Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om jag oskyldigt spammar någon...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom ett mail i retur, avsänt med min mailadress, trots att jag absolut inte skickat iväg något brev till denna personen. Känner inte ens adressaten.

Min adress näms flera gånger, likaså nämns adressatens kontonummer mm.
Finns ingen text i det avsända brevet vad jag kan se, bara massa nuffror om felorsaker mm.

Känns lite olustigt att veta att jag medverkar till att ha fyllt någons mailbox.

Kan man rapportera detta någonstans?
Borde kanske ringa Telia och meddela att jag inte har med detta att göra.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 23:54

Drabbas också av detta just nu. Undrar vad det är. Också ett u-konto (as in Telia) som kommer upp för mig. Jag har inte ens Telia själv.

Så försöker man maila Telia, efter att länge letat hur fan man når dem.
När man då efter mycket om om men fyllt i deras formulär och klistrat in brevet och trycker på Sänd, får man svaret: Ett fel har inträffat, försök igen senare.

Snacka om i-landsproblem

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-06 00:19

Förmodligen så är det inte du som har skickat mailet.

Om du skriver ett brev -- alltså pappersvarianten -- så kan du skriva vilken avsändaradress du vill på baksidan. Samma grej går att göra med epost.

Skälet att din avsändaradress sitter där beror på att spammaren(avsändaren) på något vis har fått tag på din epostadress.

(Eller så kan det bero på nåt fel hos Telia (internt mailsystem som buggar), som alltså fortfarande inte har någonting alls med dig, din dator eller ditt mailprogram att göra.)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 08:01

Sånt här brukar bero på virus.
Säg att din vän Åke har dig inlagd i sin adressbok i Outlook och sedan drabbas av virus kan viruset skicka ut massor av mail och använder då slumpvald person i adressboken som avsändare.

Ursprungligen av thevil:

Vad står det i ärenderaden på ursprungsmailen?

Subject: Re: document
Date: Sat, 5 Feb 2005 21:44:05 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/mixed;
boundary="----=_NextPart_000_0009_00002E9D.00003EC8"
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal

Det innebär att det är någon PC-ägare som har viruset i sin dator, och snappat upp min mailadress.
Inte mycket jag kan göra å det m.a.o

1
Bevaka tråden