Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2-kort till G4

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-04 23:35

Hej!
Vilka USB 2-kort passar till G4??
Mvh,
Mikke

Jag har inget klart svar på din fråga, men jag köpte ett kort från Clas Ohlson och testade, eftersom det sägs att de flesta kort fungerar. Tyvärr så gick det inte, och CO var snälla nog att ge pengarna tillbaka. Beställde sedan ett kort från Macoteket, som naturligtvis fungerar.

Rådet är att köpa från någon som säljer prylar för Mac, dvs ett ställe som vet att det fungerar. Eller att köpa billigast möjliga, men i så fall bara om de säger att de tar tillbaka kortet om det inte fungerar för dig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-05 08:01

Adaptec har kort som fungerar utmärkt bra:
http://www.adaptec.com/worldwide/product/prodtechindex.html?sess=no&language=English+US&cat=%2fTechnology%2fMacintosh

Jag har använt deras USB2Connect i min Sawtooth.

Jag köpte ett kort på Clas Ohlson som fungerade. Dock ville datorn inte gå ur vila om jag hade min kortläsare inkopplad... Så köp ett kort som är garanterat Mac-kompatibelt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-12 10:17
Ursprungligen av David Molarin:

Jag köpte ett kort på Clas Ohlson som fungerade. Dock ville datorn inte gå ur vila om jag hade min kortläsare inkopplad... Så köp ett kort som är garanterat Mac-kompatibelt.

Samma sak här, Smartdisk USB2.0 tillsammans med Sandisk kortläsare är en dålig kombination. Datorn vill inte gå ut vila. Bra USB2.0 kort jag rekommenderar är Orange och Sonnet.

Har ett Clas Ohlson-kort med Ali-chip som fungerar hyfsat i min grå PM G3 med OS 10.3.7. Ipoden har fungerat bra i USB 2-fart tills för ett litet tag sedan då jag uppdaterade Itunes från 4.7 till 4.7.1, men det beror förmodligen inte(?) på USB-kortet. Tgb och mus fungerar bra, medan min USB2-hårddisk är "sisådär" stabil.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 10:07

Jag har en Quicksilver 733 och jag köpte det här kortet från webhallen:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=10688

Nu lägger jag aldrig min dator i vila, men det här funkar perfekt. Jag har mus, tangentbord, SoundsSticks, iPod shuffle och scanner inkopplade i det och allt funkar som det ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 10:38

Med vissa kort fungerar inte djupvila i Mac OS X, alltså processorn och hårddiskarna vilar men inte fläktarna i nätdelen osv fortsätter att snurra. Andra kort fungerar inte alls. Clas Ohlsons USB-kort fungerade inte alls sist jag provade, däremot fungerar deras Firewirekort bra. Dte kan hända att Firewire är en mer väldefinierad standard.

Senast redigerat 2005-02-14 19:50
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-14 15:51

Det hänger ganska så mycket vad det är för chipset på kortet i fråga. På www.xlr8yourmac.com finns ganska väl dokumenterat vad som funkar och inte funkar på Macen. Själv har jag köpt ett no name-kort med NEC-chipset som tycks fungera klanderfritt. Har dock inte testat djupvila ännu, men oavsett om det funkar eller inte rekommenderar jag alla att koppla loss eventuella diskar och USB-minnen från datorn innan den sätts i vila. Om något kan få datorn att gå ner i koma när man ber den vila, är det nämligen just lagringsenheter.

Köpte ett sånt här på ebay ifrån HongKong - borde dyka upp snart - 120 spänn inklusive frakt. :

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=6741846250&ssPageName=STRK:MEAFB:IT

Får väl se om det fungerar !

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-14 19:47
Ursprungligen av lilledanne:

Köpte ett sånt här på ebay ifrån HongKong - borde dyka upp snart - 120 spänn inklusive frakt. :

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=6741846250&ssPageName=STRK:MEAFB:IT

Får väl se om det fungerar !

Det var ett bra pris, 1/4 av frakt kostnaden?!

Ursprungligen av Kentor:

Det var ett bra pris, 1/4 av frakt kostnaden?!

Ja - haha..ibland undrar man hur de går runt - men det är väl billigt att tillverka sakerna i kina kan tro...

Jag köpte också kortet på Clas Ohlsson. Fungerar perfekt, CD -skiva med drivrutiner till OS X följde med.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 23:06
Ursprungligen av Per Selander:

Jag köpte också kortet på Clas Ohlsson. Fungerar perfekt, CD -skiva med drivrutiner till OS X följde med.

Vilket kort, art.nr please o pris?
/hogge

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 11:46

Vill också veta vilket Clas Ohlson kort som det handlar om!

Det enda jag hittar på clasohlson.se är det med art nr: 32-4468
Det har 4portar externt och en intern. 198:- Är det rätt kort?

Finns det några problem med att koppla en extern "LaCie 250Gb USB2.0 Porsche" till detta kort i en Beige G3 samtidigt som ett USB1 tangentbord och mus?

Ursprungligen av lilledanne:

Köpte ett sånt här på ebay ifrån HongKong - borde dyka upp snart - 120 spänn inklusive frakt. :

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=6741846250&ssPageName=STRK:MEAFB:IT

Får väl se om det fungerar !

Fick kortet idag - funkar fin-fint ! Eftersom den har en port internt så satte jag min D-link bluetooth adapter där så nu har man intern Bluetooth

Ursprungligen av lilledanne:

Fick kortet idag - funkar fin-fint ! Eftersom den har en port internt så satte jag min D-link bluetooth adapter där så nu har man intern Bluetooth

Smart. Har funderat på vad jag ska göra med min interna port

  • Medlem
  • 2005-02-14 19:53

Köpte Clas Ohlsons femportars USB2-kort och stoppade i en beige G3 med 10.3. Billigt och bra.

1
Bevaka tråden