Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skatt vid köp utomlands.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-04 15:14

Hey, jag är jättenära på att hoppa på ett köp av en säljare i Kanada, han säljer en 17" pb med en massa jävla tillbehör och grejjer för 15 tusen. Han har köpt upp allting av en konkande datorbutik.
Hur stor är risken att jag måste skatta på allting om han skickar det till mig?

Tack!

kolla så du inte blir lurad?

Jag var nära att trilla dit på en för bra powerbook. Tänk på att i stort set alla moneytransfers är osäkra om man förfalskar ett leg etc. Krav att han skickar med postförskott eller ngt liknande. Då ögar givetvis risken för att du får pröjsa lite moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 15:31

Lurad ?

det var ett par dagar sedan som en tråd handlade om en "bogus" annons där det inte verkade som om personen liksom skulle skicka grejerna, personen ville ha in pengarna på sitt konto och där efter skicka grejerna... suspekt men men,

i alla fall så hänvisade tråden till en tidigare tråd som berättade om misstanken att personen bakom var samma, i den tidigare tråden resulterade disskussionen blev avstängd från tradera...

någon som kommer ihåg tråden?

vet du nåt mer om köparen, den förra hade åsså liksom köpt ett restlager från ett konkenföretag, tycker det låter lite samma, samma mamma

Risken är minimal. Visst dom kollar paket, men inte efter importerade datorer. Hade du beställt ifrån t.ex. Amazon (Ej möjligt) så hade du åkt på skatt och moms, men nu är det privat till privat så risken är minimal. Om det skulle röra sig om djur, bomber och kemikalier då skulle dom nog veta om det innan han hade skickat sakerna.
Man kan ju aldrig vara säker, men jag skulle köpa om jag litade på säljaren.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-04 15:32

Låter bra det iaf, ringde just skatteverket, dom sa att jag skulle trilla dit på 25% moms plus tullavgifter.
Helt sjukt.

Vågar fan inte tjacka datorn om det inte är posftförskott, eller nått. Handlar om mycket pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 15:35

Skatteverket har inget system för att bevaka transporter in i Sverige, inte heller har dom rätt till det, Tullverket letar mest efter droger eller skeppningar med stora kvantiteter...

Så för att skatteverket ska få reda på det så måste du upplysa dom om det...

/Tangen

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-04 15:33

shitt, det låter fan inte bra. då avstår jag nog.

Jag har handlat mycket elektronik på eBay, och jag har aldrig blivit blåst. Visst har man väntat en månad ibland när man trott att det skulle ta en vecka. Jag har alltid handlat av PowerSellers och det är väll den stora orsaken.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-04 15:49

den här snubben, sålde på tradera och hade noll sales innan, haha låter ju lagom bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 15:56

garanterat samma snubbe ?

Nån som kommer ihåg tråden ?

/tangen

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-04 15:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 15:58

samma bild och allt

passa er....

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-04 16:00

ska fan skicka ett varningsmail till snubben som leder auktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 16:01

det vore kanske bra att ha den gamla tråden bifogag - någon som har den ??

/Tangen

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-04 16:04

aa faktiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 08:40

Grymt - har du informerat tradera ??

Eller ska jag göra det ?

/Tangen

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-08 12:22

Det är gjort redan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 15:36

posta det här om du får nåt svar

/Tangen

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-09 16:24

i will!

1
Bevaka tråden