Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någonting hände med min skärm.. orolig

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 15:39

Igår efter att jag satte min nya iBook på laddning hände något konstigt.. plötsligt svartnade skärmen, bara en sekund ungefär.. sen kom bilden tillbaka.. Men jag tycker den verkar mycket suddigare än förut.. Har startat om datorn mm.. men fortfarande är bilden suddigare.. Typsnittet verkar inte lika klara som förut.. Och framförallt när jag ändrat resolution så märker jag suddigheten, brukar normalt använda 1024 * 768.. Väldigt märkligt.. Känner någon till detta? Vore tacksam för hjälp!

Garantin ska du utnyttja. Ring Apple, inte alls bra om skärmen börjar spöka.
Blir det aktuellt med inlämning brukar det ta några dagar. Har du en Appleverkstad i ditt grannskap så bör det gå fort. Men Svenska Apple bör man kontakta först.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 15:55

den kanske bara är förkyld?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 16:01

Det märkliga är att bilder är tydliga, som foton mm.. men det har att göra med själva typpsnitten.. små typpsnitt är väldigt jobbiga att läsa.. Bokstäver som ska vara svarta är plötslit gråa på ställen.. vet inte riktigt vad som hänt? Vet någon vad detta kan vara? det är just typpsnitten som är suddiga..

Ursprungligen av Ramirez:

Det märkliga är att bilder är tydliga, som foton mm.. men det har att göra med själva typpsnitten.. små typpsnitt är väldigt jobbiga att läsa.. Bokstäver som ska vara svarta är plötslit gråa på ställen.. vet inte riktigt vad som hänt? Vet någon vad detta kan vara? det är just typpsnitten som är suddiga..

Gå in på systeminställningar/utseende så kan du justera typsnittens kantutjämning, borde hjälpa

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-02-05 16:08

Kolla vid vilken textstorlek den sätter på kantutjämning..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 16:11

har testat alla de olika alternativen.. men fortfarande upplever jag typpsnitten suddigare..

Är det så att systemet ändrat typpsnittet som den visar text på (exempelvis på nätet) till nåt annat som inte var inställt tidigare? Och var ändrar man det i så fall?

Kan man ställa kontrasten på iBook? Än så länge har jag bara hittat reglage för ljusstyrkan?

Alltså typpsnittet är ljusare än tidigare.. inte lika svart liksom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-05 16:57

Alltså, vad jag vet så är det väl i stort sett omöjligt för en LCD-skräm att bli suddig i samma bemärkelse som en CRT, så jag tror inte det är skärmen det är fel på, snarare nåt i systemet som du säger, kanske fonterna. Du ska dock veta att om man kör lägre upplösning än LCD-skrämens fysiska upplösning (i ditt fall 1024x768) så blir allt suddigt eftersom den lägre upplösningen skalas upp i 1024x768.

Har du kalibrerat skärmen nån gång med systemets kalibreringsverktyg som finns under bildskärmsinställningarna? Där kan man ställa in kontrast, färgvärden osv som enligt mig är ett måste för att få optimal bild. Framför allt kontrasten bör dras upp där. Om du någon gång har kalibrerar där kan det vara så att systemet på något sätt automatiskt ändrat tillbaka till defaultvärden. Gå till systeminställningar -> bildskärmar och välj Färg högst upp. där kan du se om du har några kalibreringar du har gjort, testa o välj nåt där o se om det blir bättre. Om inte så kan du trycka på knappen "Kalibrera..." och greja lite där och se om det blir bättre då. Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 22:32

Tack för alla tips! Det är inget fel på min iBook

Systemet verkade ha gått tillbaka till någon default-inställning (förstår inte hur systemet kan göra det av sig själv ). Men men har lyckats lösa problemet med kalibrering.. Tack än en gång!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-05 23:42

Skönt att allt ordnade sig

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-06 09:36

Skärmen på min iBook lägger av ibland om jag sätter i sladden i datorn innan jag stoppar in den i väggen, så jag försöker att alltid stoppa in väggkontakten först.

1
Bevaka tråden