Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt Quicksilver projekt.

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-15 14:44

Tyckte min QS lät lite för mycket, bytte 120 mm och 80 mm fläktarna till två papst fläktar.

Satte även dit två termometrar i 3.5" zip utrymmet.

nästa steg som jag håller på med nu är att lysa upp Qs:en lite men detta återkommer jag med senare.

Men så länge får ni två smakprov:

http://mrpepsi.mine.nu/IMG_0723.jpg

http://mrpepsi.mine.nu/IMG_0727.jpg

Snyggt!
Hur gjorde du med processorfläkten? Jag har gjort sammalunda (bytt fläktarna 120 och 80 mm) men är ej helt nöjd pga processorfläktens blås.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-15 15:05

jag ska sätta dit en fläktkontroll typ denna : http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=214&session=e74301203027b17ac03e4d7c13924af9
Så kan du ställa in den på den nivån du själv är nöjd med.

Inte rädd att det blir för lite fläkt genom kylflänsen, dvs överhettad processor?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-15 18:10

sorry... såg fel trodde du menade chassifläkten.
processorfläkten i min qs är redan tyst.
Det är chassifläkten som låter mest nu.

Med visst intresse

läste jag inläggen om tystare QuickSilver. Har en som jag är mycket nöjd med, förutom fläktljudet då... Var får man tag på prylarna, hur mycket slantar får man plocka fram och hur gör man? Har inte tummen mitt i handen men har ingen direkt vana av att mecka med datorer på det sättet.
Har satt i en extra HD om det nu kan ha någon betydelse i sammanhanget...
MVH Håkan

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-15 18:56

kolla på dessa sidorna :
www.kylning.se
www.gtek.se

måtten på fläktarna har du här:
http://99mac.se/forum/showpost.php?p=346503&postcount=13

Ursprungligen av HåkanO:

...Var får man tag på prylarna, hur mycket slantar får man plocka fram och hur gör man? Har inte tummen mitt i handen men har ingen direkt vana av att mecka med datorer på det sättet....
MVH Håkan

Det är inte svårt, jag är själv inte van med elektronik och lyckades byta fläkt i både strömagg och i chassi. Viktigt att läsa in sig i forum som 99mac.se och g4noise.com innan du skrider till verket.
Och, behandla burken som din nästa (alltså med känsla)!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 17:13
Ursprungligen av HåkanO:

läste jag inläggen om tystare QuickSilver. Har en som jag är mycket nöjd med, förutom fläktljudet då... Var får man tag på prylarna, hur mycket slantar får man plocka fram och hur gör man? Har inte tummen mitt i handen men har ingen direkt vana av att mecka med datorer på det sättet.
Har satt i en extra HD om det nu kan ha någon betydelse i sammanhanget...
MVH Håkan

I QS sitter tre fläktar (utan att räkna med den i superdriven och ev grafikkylning):

Nätagg: 80mm
Chassi: 120mm
Processor: 60mm

Det du behöver, förutom nya fläktar, är adapters från tre till två pin. Detta då de flesta fläktar lämnar ifrån sig rpm. Själv har jag köpt Papst-fläktar. Dessa fläktar motsvarar orginalfläktarna avseende genomströmning och är betydligt tystare. Du ska dock inte köpa tempstyrda fläktar, i alla fall inte till chassi och processor, pga konstruktionen.
Jag satte även in manuell varvtalsreglering till fläktarna, men då måste man mäta temperaturer ganska noga när man ställer in dem.

Kolla på mycom.se

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 16:29

bygga skåp

Känner även jag ett starkt behov av att tysta ner min quicksilver. Har istället för att byta fläktarna tänkt mig att bygga ett ljudisolerande skåp. Då är ju frågan hur tätt och ljudisolerande man kan bygga. Ni som moddat era G4or, blir det tyst? Tycker det låter från alla håll inne i min 733a.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 23:21
Ursprungligen av StefanB:

Känner även jag ett starkt behov av att tysta ner min quicksilver. Har istället för att byta fläktarna tänkt mig att bygga ett ljudisolerande skåp. Då är ju frågan hur tätt och ljudisolerande man kan bygga. Ni som moddat era G4or, blir det tyst? Tycker det låter från alla håll inne i min 733a.

Är hyfsat nöjd. Dock märker man att det finns fler saker än fläktar som låter. Hårddisk till exempel. För att inte tala om Superdriven när man kör den, låter som en dammsugare.
Har själv försökt bygga skåp. Problemet blev ventilationen. När det var åtgärdat så blev vinsten ganska liten, i kombination med ett stort elände till skåp under skrivbordet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-24 10:39
Ursprungligen av MPalmen:

Är hyfsat nöjd. Dock märker man att det finns fler saker än fläktar som låter. Hårddisk till exempel. För att inte tala om Superdriven när man kör den, låter som en dammsugare.

Vill du ha riktigt tysta hårddiskar så ska du köpa Seagate Barracuda.

Jag har en extern NEC DVD-brännare (från LaCie) och den är betydligt tystare än min tidigare interna LG combo-drive.

Jag har även bytt till Papst-fläkter. Se upp med fläkten på grafikkortet, om det finns någon sån. Jag bytte till ett Geforce4 MX-kort utan fläkt.

Så nu är min dator nästan knäpptyst.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 16:58

Är skillnaden tydlig jämfört med den som sitter standard?

Köpte du termometrarna på gtek? Var fick du tag i "gallret"?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-16 21:29
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Köpte du termometrarna på gtek? Var fick du tag i "gallret"?

Köpte grejerna från gtek och en kompis fixade gallret.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-17 09:28

Då har jag satt dit lite lyse, men jag väntar på dioderna som skulle skickas till mig.

http://mrpepsi.mine.nu/IMG_0737.jpg

Det ljus som sitter under till är bara temporärt.

Blir ett bättre blått ljus sen.

  • Medlem
  • 2005-01-23 00:09

varför vill man sätta blått ljus i en dator?

Ursprungligen av Baron:

varför vill man sätta blått ljus i en dator?

För att det är snyggt

  • Medlem
  • 2005-01-23 11:16
Ursprungligen av Andersson:

För att det är snyggt

Undrar du eller vet du?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-23 21:41
Ursprungligen av Baron:

varför vill man sätta blått ljus i en dator?

För att man vill kanske ???

Man kanske tycker det är snyggt

  • Medlem
  • 2005-01-24 00:41

Jasså! För mig är frågan lika releant som "Varför äter man lera?"

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-24 09:24
Ursprungligen av Baron:

Jasså! För mig är frågan lika releant som "Varför äter man lera?"

Jasså ?

Tycker det är stor skillnad på lera och lyse

Jag skulle säga att det gör klar skillnad att byta PSU och chassi-fläkt. Dock verkar processorfläktens ljud variera ganska mycket mellan datorer, personligen upplever jag den fläkten som rätt störande, nu efter bytet av PSU och chassifläkt.
Inväntar nu en bra termometer för att mäta värmeutvecklingen från processorn innan jag moddar vidare...!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2005-01-29 17:54

En liten uppdatering hur det går:

http://mrpepsi.mine.nu/IMG_0749.jpg

Ursprungligen av pepsi:

En liten uppdatering hur det går:

http://mrpepsi.mine.nu/IMG_0749.jpg

Den ser ond ut!

För den sugne — exakt hur lätt är det att döda sig själv och/eller datorn när man är inne och meckar i PSU:n?

Ursprungligen av hedelina:

För den sugne — exakt hur lätt är det att döda sig själv och/eller datorn när man är inne och meckar i PSU:n?

Finns lättare sätt att ta livet av sig om man är sugen

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 19:16
Ursprungligen av hedelina:

För den sugne — exakt hur lätt är det att döda sig själv och/eller datorn när man är inne och meckar i PSU:n?

Det är ganska lätt om man gör på rätt sätt... Tipset är att låta den vila ett tag innan du öppnar den och inte slickar på elektrolyten (stor konding som kan vara ganska bitsk).
Har öppnat min ett tiotal gånger utan att avlida.

Ursprungligen av MPalmen:

Det är ganska lätt om man gör på rätt sätt... Tipset är att låta den vila ett tag innan du öppnar den och inte slickar på elektrolyten (stor konding som kan vara ganska bitsk).
Har öppnat min ett tiotal gånger utan att avlida.

Ganska lätt att ta livet av sig eller att inte göra det?

Men då kanske jag ska ge mig in där och rota när tillfälle ges. Ska bara hålla tungan rätt i mun...

Ursprungligen av pepsi:

En liten uppdatering hur det går:

http://mrpepsi.mine.nu/IMG_0749.jpg

Vilka temperaturer kommer du upp i? Var sitter sensorerna?

Angående kondensatorerna - jag är verkligen ingen expert men har hört att de kan hålla sin spänning lång tid, dvs att det inte duger att bara vänta en dag eller så innan man öppnar PSUn. Vet tyvärr ej källan för detta. Respekt för att skruva sönder PSUn är nog bra, sannolikt kan man få en rejäl kyss..
Å andra sidan, jag har ingen större datormekar-vana (http://99mac.se/forum/showthread.php?t=61104) men med normal försiktighet så gick det prima.

Kan rapportera om bytet av CPU-fläkt i min QS933 (tid bytt PSU och chassi-fläkt). Monterade en icke-tempstyrd PAPST 60x60 som jag ströp ned till 7.5V. Har en temp-sensor mot processorns kylfläns och som mest har den visat 35 grader, oftast ligger den kring 32 grader. Ljudnivån är helt acceptabel nu.
Brasklapp; vill poängtera att jag bara har en HD och inte kör särskilt processorkrävande program. Vet alltså inte vad som händer om man kör flera HD etc. Rekommenderar termometer för den som tänker laborera med CPU-fläktar!

Bevaka tråden