Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stabilt underlag viktigt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en perfekt värld skulle jag ha ett block marmor eller något annat lika tungt (och häftigt ) att ställa datorn på, men så är det inte. Jag har en tung hurts (på hjul) som står ganska stadigt, men som också skälver till rätt duktigt varje gång jag är i lådorna. Förutom det har jag tillgäng till ett blombord som är lite ostadigt. Det föreligger ingen risk för att det tippar, utan det är snarare av den typen att man gärna lägger enkronor under benen och så, och då kommer vi till själva kärnan:

Är det viktigt med ett stabilt underlag?

Laptopen slänger jag omkring med lite hursomhelst, men den är dels inte lika dyr, dels känns det som den är byggd för det på något sätt.

Tilläggas bör kanske att jag absolut inte har plats med datorn på själva skrivbordet då det är ett kass s.k. "datorbord", vilket också var en av de större anledningarna till att min första Mac (och andra köpta dator totalt) blev en iMac.

edit: Ja, det är alltså en ny PowerMac 2x2 det är frågan om, det är därför jag postar den här.

Har du otur så skär hårddisken när du rycker ut lådan. Gör du det en gång är det nog en mycket liten risk att något händer, fast gör du det femtio gånger om dagen i ett år så är det en betydande risk. Detsamma gäller för den bärbara; för hastiga rörelser riskerar att sluta med att läsarmen repar sönder skivorna.

Precis hur stor risken är (en på tusen/miljon/miljard) har jag ingen aning om, men jag skulle vara rejält orolig om min dator stod och gungade hela tiden.

Dock har jag min powerbook på en iCurve, som gungar ibland utan att jag tänker på det. Jag bryr mig heller inte om att vila den om jag ska gå iväg någonstans med den.

Kan den inte stå på golvet?

På golvet kan den inte stå, nej. Det kommer in en himla massa skit i rummet så fort något kommer hit, och det vill jag inte att datorn skall behöva stå i. Sen är ju risken att någon sparkar till den, och jag misstänker att det var så hårddisken i min PC (den jag hade före iMacen) gick sönder, för att jag (ganska löst) råkade knäa den ett par gånger i veckan.

Ursprungligen av Godzilla:

På golvet kan den inte stå, nej. Det kommer in en himla massa skit i rummet så fort något kommer hit, och det vill jag inte att datorn skall behöva stå i. Sen är ju risken att någon sparkar till den, och jag misstänker att det var så hårddisken i min PC (den jag hade före iMacen) gick sönder, för att jag (ganska löst) råkade knäa den ett par gånger i veckan.

Om det kommer in så mycket skit i rummet när dina kamrater kommer och hälsar på så kanske du ska försöka byta umgängeskrets, alternativt försöka prata med dem om deras hygien.

Ursprungligen av Nurell:

Om det kommer in så mycket skit i rummet när dina kamrater kommer och hälsar på så kanske du ska försöka byta umgängeskrets, alternativt försöka prata med dem om deras hygien.

Det är inte deras hygien det är fel på, utan på mitt boende. Jag bor i princip i hallen.

Ursprungligen av Nurell:

avsnittsaggremajset

Jaså, den också?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Dock har jag min powerbook på en iCurve, som gungar ibland utan att jag tänker på det.

Jag har också en iCurve. jag tror inte att det är dessa rörelser som är farliga för en HD. Jag tror det är små, snabba rörelser, typ en näve i bordet eller andra stötar. Är inte Apple´s bärbara datorers hårddiskar gummi-upphängda?

Att ha en stationär dator på golvet är ju inte bra, främst p.g.a. damm som drar omkring längs golvet (även om man inte ser det). Men om man får upp den bara en liten bit så blir det genast bättre.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

Stefan,

Förstår vad du menar, med tanke på de hundratals varv disken snurrar per sekund kan kanske inte en rörelse som tar en sekund att utföra betyda mycket.
Hårddisken sitter ju fast i hållaren med fyra skruvar, och varje skruv är försedd med en lite stötdämpande gummikudde. De känns iofs inte mjuka, men faller datorn i stengolvet är de nog den mjukare delen av problemet...

Vidare står min G4 på golvet, och jag får dra ut en del damm någon gång i månaden. Jag är dock bra på att städa ( ), så det kan nog vara värre än det jag har upplevt.

(Minns en historia om en PC som hade fastnat på golvet p.g.a. att det var så dåligt städat, i kombination med att när någon väl städade så flyttade de inte på datorn, utan svabbade bara upp smutsen som en plogvall runtomkring datorn.)

Farliga saker.
Den måste stå på ett betongfundament som är 2 x 3 x 0,8 meter, om det är på lösan grund får du se till att påla ordentligt under. Vibrationer som är kraftigare än 2.1 på Richterskalan kan orsaka allvarliga fel.
Bord och dylikt som står på ostadiga ben måste obönhörligen kasseras eller lämnas till därför auktoriserad reparatör enär garantiåtaganden från leverantören omedelbart upphör.
Se till att djur av kattyp och dylikt inte kommer närmare datorn än 20 meter, enär statisk elektricitet kan orsaka allvarliga störningar. Kommer djur av kattyp och dylikt närmare får man se till att ha en ebonitstav till hands för att snabbt kunna ladda ur statisk elektricitet ur djurens päls.
Se till att inte ha datorn i närheten av möbler med randiga tyger, det kan inverka störande. Och personer som är kortare än en meter måste i allmänhet lindas in i stanniolpapper om de ska vistas i närhet av datorn.

Det är mycket att tänka på när man köper sig en datamaskin.

Ursprungligen av Nurell:

Farliga saker.
Den måste stå på ett betongfundament som är 2 x 3 x 0,8 meter, om det är på lösan grund får du se till att påla ordentligt under. Vibrationer som är kraftigare än 2.1 på Richterskalan kan orsaka allvarliga fel.
Bord och dylikt som står på ostadiga ben måste obönhörligen kasseras eller lämnas till därför auktoriserad reparatör enär garantiåtaganden från leverantören omedelbart upphör.
Se till att djur av kattyp och dylikt inte kommer närmare datorn än 20 meter, enär statisk elektricitet kan orsaka allvarliga störningar. Kommer djur av kattyp och dylikt närmare får man se till att ha en ebonitstav till hands för att snabbt kunna ladda ur statisk elektricitet ur djurens päls.
Se till att inte ha datorn i närheten av möbler med randiga tyger, det kan inverka störande. Och personer som är kortare än en meter måste i allmänhet lindas in i stanniolpapper om de ska vistas i närhet av datorn.

Det är mycket att tänka på när man köper sig en datamaskin.

Ja, jag är väl fånig... Eller så är det du som just nu är fullkomligt gravallvarlig...

Ursprungligen av Godzilla:

Ja, jag är väl fånig... Eller så är det du som just nu är fullkomligt gravallvarlig...

Jag är allvarlig som fan.
Det finns flera försiktighetsåtgärder som man kan ta till, de jag nämnde var de viktigaste.
Tips som jag glömde är att du kan slippa störningar i avsnittsaggremajset om du spänner upp plastremsor i fönstren (finns hos närmaste datakrängare) och att du byter ut takbeläggningen på huset till gummi.

(Särskilt stanniolpapper för att svepa in människor som är kortare än en meter finns också hos närmaste datamånglare, samma sak om du har möbler med randiga tyger så kan de tillhandahålla särskild asbestspray som du kan spraya över möblerna, om du gör så, så får du en snabb och fin datamaskin).

Nurell,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 19:36

Hahah, skönaste replikerna på länge.

Självklart mår en "datamaskin" bäst av att inte kastas omkring som en annan trasdocka. Hårddiskar är fortfarande mer eller mindre känsliga för stötar och annat otrevligt, så visst kan det vara bra om datorn står hyfsat stabilt. Du kanske helt enkelt kan rota i lådorna med lite mer försiktighet?

Ursprungligen av macce:

Du kanske helt enkelt kan rota i lådorna med lite mer försiktighet?

Det är tyvärr inte möjligt, pga lådkonstruktionen måste man "ta i" när man öppnar.

Det finns särskilda insatser som man kan montera i sina byrålådor, finns att köpa hos välsorterade radiohandlare. En slags silokonanordning som monteras i byrån. Kostar mellan 8.000 - 36.000 kronor per låda, men det får man ta om man vill ha en väl fungerande datamaskin.

1
Bevaka tråden