Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2.5 ghz vätskekylning erfarenheter

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns här någon som köpt och fått hem och hunnit bilda sig en uppfattning om powermac 2x2.5ghz-modellen med vätskekylning.

Har ni haft några problem med maskinen. Eller har den och dess kylning lunkat på utan problem? Är den tyst?

David jag har precis köpt mig en PM G5 2.5:a och jämfört med min gamla PC som förde ett otroligt oväsen av sig så tycker jag 2.5an är som natt och dag! Kylningen verkar fungera tycker jag, jag har dock inte kollat i några program om den gör sitt jobb men jag hade en lånemaskin PM 1.6:a och jämfört med 2.5an så låter 1.6an något jävulskt mera..

Kanske fel person att svara.. men det är hittils min åsikt..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-02-04 00:16

Min 2.5a har kört sedan 19:e augusti utan strula det minsta kör Final Cut Pro HD och DVD Studio Pro 3 på den.
Klart tystare än min gamla G4 dual 500a

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-04 08:26

Inga problem - den står på kontoret - stängs aldrig av - tyst som en mus - utom när jag skriver stora ps filer då spinner den upp för att snabbt gå ned i gen..,

Lätt att montera isär - stoppa i saker - mm

Fick den nog i Augusti 2004.... bland de första.. 2 HDs - 4 GIG i minne.. Satt på den hjul ochen topp - i samma stil -- så man kan lägga saker ovanpå den - finns att köpa via ProCenter 615 56 80

De gamla G4orna som vi använder till annat - låter som om man står ute på plattan på Arlanda..

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-04 10:50
Ursprungligen av David Slättne:

Finns här någon som köpt och fått hem och hunnit bilda sig en uppfattning om powermac 2x2.5ghz-modellen med vätskekylning.

Har ni haft några problem med maskinen. Eller har den och dess kylning lunkat på utan problem? Är den tyst?

Jag har kört 2 månader på en sådan och överlag är jag nöjd med den. Men den är inte helt tyst utan det kan vara rätt störande när fläktarna varvar upp ett kort tag för att sedan gå ner i varv igen. Jag har inte 100% koll på varför den snurrar upp fläktarna ibland och om jag kör ett fraktal program för att pressa processorna till max så går inte fläktarna igång, däremot om jag skrollar snabbt fram och tillbaka i webläsaren... Kan ha något att göra med mitt 9600 grafikkort är fläktlöst och därför tvingas fläkten vid PCI sloten att gå upp och ner i varv ibland...

Den är tystare än den DELL Precision 350 som jag har ståendes brevid (avslagen nu) i normala fall.

Jag rekommenderar att du köper AppleCare med denna maskin om något inträffar med kylningen, annars blir det nog dyrt. Dessutom bör nog denna maskin gå hela tiden för att slippa problem med vätskekylningen...

-J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 13:45

Vad är tyst i PowerMac mått om man jämför med portabelt som jag kör nu och är van vid? Skall vara hemma, inte kontorsmiljö.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-04 14:16
Ursprungligen av Oloff:

Vad är tyst i PowerMac mått om man jämför med portabelt som jag kör nu och är van vid? Skall vara hemma, inte kontorsmiljö.

Jag kör PM:en hemma för tillfället och den är oftast tyst men när fläktarna drar igång så blir det bullrigt ett kort tag. Jag störs inte av den när jag ser film eller när jag sover, dock min DELL Precision 350 måste jag slå av när jag ska se film eller sover pga för högljudda fläktar. Just ljudnivån är mycket viktig för mig, jag gillar TYSTA prylar.

Jag låter aldrig PM:en gå i strömspar utan den snurrar alltid förutom diskarna som den stänger ner.

Ibland beroende på vilka program jag har igång så kan jag höra fläktarna varva upp ett kort tag dock aldrig till samma nivå som när jag sitter och jobbar på den. Jag tror det är firefox fönstrena som ligger igång på någon idiotisk websidan som använder flash eller någon annan form av grafik för sina annonser.

Uppskattningsvis är den ungefär lika tyst som min bärbara DELL Latitiude D600. Men allting är subjektivt.

Om jag själv skulle välja någonting att ha hemma så har jag funderingar om inte 1.8:an är tystare, dock om det är 9600 grafikkortet som orsakar att fläkten går upp i varv så lär inte 1.8:an hjälpa.

ATI 9800 kortet verkar ha fått mycket kritik för att det är högljutt så det vill jag inte ha. Samma sak med Nvidia korten.

-J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 14:19
Ursprungligen av jar:

Om jag själv skulle välja någonting att ha hemma så har jag funderingar om inte 1.8:an är tystare, dock om det är 9600 grafikkortet som orsakar att fläkten går upp i varv så lär inte 1.8:an hjälpa.

Tack för din beskrivning. Är det enkel eller dubbel modellen du tror är tystare?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-04 14:34
Ursprungligen av Oloff:

Tack för din beskrivning. Är det enkel eller dubbel modellen du tror är tystare?

Enkel bör generera mindre värme då det är bara en processor. Dock vill man gärna ha en dual maskin och gärna 2.5:an så det finns lite kraft där om man behöver.

Ingen med en 1.8 dual och ett 9600 som kan verifera om fläktarna varvar upp när man pressar grafikkortet? Typ genom att skrolla snabbt i firefox eller snabbt justera storleken på ett fönster.

Jag har börjat lyssna på 2.5:an och det verkar som det är den övre fläkten som sitter ovanför PCI slottarna som varvar upp under 5 - 10 sekunder när man pressar grafikkortet, dock ökar även systemfläktarna något men det är minimalt och inte störande.

9600 grafikkoret har ingen fläkt därav måste förmodligen PCI fläkten varva upp för att kyla kortet.

-J

1
Bevaka tråden