Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP-server ("Mac är så enkelt")

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 02:35

Jag har ibland behov av att temporärt sätta upp en ftp för folk som ska tanka saker av mig. Hur gör jag det - finns det inbyggt i OSX?

Jag skulle helst vilja ha en ftp med konton och gruppinfo lagrade, som jag bara kan dra igång när jag behöver det, så jag då kan dela ut kontouppgifter till folk som de kan lagra i klienterna och köra med samma uppgifter jämt. Alltså inte så att man måste messa dem nya kontouppgifter varje gång man drar igång servern temporärt.

Hur funkar detta egentligen? Explain!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-02-05 17:43

FTP-server ("Mac är så enkelt")

Vem kan visa mig hur min gode vän X - utifrån internet - kan logga på min dators "inbyggda" ftp-server. Jag vill att han - och andra vänner jag har - skall ha tillgång till foldern "qwerty".

Steg för steg - hur gör jag?

För att komplicera lite - jag sitter också på ett internt airportnätverk. Kanske måste man använda "portkoppling"?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-02-05 17:48

Vidare - jag laddade ner ett program som hette "ftp config" från versiontracker som jag trodde skulle göra det lite lättare. Där står det "OS X's server - enabled - therefor this server can't run on port 21! (but on others)

Jag förstår NADA. Försökte lägga upp en extern person som användare och därefter be honom logga på på mitt IP (ftp://[email protected]). Gick inte. Kanske Airport som spökar? Eller port 21?

Allt som behövs för att starta en FTP-server finns i OS X. Bara att starta det. Se till så att brandväggen är öppnad för FTP om den är på.

Sen, om du sitter bakom en router, så måste du vidarebefodra (forward) de portar som den använder. Om någon ansluter till router på den port som FTPn använder så ska den vidarebeforda till ditt lokala IP (192.168.0.x).

Sen tar du reda på ditt IP (det som din ISP ger dig): whatismyip.com

Klart! För att logga in från vilken dator som helst, är det bara att:

1. Skaffa sig en FTP-klient (t.ex. Transmit eller Fetch)
2. Skriva in ditt IP, port, användarnamn och lösenord.
3. Klienten ansluter till din datorn (eventuellt router och skickas vidare till din dator) och loggar in med uppgifterna.

Tillägg: Såg nu att du vill dela just EN mapp. Vet inte riktigt hur det ska gå till, men var noga med vem du släpper in; har man väl loggat in (om än bara på ett konto) har man tillgång till ALLA filer på din HD.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-02-05 18:07
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Allt som behövs för att starta en FTP-server finns i OS X. Bara att starta det. Se till så att brandväggen är öppnad för FTP om den är på.

Sen, om du sitter bakom en router, så måste du vidarebefodra (forward) de portar som den använder. Om någon ansluter till router på den port som FTPn använder så ska den vidarebeforda till ditt lokala IP (192.168.0.x).

Sen tar du reda på ditt IP (det som din ISP ger dig): whatismyip.com

Klart! För att logga in från vilken dator som helst, är det bara att:

1. Skaffa sig en FTP-klient (t.ex. Transmit eller Fetch)
2. Skriva in ditt IP, port, användarnamn och lösenord.
3. Klienten ansluter till din datorn (eventuellt router och skickas vidare till din dator) och loggar in med uppgifterna.

Tillägg: Såg nu att du vill dela just EN mapp. Vet inte riktigt hur det ska gå till, men var noga med vem du släpper in; har man väl loggat in (om än bara på ett konto) har man tillgång till ALLA filer på din HD.

Jag har lagt till portkoppling i Airport på port 21. Valde mitt interna (fasta) IP samt "21" på bägge alternativen.

Nästa steg; måste jag då lägga upp ett användarkonto för varje person under inställningar? Så att de får en helt egen användarprofil på min dator? Bara för ftp-åtkomst?

Konfa inbyggda ftp-servern

Ursprungligen av William Naversten:

Jag har lagt till portkoppling i Airport på port 21. Valde mitt interna (fasta) IP samt "21" på bägge alternativen.

Nästa steg; måste jag då lägga upp ett användarkonto för varje person under inställningar? Så att de får en helt egen användarprofil på min dator? Bara för ftp-åtkomst?

Hej

läs
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20041012112759147

(men om man ändå kunde få ett chroot:ad ssh/sftp...suck)

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tillägg: Såg nu att du vill dela just EN mapp. Vet inte riktigt hur det ska gå till, men var noga med vem du släpper in; har man väl loggat in (om än bara på ett konto) har man tillgång till ALLA filer på din HD.

VAAAA????

Va menar du med det här? Inte för att jag använder OS X inbyggda FTP-server men hur bra e dehär på en skala?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 19:26
Ursprungligen av ill_chrill:

VAAAA????
Va menar du med det här? Inte för att jag använder OS X inbyggda FTP-server men hur bra e dehär på en skala?

Alla filer som den som loggar in har behörighet till…
(Loggar du in kommer du åt det du kommer åt normalt, fast bara med läsrättigheter och inte skrivrättigheter.)
Hur skulle det annars vara? En "ftp-mapp"?

Ursprungligen av Pär:

Alla filer som den som loggar in har behörighet till…
(Loggar du in kommer du åt det du kommer åt normalt, fast bara med läsrättigheter och inte skrivrättigheter.)
Hur skulle det annars vara? En "ftp-mapp"?

Ja tack. Jag vill välja vad vilka konton kan se.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 19:46
Ursprungligen av ill_chrill:

Ja tack. Jag vill välja vad vilka konton kan se.

Givetvis, och man ser samma från ftp som lokalt (eftersom det är samma person och behörighet).
Så lämnar du ut ditt passord till kleti och pleti så kan de ju logga in som dig, lämnar du ut passord till ett "ftp-konto" så ser de det det kontot skall visa…

Så hur skiljer sig så som ftp funkar från hur du vill ha det?
Vad är du upprörd över?
Vad är det som avviker från din önskesituation?

Har du provat samma sak med afp:// framför istället för ftp://?
Blev du upprörd över inget nu igen?

Ursprungligen av Pär:

Givetvis, och man ser samma från ftp som lokalt (eftersom det är samma person och behörighet).
Så lämnar du ut ditt passord till kleti och pleti så kan de ju logga in som dig, lämnar du ut passord till ett "ftp-konto" så ser de det det kontot skall visa…

Så hur skiljer sig så som ftp funkar från hur du vill ha det?
Vad är du upprörd över?
Vad är det som avviker från din önskesituation?

Har du provat samma sak med afp:// framför istället för ftp://?
Blev du upprörd över inget nu igen?

Om jag inte ska bli upprörd vill jag kunna skapa ett konto åt tex dig Pär där du kan gå in o endast läsa/skriva i en eller flera kataloger, inte hela datorn eftersom de inte e din dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 20:32
Ursprungligen av ill_chrill:

Om jag inte ska bli upprörd vill jag kunna skapa ett konto åt tex dig Pär där du kan gå in o endast läsa/skriva i en eller flera kataloger, inte hela datorn eftersom de inte e din dator.

Gör en user som heter paer då (Pär är ju inget bra shortname).
Det är ju så det funkar nu ju…
Man kommer åt usern och inte sys /lib /etc etc.
(Eller i vart fall inte på min orörda instalation)

Ursprungligen av Pär:

Gör en user som heter paer då (Pär är ju inget bra shortname).
Det är ju så det funkar nu ju…
Man kommer åt usern och inte sys /lib /etc etc.
(Eller i vart fall inte på min orörda instalation)

Men då är det ju inte som marcushedenstrom skrev att man kommer ått ALLA filer på HDn.
Jag förstår att det är så det funkar att man måste göra en användare som sen kan logga in men ja tycker de skulle vara sjystare om jag kunde specifisera exakt vilka kataloger den som loggar in kan se. Tex om du o ja jobbar med ngt så vill jag ju att du ska komma åt de filer vi använder, inte att du ska kunna se även andra grejer jag har på min disk. Förstår du mig nu? Jag vill även kunna dela ut kataloger på en annan disk utan att behöva flytta in allt i din user-katalog.

Och jag vet att ä inte e ett bra tecken

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 20:54
Ursprungligen av ill_chrill:

Men då är det ju inte som marcushedenstrom skrev att man kommer ått ALLA filer på HDn.
Jag förstår att det är så det funkar att man måste göra en användare som sen kan logga in men ja tycker de skulle vara sjystare om jag kunde specifisera exakt vilka kataloger den som loggar in kan se. Tex om du o ja jobbar med ngt så vill jag ju att du ska komma åt de filer vi använder, inte att du ska kunna se även andra grejer jag har på min disk. Förstår du mig nu? Jag vill även kunna dela ut kataloger på en annan disk utan att behöva flytta in allt i din user-katalog.

Och jag vet att ä inte e ett bra tecken

Då tar man till konfiguration enligt vad man hittar i 'man ftpd'

eller oxå kan man väl köra med ett "klumpkonto" med alias till nerladdning och sedan lägger man upp i "brevlådemappen"…

Finns säkert massa mer eller mindr br sätt, bara man inte hetsar upp sig
(och afp och ftp funkar ju ganska lika så när som på att de flesta har afp påslagt och ftp avslaget)

Har du nån form av router innan din "riktiga" internetadress måste du alltid mappa portarna i den. Så styr vidare ftp-protokollet till din interna adress sen slår du på ftp-delningen i Systeminställningar. Tror dock att man måste ha nåt tillägg för att kunna dela ut valfria mappar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 18:33

Finns en fil som heter ftpusers (/library/etc/) och den kan man lägga upp enl. det man hittar i 'man ftpd' med 'sudo pico ftpusers'
Längre än så har inte jag orkat krångla

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 19:31

Denna diskussionen hjälpte mig att komma igång och fixa en ny användare som blev "ftp-mapp", framför allt inlägg nr 11 av Per Haglund fungerade bra, även om det är lite pill att jobba i terminalen. Dessa fixen gör att de som loggar in med ftp bara ser användaren ftpuser och inte hela hårddisken. Finns säkert bättre sätt men detta funkar för mig.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=7728

Mvh Christian

I senaste macworld finns det en steg-steg beskrivning hur man fixar egen ftp.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-02-05 22:54
Ursprungligen av Stefan Johansson:

I senaste macworld finns det en steg-steg beskrivning hur man fixar egen ftp.

Det rasslar in svar i tråden. Hinner inte med att testa vad som funkar för mig just nu, men senaste MacWorld-numret kan betrakta sig som sålt till mig i närmsta kiosk.

Du kan ju alltid smygläsa lite innan du slår till, artikeln ligger långt bak i tidningen.
Tyckte det inte var så strålande pedagogiskt. Om du är van med Hayes reparationsböcker för bilar så skulle jag sätta 3-4 skiftnycklar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 08:42

Vad vi talar om är ftp + Unix, inte någonting Macspecifikt alls. FTP är inte gjort för att dela ut enstaka mappar, utan för att gå in på sitt konto och nå alla sina filer eller gå in på en ftp-server och komma åt en filstruktur där.

Vad sägs om att skapa ett separat konto för de filer som andra ska hämta?

Jag har samma problem som William. Hjälp.

Återupplivar denna gamla tråd som jag mindes från tidigare. Jag stötte på ett program på Versiontracker när jag letade efter något annat som säger sig kunna göra processen att lägga upp olika användare i OS X och ge dem tillgång till vissa specifika mappar genom vissa tjänster (läs FTP) betydligt enklare. Det heter

Users & Groups v 1.2.2
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29023

Ur beskrivningen:
"Users & Groups is an Application/PreferencePane that allows more control over Mac OS X User and Group accounts than Apple's built-in Accounts PreferencePane. Not only can you do everything the Apple Accounts prefPane does it extends control over many hidden but usefull user attributes, you can also create, edit, and delete User and Group accounts.
Change a User's short name, real name, uid, password (including login keychain password), home directory (move, create new, or reassign), user's default shell, administrator privileges, and group membership.

Manage all of your AutoMounts from within the application including Apple(HFS or AFP), NFS, SMB (CIFS), FTP and WEBDAV.

Jag har inte testat detta då jag är nöjd med ett annat program (också inställningspanel) som heter Share Points, men det fungerar bara för AFP och SMB och inte FTP.

Share Points
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12512

Någon som provat Users & Groups och vill rapportera?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 08:12

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21703

Pure-Ftp manager, med den här kan du skapa användare, etc. som inte är knutna till systemet självt. Du kan även ställa in var saker och ting ska delas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 09:54

Läs artikeln i senaste numret av MacWorld. I och för sig finns det betydligt säkrare fildelningsprogram än FTP.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-19 18:30
Ursprungligen av Mondo:

I och för sig finns det betydligt säkrare fildelningsprogram än FTP.

Visst finns det det. Men ftp är en gammal standard som "alla" har tillgång till, med relativt lite krångel.

Själv tycker jag den inbyggda ftp-hanteringen i OS X känns rätt kass.
PureFTPd Manager däremot är trevlig.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-02-19 10:13

Vi medlemmar MÅSTE bli bättre på att söka först innan vi startar nya trådar. Jag hade exakt samma fråga häromdagen på

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=65760

Kan någon administratör slå samman dessa två trådar?

I övrigt: Jag har satt upp servern enligt instruktion i Macworld. När jag delar ut en viss mapp till en viss användare så skapas en genväg i den virtuella mappen till det bibliotek jag vill dela ut. Men användaren som loggar in kommer ändock inte åt innehållet via denna genväg. Användaren ser mappen (genvägen), men kan inte öppna den. Någon som har en ledtråd? Biblioteket ligger på en extern hårddisk, men jag vet inte om det har betydelse...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 14:46

Jag ber om ursäkt om jag upprepade en gammal tråd. Jag var trött... men det kan också ibland ha att göra med trådrubrikerna (som jag såg Björnström tog upp nu). Ofta är de inte så smart skrivna och då är det svårare att söka gamla, liknande trådar.

Mondo: Jag läste den på bibblan idag faktiskt! Jag skulle helst köra med det inbyggda i OSX men jag ska kolla på det där som togs upp i artikeln. Kopierade den faktiskt och tog med hem.

Ursprungligen av William Naversten:

Vi medlemmar MÅSTE bli bättre på att söka först innan vi startar nya trådar. Jag hade exakt samma fråga häromdagen på

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=65760

Kan någon administratör slå samman dessa två trådar?

I övrigt: Jag har satt upp servern enligt instruktion i Macworld. När jag delar ut en viss mapp till en viss användare så skapas en genväg i den virtuella mappen till det bibliotek jag vill dela ut. Men användaren som loggar in kommer ändock inte åt innehållet via denna genväg. Användaren ser mappen (genvägen), men kan inte öppna den. Någon som har en ledtråd? Biblioteket ligger på en extern hårddisk, men jag vet inte om det har betydelse...

Bevaka tråden