt jag har min PC till är att surfa,kolla e-mailen, och pyssla med design och webdesign.

Men kommer Mini'n orka driva allt?
Då jag gärna har uppe 20-30 tabs i webläsaren (firefox), och har igång ~10 program, däribland Photoshop..

Jag kommer då köpa en 512mb sticka till burken,,

Jo föresten, hoppas jag postade i rätt forumsdel

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 01:01

Det är klart att både Dreamweaver och Photoshop finns, vad trodde du? Photoshop kom allra först till Mac-plattformen t om. Mac mini funkar men kanske inte är den där prestandadatorn du kanske behöver. Titta i så fall även på iMac G5. Jag skulle nog rekommendera en 1GB-krets på en gång eftersom minin bara har en minnesplats.

Grattis till ditt nya mål!

Självklart finns både DW och Photoshop till Mac. Kanske kommer du sakna något mindre PC program men det går att hitta likvärdiga ersättare till det mesta på www.versiontracker.com .

Jag har också beställt en mini och väntar med spänning. Är också lite nyfiken på prestandan men inte lika orolig som du verkar vara. Sitter idag med iMac G4 700 och jobbar utan större problem. Det kan ju knappast gå långsammare med nya burken

Lycka till

  • Medlem
  • Strömstad
  • 2005-02-07 01:09

Har ju då också enbart använt PC innan (~12år..)
Så detta blir ett litet steg i mitt nya liv

Men att istället köpa en stor burk känns inte lika lockande, främst p.ga den är stor, och så är den ju också dyrare.

Har ju inte obegränsad ekonomi

Jo föresten, någon av er som använder en Canon Ixus V3, hur funkar den isåfall?

  • Medlem
  • 2005-02-07 02:17
Ursprungligen av scoc:

Jo föresten, någon av er som använder en Canon Ixus V3, hur funkar den isåfall?

Alla kameror, bortsett från rena skämtkameror tillvärkade i Korea möjligen, funkar med OS X. Dessutom kan man ju använda en kortläsare, som inte tär på kamerans batteri.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 04:02

Min IXUS 500 funkar jättebra mot min iBook med iPhoto, så din IXUS borde nog klara sig bra.

//Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-07 01:15

En iMac G5 tar troligen mindre plats än en Mac Mini med skärm och högtalare. Apple listar en "DIGITAL IXUS v2" på http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html, jag har svårt att tro att v3 skulle vara så mycket annorlunda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-07 01:19

Här kan du läsa hur en Mini står sig mot andra Maccar
http://www.barefeats.com/mini01.html
Som du ser så är en G5 och Imac 1.6 inte mycket snabbare än kakburken.
Vad det gäller photoshop så är Mini tom snabbare är G5 1,6 på vissa saker .
Stoppa den full med minne och den tuffar på ordentligt.
mvh

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-07 14:42

Ett problem som jag ser med Mac Mini är att man inte kan köra dualscreen när man kör TV-ut. Dvs inte använda en datorskärm och TVn samtidigt. Kan vara värt att tänka på om du kör TV-ut ofta.

  • Medlem
  • Strömstad
  • 2005-02-07 15:15

TV-ut är inte direkt intresant.

Men köra dual-screen skulle vara trevligt, men det är väl något man får leva med att inte kunna göra

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-07 15:25
Ursprungligen av scoc:

Men man är ju ändå lite osäker..
Då man troligen kommer sakna vissa program.

Dreamweaver verkar ju inte finnas, Photoshop har jag för mig finns?

Men finns det något annat program som liknar Dreamweaver?

Saken är den att allt jag har min PC till är att surfa,kolla e-mailen, och pyssla med design och webdesign.

Oroa dig inte, det finns gott om program för dig. DW och Photoshop finns som sagt, men det finns även massor av andra program för de grejor du behöver göra.

De enda Windows-program som Mac:en verkligen saknar fullgoda alternativ till är, mig veterligen, CAD-program, 3D-program samt Microsoft Visio. (Det existerar alternativ, dock ej fullgoda.)

Jag är själv programmerare-webbutvecklare-designer och tycker att det finns fler och absolut bättre verktyg på Mac än det gör på PC, för mina behov. Faktiskt. (Jag har bara varit Mac-användare sedan i Augusti.)

Till sist, kommer krämen i Mac mini räcka? Ja, det tror jag, om du trycker i maximalt med minne, det vill säga 1GB. Det duger nog med 512 med, men mer minne är alltid (mycket) bättre när det gäller Mac.

1
Bevaka tråden