Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinglig Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 17:55

Min powerbook 12" verkar inte helt stabil rent fysiskt. Ställer man den på ett plant bord (vilket man oftast gör) vippar den liksom till när man lägger högerhanden på höger sida om styrplattan, på den sida där batteriet sitter. Lägger man lite papper eller en 50-öring under försvinner problemet, men så kan man ju inte ha det. Alla fyra gummifötter sitter kvar.
Vad kan det bero på? Har chassit på något sätt vridit sig? Sitter batteriet fel? Eller är det bara att sätta dit en tjockare gummifot på batteriet?
Alla förslag välkomna.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 18:03

Min 12" uppvisar samma fenomen. Vad jag förstår påverkas aluminiumchassit vid olika temperaturer, så min "vippar" lite när den är kall men inte när den är varm.

Då är vi minst tre....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 18:19

Okej, skönt att höra att man i alla fall inte är ensam om det. Hur hanterar ni problemet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 18:27

Den vippar så lite så det stör mig inte.
Innan jag köpte min (1 GHz) läste jag en massa på amerikanska sajter där fenomenet diskuterades (då om 867MHz:aren), så jag var lite orolig i början om/hur mycket den skulle vippa, men jag tycker att det är helt ok.

Samma här! Det började när jag tappade den i golvet... jag la den över knät och tryckte lite så fixade det sig.

Ett annat problem är att skrämen kärvar när man fäller upp den...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-03 18:27

Har samma problem som ni ovan nämner, upptäckte det faktiskt direkt när jag fick den. Skitbesviken for jag på cyklen till stället där jag köpt datorn. Väl där la vi den på en stor glasskiva, och Powerbookens tendenser till vingling försvann.

Sedan dess har jag tagit för givet att 9/10 bord som jag ställer den på är lite "snea"

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 18:29
Ursprungligen av KarlF:

Har samma problem som ni ovan nämner, upptäckte det faktiskt direkt när jag fick den. Skitbesviken for jag på cyklen till stället där jag köpt datorn. Väl där la vi den på en stor glasskiva, och Powerbookens tendenser till vingling försvann.

Sedan dess har jag tagit för givet att 9/10 bord som jag ställer den på är lite "snea"

Den tanken har slagit mig också. "Billiga skitbord.."

Ursprungligen av henrrrik:

Den tanken har slagit mig också. "Billiga skitbord.."

LOL Sitter just nu och svär över att jag tappat en gummitass men kommer genast att svära över bordet.

T-son

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 18:28
Ursprungligen av Gustaf Haag:

Samma här! Det började när jag tappade den i golvet... jag la den över knät och tryckte lite så fixade det sig.

Ett annat problem är att skrämen kärvar när man fäller upp den...

Tack! Det var precis vad som behövdes!

Hade samma problem med min 15" när den var ny, men med tiden (ett halvår) har den "jämnat ut sig" och står numera helt plant mot bordet

Ursprungligen av Pegges:

Hade samma problem med min 15" när den var ny, men med tiden (ett halvår) har den "jämnat ut sig" och står numera helt plant mot bordet

...eller har den blivit sned (som ditt bord).

Min är inte sned... Eller precis lika sned som mina bord...

Däremot är själva insidan/handlovsstödet/plattan lite upphöjd precis vid musknappen... Lite irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-04 14:14

Jag har samma bekymmer. Upplevde det inte med PowerBook G3 (plast).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 14:41

Jag har samma erfarenheter som er. Har en PB 15". Råkade även tappa min i backen och fick en rätt rejäl buckla på ena hörnet. Var tvungen och byta det undre skalet för 6 000 :-

Efter bytet blev det bättre men inte 100%. Så jag satte en ytterst liten bit av silvertejp på ena gummifoten och nu står den helt plant.

Något annat som stör mig är den lilla glipan när locket är stängt. Verkar dessutom vara större på ena sidan.

Synd då det förtar lite utav kvalitetskänslan. I övrigt är jag mycket nöjd med datorn.

1
Bevaka tråden