Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Hur gör du säkerhetskopiering?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan man få PsyncX att starta med ett klick i Dock? Tidsstyrt passar mig dåligt. Jag vill starta manuellt när jag börjar packa ihop för dagen.

Jag backar upp mot extern hårddisk valda mappar i min hemmapp. Backupfilen har en liten komprimering och lösenord och är ca 17GB tung.
Använder mig av Retrospect Express och vid klick körs backupen. Egentligen skulle väl jag ha haft en daglig backup men har av någon anledning inte aktiverat det.

Hårddisken i min Powerbook pajjade förra veckan så nog är man glad över en backup...som är ca 3-4 veckor, suck.. Tur är i alla fall att inga digitala bilder blivit förlorade.

När jag får datorn igen ska det bli nattlig backup och även till DVD-skivor för att skydda mig mot ev. stöld i hemmet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-07 12:29

Retrospect på en OSXS mot en FW-disk backar upp min dator varje dag jag är på jobbet. Fast å andra sidan kunde man skita i det. Jag har fasenimig inga filer på min dator som jag inte kunde mista. Ju mer jag tänker på det så har jag faktiskt inte ett skit som jag inte skulle kunna vara utan. Möjligen min e-post då, men den är ju inte livsviktig den heller. Rätt skönt att inte ha en massa filer man är rädd om. Jag kan ta en diskkrasch imorrn och vara lika glad ändå

Troligen inte tillräckligt ofta. Jag brukade använda mig av en extern scsi hårddisk - bara 6 Gig - och kopiera över de viktigaste filerna. Nyligen omorganiserade jag lite bland mina interna diskar och partitioner så nästa gång jag ska göra säkerhetskopia så kan jag köra över den till en intern disk. jag använder SilverKeeper från LaCie.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 13:19

Backup och iDisk för mina arbetsfiler.

Med jämna mellanrum bränner jag en back up av hela iDisken. Mina foton bränner jag löpande, dessutom har jag vid två tillfällen lånat diskutrymme hos min svärfar.

Vänligen, Ylan

Använder SuperDuper och för över det till mina Speedmaniadiskar så klart.
Synkroniserar en gång i veckan

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-01-29 02:49

Kopierar hela hårddisken till en extern hd

Har en laciedisk på 200 gb som min kära powerbook får lägga sina uppbackningar på en sisådär en gång i veckan... funkar supersmidigt o är billigt

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 14:22

Klart man gör backup...

Jag har ett konto på Storegate.se men har inte hittat någon ftp-klient för Mac som klarar att synka på ett förnuftigt sätt (bara kopiera över filer som är ändrade). Transmit mm är testade och funkar inte som jag önskar (kopierar först över och konstaterar sedan att det redan finns en kopia... Tar en massa onödig tid och bandbredd).

Kör över en del vitala filer med Backup till .mac, som ju funkar utmärkt.

Hela hemmamappen gör jag automatisk backup med DejaVu från min PowerBook och till en extra hårddisk på min PowerMac. Det funkar utmärkt men man vill ju helst inte ha backupen i samma hus som originalet. Synd att inte DejaVu klarar att hantera ftp.

Mycket enklare...

Jag öppnar min Powermac och tar en bild med min digitalkamera (utan blixt, tror det kan påverka RAM-minnet). Gör jag dagligen, så jag e seker...

Bevaka tråden