Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini Vs. Dual G5

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som har en Dual G5 som skaffat en Mini? I så fall, märker man av nån seghet jämfört med G5:an vid programstarter, scrollning, förminska fönster och såna där "vardagsgrejor" vid dataanvändning.
(Menar givetvis inte om man kör nåt tungdrivet program a la ex.vis Ni Reaktor 4 softsynth, utan med "vanliga" program, typ DvDfilm, surfning, officeprogram etc.)

Senast redigerat 2005-02-02 12:32

Snart vet jag det

Ursprungligen av motif:

Snart vet jag det

Bra, kom med en rapport så fort du vet.
Tack på förhand.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 23:00

Självklart är det en otrolig skillnad. Men det skiljer ju även i allt som pris, storlek, etc etc också. Man får ta Mac Mini för vad det är: en otroligt skönt designad liten dator som faktiskt känns hyfsat modern och rapp. PowerMac G5 å andra sidan är nutidens verkliga, sanna monster och bland de snabbaste datorer man kan få tag på över huvud taget.

Mvh Patrick

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 23:15

Det som verkligen känns "besvärligt" är att det inte är Giga ethernet. Överföringar blir väldigt sega.

mvh
Lennart

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-05 00:02
Ursprungligen av tcastudios:

Det som verkligen känns "besvärligt" är att det inte är Giga ethernet. Överföringar blir väldigt sega.

mvh
Lennart

Frågan är väl om hårddisken hade pallat att hänga med i de svängarna ändå?

  • Medlem
  • 2005-02-05 00:19

Jag testade en Mini idag. Jag märker faktiskt en lite seghet när man öppnar nya fönster i finder. Jag har dock bara testat i ca 2 minuter och hoppas att det jag upplevde var helt felaktigt...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-05 00:30
Ursprungligen av tcastudios:

Det som verkligen känns "besvärligt" är att det inte är Giga ethernet. Överföringar blir väldigt sega.

mvh
Lennart

Oj.... Giga-ethernet, inte många som kör det hemma inte... 100Mbit tycker jag är HELT ok...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 01:27
Ursprungligen av nubi:

Oj.... Giga-ethernet, inte många som kör det hemma inte... 100Mbit tycker jag är HELT ok...

Kanske, men det var ju skillnaden mot en G5'a det gällde....och just det är en stor skillnad i användande. Med Giga ethernet kan du ju köra vilka (i stort sett) streamade filer som helst från vilken maskin som helst i nätverket. Med Minin så blir det inte riktigt så.

mvh
Lennart

Efter installerat all nödvändig programvara för att göra livet roligare så har jag lekt lite och pillat runt!
Efter att suttit över ett år på en Dual G5 2*2 med 4GB ram minne, så tänkte jag att det här kommer vara en mardröm!

Men.. det är det inte !! Jag upprepar igen.. det är inte så stor skillnad man kan tro!

Nu har jag ju inte 80 Audiokanaler och 18 VST syntar i Mac Mini men vad gäller all vanligt dagligt bruk som surfa, kolla mail, iPhoto bläddra i bilder, iTunes mm !! så är skillnaden oerhört liten.

Denna Mac Mini jag har är maxad med 1 Gb ram och 1,4 Ghz processor.
Har kopplat den till en 20" Alu skärm och Soundsticks 2 högtalare och det bara känns så RÄTT !!

Behöver du inte redigera LJUD, FILM i stor skala... räcker denna rackare mer än nödvändigt!

Jobbade lite i Peak med några Audio nu och klippte samt la på effekter.. märker ingen skillnad i hastighet! Var det fel på min G5:a ??? hehe..

Har bara ett ord att säga om detta..

KÖP!

Bilder kommer under morgondagen

Tack tack

tack för intressanta svar, förresten Motif, du körde Peak, har du provat att loopa ljudfiler? Har laddat hem en demo av 4.1.3 som hänger sig så fort man försöker att loopa en fil. Det är lite knackigt utbud med avancerade ljudeditors för OsX tycker jag. Soundforge eller Wavelab för OsX vore önskvärt, kan inte fatta att dom ratar en sån ljud och bild-inriktad plattform som OsX.

1
Bevaka tråden