Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod mini dissad i SvD

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Reportern Erik Bergin skriver i en "kommentar" om musikspelare i Svenska Dagbladet söndagen den 6/2 att Ipod Mini minsann inte alls är bäst eller billigast i sin kategori. Så rabblar han upp en jämförelse i de tekniska specen där Ipoden endast har fördelen av att vara 5 gram! lättare jämfört med rivalen Zen Micro.

Hela kolumnen ifrågasätter helt varför man köper öht kan köpa Ipod.

Ok, så kan man väl skriva om man är journalist, men jag tycker jämförelsen utifrån pris och tekniska spec är konstig.
Med samma analys borde alla köpa MacGregor jeans på Dressman för 199 kronor.
Ingen skulle köpa BMW, Prada eller och Breitling och SvD skulle se sig själv omseglat av gratistidningen City.

Jeez, hela denna siten är ju ett exempel på Apples imaginära mervärde

Har ingen länk tyvärr....

Erik blir säkert glad om vi mailar och talar om vad vi tycker: erik.bergin@svd.se

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 10:09

Länk till artikeln…

Jo, Creative går ut hårt nu (med MS i ryggen) och det är väl deras chans om de skall få in en fot över huvud taget.
Kommer säkert sälja bra, speciellt med lite pressmaterial från "koalitionen"

Men det är ju som när SvD (et.al.) har jämfört datorer tidigare om åren, dom glömmer bort att det skall användas oxå Funktioner sköter inte sig själva

Tack för länken

Tack för länken.
Jag tyckte jag letade runt på siten, men fann den inte...

Bara det han säger med specifikationerna är säkerligen sant.
Jag har härt så många som säger att de saknar radio i sin iPod det kan inte vara svårt fär Apple att sätta in. Inte för att jag saknar radio men det finns nog dom som gör det.

En sak han då "glömmer" i sin kritik är hur lätta de är att använda. Jag har aldrig provat Zen Micro så jag kan inte uttala mig men iPod är så logisk och enkel att vem som helst förstår hur den fungerar efter att man sagt "Det är ett snurrhjul".
Min sambo något teknikfientlig fick en iPod mini i sin hand 2 sek sedan klickade hon runt sig i menyerna 5 sek senare sa hon "När får jag en sådan här då?".
Jag kan säga att hon inte samma sak när hon provade en iRiver...

Att Zen Micro kommer i 10 färger är bara löjligt så sa säkert Fords konjurrenter en gång i tiden också när deras konkurrenter kom med bilar i andra färger.

trist att journalister tar ställning till apples nackdel, men det är ju inte hela världen.

det där med att mejla journalisten leder bara till att fler mac-talibaner avslöjas. skit i det.

Allvarligt talat. Rätt eller fel- släpp det!! Låt det vara!! Strunta i det!! Dra inte igång nån kampanj som vanligt pga detta. Världen funkar så att alla tycker olika. Att alla ska hylla Apple och allt negativt är fel är ju befängt och löjligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 15:42

Min syrra har en Creative och den är svinbra. Mer för cashen än iPod mini. Det är ju helt sjukt att ni håller på och surrar om sånt här . det är inte DU som blir recenserad, det är APPLE och deras produkt. Det är fullt möjligt att göra bättre grejer än iPod mini. Hela ditt resonemang bygger ju på att iPod mini är oövervinnerlig och att den här personen inte "insett" det än.

Lägg ner!

Håller inte med dig. Journalister får tycka och skriva vad tusan de vill, men jag tycker det är anmärkningsvärt att en journalist idiotförklarar marknaden och hylllar en annan produkt. Ok om man hade kört ett produkttest - det här är ju textreklam.

Vad är oddsen att samma journalist hade dömt ut alla som köper Officepaketet och eftersom det finns ett gratis Open Office?

Om innehållet i artikeln varit omvänt hade den hyllats istället för att ifrågasättas. Då hade det inte funnits något krav på produkttest och det hade inte kallats textreklam.

Ska man klaga ska man vara konsekvent annars låta bli.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 16:52
Ursprungligen av Rickard A:

Om innehållet i artikeln varit omvänt hade den hyllats istället för att ifrågasättas. Då hade det inte funnits något krav på produkttest och det hade inte kallats textreklam.
Ska man klaga ska man vara konsekvent annars låta bli.

Är det så konsekvent att anta det du antar?

Ursprungligen av Pär:

Är det så konsekvent att anta det du antar?

Keh??

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 17:12
Ursprungligen av Rickard A:

Keh??

Förstog nästan det
(Men det öppnar för massa bra mothugg utifrån en normal argumentationsanalys)

Ursprungligen av Rickard A:

Om innehållet i artikeln varit omvänt hade den hyllats istället för att ifrågasättas. Då hade det inte funnits något krav på produkttest och det hade inte kallats textreklam.

Ska man klaga ska man vara konsekvent annars låta bli.

Detta ÄR textreklam för en Creative Zen Micro. Vad hände med marknadens överiga 100 olika MP3-spelare?

Ursprungligen av Plisken:

Detta ÄR textreklam för en Creative Zen Micro. Vad hände med marknadens överiga 100 olika MP3-spelare?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8593587.asp

Detta ÄR textreklam för en Apple iPod. Vad hände med marknadens överiga 100 olika MP3-spelare?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 17:20
Ursprungligen av Rickard A:

Detta ÄR textreklam för en Apple iPod. Vad hände med marknadens överiga 100 olika MP3-spelare?

Vart ser du att han över huvud taget nämner / funderar på övriga spelare?
Läste du den andra artikeln (?) så var det "boxningsmatch" mellan två märken (marknadsledaren och koalitionen Creative / MS senast alster) utifrån några okritiskt tgna parametrar

Som sagt…

Well...
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8593587.asp

Citat: "När lilltjejen – och därmed även jag - vaknar fem timmar senare ligger IPoden fortfarande på min mage. Den är alldeles varm och go. Och ljusblå. Min färg. Leonard mumlar fortfarande i hörsnäckorna som ligger och dinglar. Jag ser att det fortfarande är tre timmars batteritid kvar. Jag är kär i en maskin. Jag är en fjant. Men lycklig."

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Well...
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8593587.asp

Citat: "När lilltjejen – och därmed även jag - vaknar fem timmar senare ligger IPoden fortfarande på min mage. Den är alldeles varm och go. Och ljusblå. Min färg. Leonard mumlar fortfarande i hörsnäckorna som ligger och dinglar. Jag ser att det fortfarande är tre timmars batteritid kvar. Jag är kär i en maskin. Jag är en fjant. Men lycklig."

kanske ska mail-bomba honom också? han låter lite väl subjektiv...

Ursprungligen av sugplopp:

kanske ska mail-bomba honom också? han låter lite väl subjektiv...

Som nån sa lite tidigare:

Citat:

Ok om man hade kört ett produkttest - det här är ju textreklam.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 17:15
Ursprungligen av sugplopp:

kanske ska mail-bomba honom också? han låter lite väl subjektiv...

Dom kan ju bomba varandra i lugn och ro i fikarummet, även om de är frilansare

En som kan faktarutan utantill… …och en som bara gillar en pryl…

Ursprungligen av Pär:

Dom kan ju bomba varandra i lugn och ro i fikarummet, även om de är frilansare

En som kan faktarutan utantill… …och en som bara gillar en pryl…

de sitter säkert i samma kontorslandskap, bara några skärmar ifrån varandra. kan ge mig sjutton på att de gömmer äppelskrutt under tangentborden och lägger häftstift på varandras stolar...

Vem orkar egentligen bry sig om vad någon skriver i en tidning, och då en ynka person.

Jag tycker nästan att denna artikel är komisk. Det lyser nästan något förakt över Apple och ipod i denna text. Att börja artikeln med -"Du som är Applefanatiker" är rätt lågt måste jag säga, redan där försöker man ge de som använder deras produkter ett minus i kanten. Sen fortsätter det att radas upp att alla gått på Apples bluff, typ.

Jag tycker vi inte ska bry oss om denna text, maila honom inte. Lek inte i samma sandlåda som honom. Detta var verkligen en riktigt fånig jämförande test. "Zen micro har tio färger, ipod mini fem" -jag är imponerad.

Senast redigerat 2005-02-06 21:45
  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 21:40
Ursprungligen av draags:

Vem orkar egentligen bry sig om vad någon skriver i en tidning, alltså vad en person skriver.

Bra att vänja sig

Du kommer få se massor om Zen / Napster framgent…
Det är stora propagandamaskinerier i rullning

Ursprungligen av Pär:

Bra att vänja sig

Du kommer få se massor om Zen / Napster framgent…
Det är stora propagandamaskinerier i rullning

Antagligen.

Att det kommer konkurerande produkter är väl bara bra. Och om en journalist skriver positivt om ett annat märke och kastar skit på ipod,så låt dem hålla på. Det man kan hoppas på är att de håller sig på en något högre nivå än denna artikel.

För allvarligt, inte kan ni bli arga på denna, det man kan bli arg på är att de slösat sidutrymme åt en drummel och inte satsat på något mer seriöst.

Jag skulle inte vilja att han valde stereo till mig, och valde något obskyrt märke pga massa finesser osv plus lite siffror istället för att lyssna på en avskalad NAD utan några märkvärdiga finesser.

Nej hans artikel skulle Sverker kastat i papperskorgen direkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 22:25
Ursprungligen av draags:

Att det kommer konkurerande produkter är väl bara bra. Och om en journalist skriver positivt om ett annat märke och kastar skit på ipod,så låt dem hålla på. Det man kan hoppas på är att de håller sig på en något högre nivå än denna artikel.

Jo, fast man minns ju hur det var när virusdows 3.11, 95 kom.
Då skrevs det spaltmeter om finesser och gejor i samma anda som artikeln, fast det inte var något speciellt med virusdows.
Nu tror jag iofs inte journalister är lika oförstående idag, men det är ju samma mediemaskineri igång och det känns som en okul de ja vue

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 21:55

Just den där texten må väl vara hänt att den inte vinner Pulitzer men i övrigt är det ju välkänt att folk tar personligen illa vid sig om man talar illa om "deras märke". Det är ju vad Mactalibaneri handlar om. Man är beredd att ta vad som helst för att det är märke X som gjort produkten. Bra som dåligt, spelar ingen roll. Man är ett med produkten. Osunt.

EDIT: Dessutom är det inte konstigt att folk tittar på finess-tabeller och liknande när de handlar. Det är dyrt att leva idag och en jävla massa prylar som ungarna "ska" ha så man kan inte gärna klandra folk om de väljer det som verkar mest prisvärt i deras ögon. Man kan som sagt inte begära så mycket av vanliga människor som inte läser av Slashdot varje halvtimme.

Jo jag har de som kör windows på jobbet och de jobbar febrilt på att hitta bevis på att det måste finnas virus till macen.

När de väl upptäcker att så inte är fallet så är de tysta tills man upptäcker i deras browser på jobbet att deras "history" är fylld med länkar efter beviset på att macen har visst virus och då kan de inte mer än att erkänna.

Jag har Denon dvd och förstärkare, de är inte bäst, det vet jag och när man läser om att Denons dvd spelare inte håller högsta klass så gråter inte jag, utan lutar mig åter tillbaka i soffan och njuter av nästa storfilm som precis blivit sågad av någon recensent i svd.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 22:29

Snubben glömde ju hur obarmhärtigt ful Micron är.

Jag skall vara helt ärlig;

Jag tycker att Apples iPod-linje (allihop) är rätt kassa. De är dyra och sämre än konkurrenterna.

Samtidigt så är Apples datorer totalt överlägsna Wintels skräp.

Folk köper iPods (som är kassa) i parti och minut men vägrar utan synbar anledning att köpa Apples datorer (som är bäst).

Jag kan inte få denna logik att gå ihop. Folk vill betala mer för sämre produkter. Är det verkligen så?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 08:58
Ursprungligen av Pelleman:

Jag skall vara helt ärlig;

Jag tycker att Apples iPod-linje (allihop) är rätt kassa. De är dyra och sämre än konkurrenterna.

Vilka konkurrenter tänker du på?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 09:03
Ursprungligen av DaPhox:

Vilka konkurrenter tänker du på?

...och med avseende på vad...
[font="times"](my take of it)[/font]

Bevaka tråden