Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strålning från Airport?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Den här frågan tas kanske inte upp så ofta, men jag undrar hur det är med strålningen när man använder Airport.

Framför allt: Sänder basstationen kontinuerligt, oavsett om det finns någon mottagare? Eller ligger den och känner av på en lägre intensitet? Eller är den kanske helt passiv tills en "förfrågan" från ett Airport-kort (i en iBook, t.ex) kommer in och "triggar igång" basstationen?

Är det någon som vet?

Bra att någon tog upp det här ämnet.

Själv slutade jag köra trådlöst för det började sticka i ansiktet när jag satt framför datorn . . . så jag tror nog inte det är så nyttigt. Jag har också i stort sett slutat använda mobil och trådlös telefon av samma anledning.

(Men även om det skulle visa sig att det verkligen är cancerframkallande eller nåt så blir det nog svårt att ändra, med tanke på vilka pengaintressen det finns för tekniken. Men, allvarligt talat, vad är så jobbigt med att dra en sladd till skrivbordet?)

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-05 22:06
Ursprungligen av Stefan Swales:

Bra att någon tog upp det här ämnet.

Själv slutade jag köra trådlöst för det började sticka i ansiktet när jag satt framför datorn . . . så jag tror nog inte det är så nyttigt. Jag har också i stort sett slutat använda mobil och trådlös telefon av samma anledning.

(Men även om det skulle visa sig att det verkligen är cancerframkallande eller nåt så blir det nog svårt att ändra, med tanke på vilka pengaintressen det finns för tekniken. Men, allvarligt talat, vad är så jobbigt med att dra en sladd till skrivbordet?)

/Stefan Swales

Var finns inte pengaintresset menar du?

Trådlöst innebär exv möjlighet att ta med din laptop bort från skrivbordet och fortfarande ha kvar kontakten med nät, skrivare osv. Möjligheten att göra tillfälliga nätverk.

Praktiska skäl såsom städning bakom och under kabelhärvan ska inte förringas.

Och så estetiska skäl förstås.

Hmm, jag sitter en och en halv meter från basstationen 90 procent av min vakna tid, typ.
Även jag har funderat på huruvida det är skadligt, men jag har slutat oroa mig för det. Jag tror att många av symtomen som man får skapas av ens egen oro. (Ta inte illa upp Stefan, det är mycket möjligt att du har rätt och att jag har fel).

Ser man till forskningsresultat, så finns det vad jag vet inga seriösa rapporter om att icke-joniserande elektromagnetisk strålning har någon skadlig påverkan på kroppen.

De effekter man har konstaterat vid mobiltelefonanvändning är en marginell temperaturökning i huvudet (inte ens så mycket som om man höll handen mot kinden), och dels såg man att man blev "alertare". Den senare tyder ju iofs på att det påverkar nervkemin, om än positivt (än så länge).

Sen är det ju så att en WLAN-basstation är tusentals gånger svagare än en mobiltelefon. Vidare är jag till 99 procent säker på att den inte "småsöker" hela tiden, utan enbart när det kommer trafik till den. Precis på det sättet funkar ju mobilen, som faktiskt bara sänder en åttondel av den tid man pratar.

Jo jo, det är alltid samma typ av svar jag får när jag pratar om detta. OM det visar sig att det verkligen är onyttigt att bli överdrivet strålad så vore det ju inte första gången i historen som människor inte vill tro att något som de pysslar med är farligt (ta detta med rökning som exempel, det finns fortfarande männskor som förnekar det). Men jag säger inte att strålning är farlig, det återstår att se. Det måste utföras massor av opartiska kliniska experiment, vilket jag tror blir svårt.

Slutsats: Trådlöst är bekvämt och nästan oundvikligt i vårt samhälle - alltså inbillar jag mig att jag får ont i örat när jag pratar i mobil osv.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-05 22:32
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo jo, det är alltid samma typ av svar jag får när jag pratar om detta. OM det visar sig att det verkligen är onyttigt att bli överdrivet strålad så vore det ju inte första gången i historen som människor inte vill tro att något som de pysslar med är farligt (ta detta med rökning som exempel, det finns fortfarande männskor som förnekar det). Men jag säger inte att strålning är farlig, det återstår att se. Det måste utföras massor av opartiska kliniska experiment, vilket jag tror blir svårt.

Slutsats: Trådlöst är bekvämt och nästan oundvikligt i vårt samhälle - alltså inbillar jag mig att jag får ont i örat när jag pratar i mobil osv.

/Stefan Swales

'Försiktighetsprincipen' är på alla sätt hedervärd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 23:09
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo jo, det är alltid samma typ av svar jag får när jag pratar om detta. OM det visar sig att det verkligen är onyttigt att bli överdrivet strålad så vore det ju inte första gången i historen som människor inte vill tro att något som de pysslar med är farligt (ta detta med rökning som exempel, det finns fortfarande männskor som förnekar det). Men jag säger inte att strålning är farlig, det återstår att se. Det måste utföras massor av opartiska kliniska experiment, vilket jag tror blir svårt.

Slutsats: Trådlöst är bekvämt och nästan oundvikligt i vårt samhälle - alltså inbillar jag mig att jag får ont i örat när jag pratar i mobil osv.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Lustigt, jag får också ont i örat när jag pratar i mobil längre stunder, vilket i och för sig händer sällan. Däremot är jag inte speciellt oroad när det häller AirPort, eftersom det handlar om oerhört låg sändareffekt. I så fall är jag mer oroad över kraftledningar, radio- och TV-master osv. De sänder ut betydligt mer elektromagnetisk strålning.

Ursprungligen av Mondo:

Lustigt, jag får också ont i örat när jag pratar i mobil längre stunder, vilket i och för sig händer sällan. Däremot är jag inte speciellt oroad när det häller AirPort, eftersom det handlar om oerhört låg sändareffekt. I så fall är jag mer oroad över kraftledningar, radio- och TV-master osv. De sänder ut betydligt mer elektromagnetisk strålning.

Precis. TV, radio, telefoner, grannens telefoner, alla satelliter, radaranläggningar, jordens bakgrundsstrålning, jymden, solen osv. Överallt finns ju strålning som går iväg helt oriktad åt alla håll samtidigt, så jag undrar om trådlöst nätverk hemma gör så mycket till eller från... Ingen som har möjlighet att mäta vid stationen och några meter ifrån?

Tja, det handlar ju, som med så mycket andra saker, om mängden/styrkan. Och även en liten AirPort-sändare 3 meter ifrån dig är väl en sisådär 10000 ggr starkare än en GSM-mast 3 km bort (gissning). Så om strålning ÄR farlig så nog spelar det roll . . .

Jag blev lite nyfiken nu på ämnet och googlade lite:
http://www.mercola.com/article/emf/emf_dangers.htm

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Ursprungligen av Carl Bjerkert:

Precis. TV, radio, telefoner, grannens telefoner, alla satelliter, radaranläggningar, jordens bakgrundsstrålning, jymden, solen osv. Överallt finns ju strålning som går iväg helt oriktad åt alla håll samtidigt, så jag undrar om trådlöst nätverk hemma gör så mycket till eller från... Ingen som har möjlighet att mäta vid stationen och några meter ifrån?

Jag pluggar på teknisk högskola och i en kurs har vi simulerat just strålning från basstationer till GSM och jämfört med strålningen från mobiltelefonen. I vårt förenklade experiment kom vi fram till att om man befinner sig mer än cirka 100m från basstationen så är det strålningen från mobilen som är kraftigast.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-06 11:39
Ursprungligen av aquilas20:

Jag pluggar på teknisk högskola och i en kurs har vi simulerat just strålning från basstationer till GSM och jämfört med strålningen från mobiltelefonen. I vårt förenklade experiment kom vi fram till att om man befinner sig mer än cirka 100m från basstationen så är det strålningen från mobilen som är kraftigast.

Så intressant! Att basstationer är så kraftfulla... Hur är det jämfört med 3G? Diskuterade ni det?

Ursprungligen av hgus:

Så intressant! Att basstationer är så kraftfulla... Hur är det jämfört med 3G? Diskuterade ni det?

Inte direkt diskussion om 3G men förlusterna i luften är proportionellt ökande mot ökat avstånd och eftersom 3G-masterna står betydligt tätare än GSM så är sannolikheten att man ska komma närmre dessa större. Men fortfarande är det telefonen i sig som man ska vara mest rädd för.
Likaså är det farligaste i telefonen inte sändaren utan de kraftiga strömpulserna som uppstår när sändaren drar ström från batteriet. Dessa pulser leder till magnetfält som är betydligt starkare.

Lite off-topic kanske...

Ursprungligen av aquilas20:

Inte direkt diskussion om 3G men förlusterna i luften är proportionellt ökande mot ökat avstånd och eftersom 3G-masterna står betydligt tätare än GSM så är sannolikheten att man ska komma närmre dessa större. Men fortfarande är det telefonen i sig som man ska vara mest rädd för.
Likaså är det farligaste i telefonen inte sändaren utan de kraftiga strömpulserna som uppstår när sändaren drar ström från batteriet. Dessa pulser leder till magnetfält som är betydligt starkare.

Lite off-topic kanske...

Det är ett yttepyttelitet batteri, och mycket små strömpulser. Hur står det sig t.ex. vid en jämförelse mot säg... techno på hög volym i ett par hörlurar?

Alla som är el/wlan/strålningsöverkänsliga får ursäkta, men hela diskussionen är ganska ... meningslös.

Visst, för all del... Gör vad ni vill för att minska strålningen, en tjusig mössa av metallfolie borde exempelvis vara ett ganska effektivt skydd, eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 18:52
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo jo, det är alltid samma typ av svar jag får när jag pratar om detta. OM det visar sig att det verkligen är onyttigt att bli överdrivet strålad så vore det ju inte första gången i historen som människor inte vill tro att något som de pysslar med är farligt (ta detta med rökning som exempel, det finns fortfarande männskor som förnekar det). Men jag säger inte att strålning är farlig, det återstår att se. Det måste utföras massor av opartiska kliniska experiment, vilket jag tror blir svårt.

Slutsats: Trådlöst är bekvämt och nästan oundvikligt i vårt samhälle - alltså inbillar jag mig att jag får ont i örat när jag pratar i mobil osv.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Håller med dig om att vara försiktig. Så länge man inte kan köpa en ny kropp anser jag det befogat att vara rädd om kroppen. Har en kompis som aldrig blir förkyld. Bara för det inbillar jag mej inte att jag är imun också. Så förbannat lika är inte våra kroppar. Morsan är kvicksilverskadad, så jag har fåt min beskärda del av viktigpettrar som inte tror på det som inte drabbat dom.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 10:40

Strålning ifrån airport

Hörde följande igår:

Wi-Fi eller WLAN har en sändare som ligger i bandet 2450 MHz och den kan ha sändningseffekt mellan 10-500 mW. Den pulsar sin utsändning och ska nog ses som en extra mobil ur hälsosynpunkt. Vad jag förstått så är det den pulserade strålning som är skadlig på lång
sikt för våra kroppar, alltså inte den värmeeffekt som uppstår av strålningen ifrån mobiler
dect o liknande.

Någon som vet hur det ligger till med airport-kortet i datorn, stänger den när sändaren
när man väljer "stäng av airport" eller ligger den fortfarande o sänder?

Bifogar en fil där man får en uppfattning om strålning.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 11:57

Med stor sannolikhet fimpas all sändning från Airport-kortet så fort du stänger av det i OSX. Man vill ju kunna flyga säkert med iBooken t.ex.!

Jag skulle nog faktiskt kunna tänka mig att acceptera en viss strålningsnivå, så länge jag absolut säkert VET att jag bara utsätts när jag använder nätverksfunktioner.

Jag har inte velat störa diskussionen även om frågan om stålningens generella hälsorisker ligger en liten bit utanför mitt egentliga syfte när jag startade denna tråd. (Det finns en äldre diskussion om allmäna hälsorisker här: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=2042 )

Frågan om generella hälsorisker ÄR relevant; om det inte skulle kunna vara farligt över huvud taget, så finns det ju ingen direkt anledning att bara utsätta sig korta stunder.

Är det någon som vet mer om det jag specifikt frågar om? marcushedenstrom och swede har varit inne på det lite:

Ursprungligen av marcushedenstrom:

... Vidare är jag till 99 procent säker på att den inte "småsöker" hela tiden, utan enbart när det kommer trafik till den. Precis på det sättet funkar ju mobilen, som faktiskt bara sänder en åttondel av den tid man pratar.

Ursprungligen av swede:

...Min bror kan inte sitta vid min Powerbook, för han känner av fälten, men han störs inte av att
basstationen är på dygnet runt...

Att han störs vid Powerbooken men inte annars, kan det bero på att basstationen bara sänder när den behöver?

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-07 09:56
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Att han störs vid Powerbooken men inte annars, kan det bero på att basstationen bara sänder när den behöver?

Vad tror ni?

Tja, du skulle kunna utföra ett par blindtest där ditt försöksobjekt inte vet om det finns något "ont" fält närvarande eller ej.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-07 10:50
Ursprungligen av marcushedenstrom:

... Vidare är jag till 99 procent säker på att den inte "småsöker" hela tiden, utan enbart när det kommer trafik till den. Precis på det sättet funkar ju mobilen, som faktiskt bara sänder en åttondel av den tid man pratar.

Ursprungligen av swede:

...Min bror kan inte sitta vid min Powerbook, för han känner av fälten, men han störs inte av att
basstationen är på dygnet runt...

En trådlös basstation ligger hela tiden och broadcastar ut bla. sitt SSID (wlan namnet), kallas "beacon" och sänds med 100 ms mellanrum. Har själv suttit med AiroPeek och avlyssnat "tomma" WLAN.

http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/1492071

-J

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-07 10:12
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hmm, jag sitter en och en halv meter från basstationen 90 procent av min vakna tid, typ.
Även jag har funderat på huruvida det är skadligt, men jag har slutat oroa mig för det. Jag tror att många av symtomen som man får skapas av ens egen oro. (Ta inte illa upp Stefan, det är mycket möjligt att du har rätt och att jag har fel).

Ser man till forskningsresultat, så finns det vad jag vet inga seriösa rapporter om att icke-joniserande elektromagnetisk strålning har någon skadlig påverkan på kroppen.

De effekter man har konstaterat vid mobiltelefonanvändning är en marginell temperaturökning i huvudet (inte ens så mycket som om man höll handen mot kinden), och dels såg man att man blev "alertare". Den senare tyder ju iofs på att det påverkar nervkemin, om än positivt (än så länge).

Sen är det ju så att en WLAN-basstation är tusentals gånger svagare än en mobiltelefon. Vidare är jag till 99 procent säker på att den inte "småsöker" hela tiden, utan enbart när det kommer trafik till den. Precis på det sättet funkar ju mobilen, som faktiskt bara sänder en åttondel av den tid man pratar.

Samtidigt kan mäniskor bli överkänsliga för praktist taget vad som helst. Själv har jag hösnuva och alergier för katt, hund, gris, häst mm. För handen nära tv rutan och du känner hu håren reseser sig och det kittllar pga den statiska electrisiteten. Iofs. nyare tv:n är bättre men var och en kan känna av det. Vad säger dig att det inte finns männikor som inte kan överreagera på sådant? Men ur forskning synpukt är det ju inte bra att det finns en del hypokondriker som ansersig vara överkänslig när dom inte är det. En del få huvudverk framför skärmen och skyller på strålningen. När det bara skulle hjälpa att köra skärmen på en högre frekvens än 67 Hz så att den inte skulle flimra. Det finns med all säkerhet mäniskor som är verkligt överkänslig och dem ska vi inte glömma i dessa sammanhang. Tyvärr finns det flera som pga okunskap använder sina produkter på ett sätt som får dem att må dåligt utan att vara verkligt överkänsliga och dessa gör det svårt för dem som verkligen har problem att bli uppmärksammade och hörda.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-07 10:26

Fakum är att de som anände en gammal CRT skärm under 8 timmars arbetsdag blir mindre bestrålade än när dom använder hårfönen 2 minuter på mårgonen. Om något skapar magnetfält runt huvudet så är det hårfönen. Därför har jag väldigt svårt att tro på människor som säger att dom inte kan använda/sitta framför en viss produkt medan de inte alls bli störda av mångfallt värre saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-06 00:32

En synpunkt är väl att sådan strålning är väldigt kraftigt avtagande med avståndet, om jag inte har fel så minskar väl exempelvis en mobiltelefons strålning väldigt kraftigt på bara en halvmeters avstånd, det är alltså i så fall just att man trycker den mot örat som är problemet.

exakt, 50cm ifrån huvudet blir strålningen betydligt mindre. att använda headset är en smart idée, för dom som inte vill uttsätta sig för extrem strålning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-06 01:21

Även Bluetooth strålar väldigt mycket mindre än mobiler.

Har ni CRT-skärmar och CRT-TV-apparater eller har ni helt övergått till TFT och plasma? För en TV strålar 1000 ggr mer än en fjuttig mobil. Har ni ojordade uttag blir det 100 ggr värre igen! Lika bra att ni slutar med allt vad modert liv innebär!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-06 02:20

Jag kör AirPort och har väl funderat en del på strålningens inverkan, har till och med ställt ned styrkan på basstationen till det lägsta som går (täcker min lägenhet i alla fall, men den är ju liten).

Vissa människor är känsligare än andra för elektriska fält, så det är inte helt omöjligt (IMHO) att
vissa "känner av" en AirPort station....
Min bror kan inte sitta vid min Powerbook, för han känner av fälten, men han störs inte av att
basstationen är på dygnet runt.

Själv så brukar jag känna av mobiltelefon och dect telefoner om jag pratar länge, med lite huvudvärk, så jag har fått mig några tankeställare.

Finns tillfällen då jag funderar på att sälja bort de trådlösa prylarna, men det är så mycket "shit" i
i luften kring oss att man torskar väl på något elände oavsett...

P.S
Elektriska fält halverar sin styrka för varje meter från strålningskällan...

Den sänder inte när man stänger av Airport. Om inte annat märks det på batteritiden om man stänger av både Bluetooth och Airport på sin bärbara.

1
Bevaka tråden