Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hdd och apple tangentbord

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-06 12:35

Är USB-portarna på apples tangentbord slöare än andra portar?
Kopplade nämligen in min nyinköpta Lacie Porsche HDD där först och då kopierade den filer i ca 1MB/sek. Vilket var lite lite. Bytte då port till den fram på min G5a. Då gick det helt plötsligt i rätt hasitghet. vill ju kunna ha hårddisken på skrivbordet och inte liggandes framför datorn på golvet.
Så hur är det med apples tangentbord. Är usb-portarna strypta på något sätt eller skickar tangentbordet en väldans massa skum information jämt och ständigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 12:41

Om inte annat så borde strömen vara åt helsike för knapp (men du har kanske externt nätagg?)

Är du nyfiken på vilken överföringshastighet som finns i olika portar så kolla USB-bussen i 'systeminformation'

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 12:45

USB-portarna i Apples tangentbord stödjer USB 1.1, de i skärmarna ska däremot stödja USB 2.0 om jag inte missminner mig. Alltså USB 1.1 är den långsamma och USB 2.0 är den snabba..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-06 12:54

Pär: det är ett externt nätagg, annars skulle nog aldrig hårddisken starta ens

svinto_deluxe: Ah om det är USB 1.1 så förklarar det det hela. Väldigt dumt av apple att bara ha 1.1 i tangentbordet.Får väl köpa en cinema display eller mer realistiskt en USB-hubb .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-06 12:55
Ursprungligen av svinto_deluxe:

USB-portarna i Apples tangentbord stödjer USB 1.1, de i skärmarna ska däremot stödja USB 2.0 om jag inte missminner mig. Alltså USB 1.1 är den långsamma och USB 2.0 är den snabba..

Japp. Så är det. Man kan ju ha hårddisken liggande på datorn, eller varför inte använda datorns Firewire 800-portar som är betydligt snabbare än USB 2.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-06 12:59

Kan inte ha den liggandes på datorn eftersom jag fick en så kort USB-kabel med, eller kan kan jag men det känns lite riskabelt när sladden knappt räcker. Och anledningen till att jag inte använder firewire är för att hddn bara har USB 2.0. Måste kunna använda den i skolan också nämligen och där har vi ingen firewire.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-06 13:24
Ursprungligen av nr3:

Kan inte ha den liggandes på datorn eftersom jag fick en så kort USB-kabel med, eller kan kan jag men det känns lite riskabelt när sladden knappt räcker. Och anledningen till att jag inte använder firewire är för att hddn bara har USB 2.0. Måste kunna använda den i skolan också nämligen och där har vi ingen firewire.

Köp en ny och längre USB-sladd kanske?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-06 13:29

Jo så kan man ju också göra men hur kul är det
Någon som vet vad cylindern på vissa USB-kablar är för något. Alltid funderat på det och kommit fram till att om produkten kommer med en sån så måste/borde man ha en sån till den.
Fast jag har nog nytta av en hub, börjar få lite ont om portar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-06 13:34
Ursprungligen av nr3:

Jo så kan man ju också göra men hur kul är det
Någon som vet vad cylindern på vissa USB-kablar är för något. Alltid funderat på det och kommit fram till att om produkten kommer med en sån så måste/borde man ha en sån till den.
Fast jag har nog nytta av en hub, börjar få lite ont om portar.

Pär får gärna fylla i, men det är en metallring som ska minska det elektromagnetiska fältet kring sladden, jag tror att det gör den mindre känslig för störningar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 13:34
Ursprungligen av nr3:

Jo så kan man ju också göra men hur kul är det
Någon som vet vad cylindern på vissa USB-kablar är för något. Alltid funderat på det och kommit fram till att om produkten kommer med en sån så måste/borde man ha en sån till den.
Fast jag har nog nytta av en hub, börjar få lite ont om portar.

Det funkar utmärkt med längre sladd, se bara till att den är märkt USB hi-speed eller vad det brukar stå.. och cylindern är nån fernitkärna eller bly eller nåt sånt. Har med avskärmningen att göra tror jag.

1
Bevaka tråden