Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt projekt blir utmaning för 99mac

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag håller med dig om att vid så projekt som en receptdatabas så kan inte SQL slå FileMaker. Sedan är det en kul grej att man kan dela ut på webben direkt men detta gränssnitt är verkligen inte adekvat för en professionellt byggd produkt.

Vid större projekt tror jag att man får problem med prestandan i Lasso på samma sätt som man får prestandaproblem i PHP ganska kvickt (Se bara på MacNytt som är Lassodriven och dyker allt som oftast vid hög belastning) dock tror jag väl inte att detta kommer att vara problem i projekt.

Missförstå mig inte. Jag tycker att FileMaker är en utmärkt produkt och Lasso är säkert bra det också. Det jag reagerar på är kategoriska uttalanden som bygger på enstaka fall. Som att SQL utveckling alltid är 8ggr dyrare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Även om man inte börjar från scratch som du föreslår utan bygger om en eller flera lösningar man redan har så har du exakt samma problem. FileMaker är snabbare att bygga i.

Även här tror jag säkert att detta gäller vid mindre system. Vid större system så Kan en Objektorienterad databas såsom PostgreSQL och en objektorienterad programmering i övrigt ge så pass många återanvändbara moduler att utvecklingen blir klart snabbare.

Jag vill inte starta ett religionskrig såsom de som funnits här tidigare. Ville bara slå ett slag för en mer traditionell programmering men som sagt jag arbetar inte själv inom detta område.

/Tomas

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
CD->AAC->ATRAC blir aldrig bra!

Så har jag kört i två terminer utan att nån klagar.
Jag gör såhär: CD->AAC 160->bränn CD->MD

Nu kommer folk skrika....Usch vad illa det måste låta....jo om man jämför med den ursprungliga filen så har man väl inte samma kvalité...SANT

Men:

Vi pratar jympa!!! ...tänk dig 100 pers i en sal, de hoppar samtidigt, de klappar samtidigt, ledaren skriker så högt han/hon kan nästan halva passet. Då kan jag garantera att det spelar inte så stor roll om AAC kodningen skedde i 128 eller 160. Det låter helt okej, och mycket bättre än om man körde med kassettband...
Även under styrkan, när man är på golvet och kör armhävningar (då är det inte så mycket tramp och hopp) så låter det inte illa alls!
Ingen har iaf nånsin kommit och sagt "du, den där låten mitt i, det var lite dålig kvalité på själva inspelningen va" Nope! de kommer och är så glada för att de har fått röra på sig!

Vad gäller att redigera låtarna i datorn...Det krävs en ganska datavan ledare för att det ska kunna ske, nåt som definitivt inte är självklart! (det är bara sitta i studion och kolla hur många som har det svårt redan som det är!).

Min lösning:

-digitalisering av cd-skivorna (AAC funkar utmärkt).
-Varje ledare får i början av termin en CD-RW skiva.
-Man väljer sina låtar, bränner de på skivan.
- Resten görs som tidigare, pitcha up/ner, och inspelning till MD med fade in/fade out.
-Radera CD RW skivan.
-Kör , vi ses igen om en termin!

nå? shoot me!

Shoot! Jag tycker det låter som ett vettigt förslag!

Byt ut CD-RW mot DVD-RW så kan det funka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tompab
Jag håller med dig om att vid så projekt som en receptdatabas så kan inte SQL slå FileMaker. Sedan är det en kul grej att man kan dela ut på webben direkt men detta gränssnitt är verkligen inte adekvat för en professionellt byggd produkt.

Ledsen om jag uttryckte mig otydligt. Det var en webbaserad lösning för ett mycket stort provkök/livsmedelsleverantör med recensioner, ingredienssökmotor - > recept och massa andra komplicerade grejer. Så det var alltså inte en platt databas för recepet, kanske skulle ha sagt, det det var ett större projekt. SQL-nissarna kom upp i 20-talet tabeller eller något liknande.

Citat:

Vid större projekt tror jag att man får problem med prestandan i Lasso på samma sätt som man får prestandaproblem i PHP ganska kvickt (Se bara på MacNytt som är Lassodriven och dyker allt som oftast vid hög belastning) dock tror jag väl inte att detta kommer att vara problem i projekt.

Missförstå mig inte. Jag tycker att FileMaker är en utmärkt produkt och Lasso är säkert bra det också. Det jag reagerar på är kategoriska uttalanden som bygger på enstaka fall. Som att SQL utveckling alltid är 8ggr dyrare.

Som jag nämnde har jag ganska lång erfarenhet av både FileMaker och SQL-utveckling, det är den jag baserar detta på. De som har samma erfarenhet får gärna räcka upp en hand. Det låter på dig som att du alltså inte har sådan erfarenhet, stämmer det?

Men för att ni som inte har detta, låt mig beskriva: En SQL-databas som tex MySQL eller Microsoft SQL Server (nu undviker jag skickligt den omständigheten att FileMaker Pro också kan ta emot och skicka SQL-kommandon, som alla andra SQL-databaser) har inget användargränssnitt eller något sätt att bygga sådana. Den är till för att lagra data som petas in i den från någon applikation. Så om du vill bygga en lösning som användaren hanterar via att klicka på knappar på skärmen och trycka på knappar på tangentbordet behöver du utveckla en applikation i form av en programvara som installeras och körs (typ på samma sätt som Word) eller en webbapplikation (baserad på Lasso, PHP, ASP, Cold Fusion, WiTango eller något annat).

För att jobba med en SQL-databas i den fasen att man skapar den så kan man köra grafiska verktyg för att skapa tabeller och kolumner, men detta motsvarar i stort sett att man skapar ett tomt Excel-ark utan intelligens. I FileMaker så kan jag även i samma fas lägga in att ett fält skall innehålla automatiska data, skall kunna ändras endast av vissa användare och data i fältet skall kontrolleras på något sätt. Så denna fas tar nästan lika lång tid.

Nästa fas, bygga applikationen och få applikationen intelligent och ett användargränssnit är värre. Min erfarenhet är att verktygen för att bygga SQL-datbabas-baserade verkliga applikationer (inte webblösningar) kostar från flera tio-tals tusen kronor till hundra-tusentals-kronor. Så då plockar man istället fram en texteditor och börjar skriva kod (SQL-kommandon för kommunikationen med databasen och sedan valfritt språk för gränssnittet.). I FileMaker så klickar man ihop gränssnitt, importerar bilder och skapar script, helt utan att skriva kod själv. Vad jag vet, rätta mig om jag har fel, så innehåller sedan dessa verktyg ingen lätt metod för användaren att själv kunna skapa de utskrifter/rapporter de vill. Utvecklaren kan skapa några utskrifter, men varje ändring måste han göra själv. Detsamma gäller ändringar i användargränssnittet, allt ligger på utvecklaren. I FileMaker är detta mycket enkelt, användaren kan dra och släppa fält, klicka och skapa text och rita grejer och importera bilder för att göra en ny utskrift. Detsamma gäller rättigheter, dvs vilka rättigheter användaren skall ha skriver man kod för i SQL-fallet, i FileMaker så klickar man ihop det med.

Det är ovanstående jag menar med att det är mycket enklare och snabbare att bygga små och stora lösningar i FileMaker Pro istället för i en SQL-databas.

Citat:

Även här tror jag säkert att detta gäller vid mindre system. Vid större system så Kan en Objektorienterad databas såsom PostgreSQL och en objektorienterad programmering i övrigt ge så pass många återanvändbara moduler att utvecklingen blir klart snabbare.

Jag vill inte starta ett religionskrig såsom de som funnits här tidigare. Ville bara slå ett slag för en mer traditionell programmering men som sagt jag arbetar inte själv inom detta område.

/Tomas

Jo men man kan återanvända moduler i FileMaker också... Men då varje modul tar lång tid att bygga i SQL och kort tid i FileMaker så är FileMaker snabbare i alla fall. Men det går till en viss gräns.

Jag är heller inte ute efter religionskrig, men vad många inte vet är att FileMaker fixar allt upp till 250 samtidiga användare och i verkligenheten är det inte speciellt mycket som INTE går att bygga i FileMaker. Men som FM-utvecklare är det lite otacksamt att använda FM i konkurrens med SQL-nissar. Ibland uppfattas man som oseriös då offerten är en åttondel av SQL-nissens (det kompenserar man med att öka priserna). Men då man kan bygga åtta projekt på samma tid som SQL-nissen bygger ett, så måste man sälja mera, och sälja är inte kul om man är inåtvänd utvecklare.

Men större system GÅR verkligen att bygga i FileMaker och fruktansvärt mycket billigare än i SQL. Jag kanske inte skulle bygga en banks system i FileMaker (även om tror att det går med lite distribution av data och datakraft). Vi håller just nu på med att bygga en låda som man monterar i maskiner som behöver service regelbundet (kopiatorer, kaffeautomater, godisautomater) som står ute hos olika kunder. Lådan pratar med maskinen och kan avgöra när den behöver service. Lådan ringer då via GPRS-nätet och lämnar beställning på service rakt in i en FileMaker Pro-databas. Sedan är det bara för teknikern att via tex en Qtek-telefon (med en miniversion av Windows och Terminal Services) direkt i bilen logga in i systemet, avrapportera service vilket genererar en faktura direkt i skrivaren och kolla vart han skall åka nästa gång. Samma system hanterar redan idag 1000 fakturor i månaden på tre anställda(!). Detta är ett av de system vi jobbar med, vi har flera av samma kapacitet för andra ändamål.

Men FileMaker har ett par nackdelar också, en del går att bygga förbi, men inte alla.

/Ola

Senast redigerat 2004-01-22 00:42

Tack för ditt utförliga utlägg! Trevligt med folk som tar sig tiden att förklara vad de menar. Som svar på din fråga så har jag inte dubbelkompetensen med SQL och FileMaker så där har jag inget att invända.

Jag använder mig bara av SQL genom Zope som jag kodar mycket i så detta gränssnitt mot SQL kan jag.

Intressant projekt ni jobbar på!
Kör ni med Qtec telefoner som kör PocketPC eller Telefonvarianten av OSet och finns Terminal Services för båda typer?

Är kontroll-lådorna windowsbaserade och bygger ni den själva?

Är det inte knepigt att skriva kommunikationsmoduler till alla dessa maskiner, de är ju ganska olika mins sagt.

(Ledsen för att vi glidit utanför ämnet ...)

Jag tror att FileMaker blir utmärkt i just detta projekt.

Men, man skall absolut inte svänga sig med statisk siffror som Taz gör och tro att dom är applicerbara rent generellt.

Rätt verktyg för rätt jobb. Vissa databasleverantörer ser det som självklart att kunna erbjuda sina kunder 24/7/365-support på sina produkter. Vissa kunder vill kunna ta backup live på sin databas. Vissa kunder kräver att man data i databasen lagras och skickas över nätet med mycket hög säkerhet. Det skulle förvåna mig om FileMaker har stöd för alla dessa saker.

Du polariserar medvetet mellan FileMakers jättlätta sätt att jobba och SQL-nissar(!?) dyra/långsamma sätt. Sanningen är att det finns grafiska verktyg till andra databaser också. Dom behöver inte kunden betala för heller, utan det finns verktyg som konsulten kan betala för.

Det finns också helt andra kunder/situationer/produkter där licenskostnader kan ställa till problem.

FileMaker har samma fördelar/nackdelar som 4GL-verktyg har. Verktyget passar bra upp till en viss komplexitetsgrad. När komplexiteten ökar så måste man i "enklare" verktyg ta till onödigt krångliga och fula workarounds, om det ens går. Mer komplexa problem löser man bättre(läs snabbar och billigare) i ett modernt programmeringsspråk.

Men, återigen. Det här problemet (och massa andra) tror jag säkert att FileMaker är ett perfekt verktyg för att lösa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tompab
Byt ut CD-RW mot DVD-RW så kan det funka.

Varför DVD-RW? de kan man väl inte läsa med en vanlig CD-spelare...och då tappar man hela poängen med att sen pitcha och allt med det befintliga utrustningen (CD-spelare+ MD)...

Förresten, Låtarna överförs inte digitalt i studion mellan CDn och MDn, utan analogt... så köpa en G5 bara för att kunna överföra digitalt, nja...

Om nån vill komma och testa hur det låter är det bara att säga till...Be my guest

Citat:

Skrevs ursprungligen av jympaboy74
Varför DVD-RW? de kan man väl inte läsa med en vanlig CD-spelare...och då tappar man hela poängen med att sen pitcha och allt med det befintliga utrustningen (CD-spelare+ MD)...

Då tror jag att jag missförstod dig men du kan inte läsa CD-rw i alla CD-spelare heller. Och ledarna har väl inte bara ett program utan behöver väl ett antal?

Du kan man väl inverstera i CD-spelare som kan läsa musikfiler från DVD så kan man få in alla programmen.

Att köpa en G5 för att överföra optiskt låter inte vettigt. Däremot att köpa en PC (ja jag vet...) och därigenom kunna använda NetMD tekniken och ATRAC komprimera på PCn med högre kvalitet och föra över till MDn i mångdubbel uppspelningshastighet.

  • Medlem
  • 2004-10-18 01:20

Hur gick det med detta projekt, till slut?

Ingen som vet?

  • Medlem
  • 2005-02-06 22:07

Hallå? ABSOLUT ingen som vet?

Jorå - jag vet att det lades på is och där ligger det fortfarande...........:-(

Anders

Bevaka tråden