Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla mini till TV:n

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som har testat att koppla minin (eller nån annan dator med OsX) till en TV. Funderar på att köpa en mini och använda som "mediacenter", har redan hela min skivsamling importerad som AAC på G5:an+ CD:n från bibblan, totalt 3235 spår som tar upp 36Gb. Att föra över det till en mini och kunna styra skivlyssnande DvD-tittande och surfning via TV:n hemma känns som en bra ide.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-02 16:30

Jag har både kopplat in min iBook och PowerBook till TV och det fungerar underbart. Är itne säker på om det går att koppla in en Mini till TV över huvud taget fkatiskt men man tycker det borde gå. Kanske nån annan som vet.

Ursprungligen av xtimmyx:

Jag har både kopplat in min iBook och PowerBook till TV och det fungerar underbart.

Problemet är väl att det inte finns något bra gränssnitt för att köra mot en vanlig TV, så man kan se vad man gör när man ska visa bilder, spela musik och titta på film.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-02 16:40
Ursprungligen av Christian Åhs:

Problemet är väl att det inte finns något bra gränssnitt för att köra mot en vanlig TV, så man kan se vad man gör när man ska visa bilder, spela musik och titta på film.

Nu får du förklara dig lite. Vet inte om du var lite för kortfattad ellerom jag bara är lite trög :D. Hur menar du?

Ursprungligen av Christian Åhs:

Problemet är väl att det inte finns något bra gränssnitt för att köra mot en vanlig TV, så man kan se vad man gör när man ska visa bilder, spela musik och titta på film.

Kolla in detta, verkar lovande! Hoppas bara det genomförs...

http://mrzippy.org.uk/macmediacenter/

Vad syns?

Ursprungligen av Christian Åhs:

Problemet är väl att det inte finns något bra gränssnitt för att köra mot en vanlig TV, så man kan se vad man gör när man ska visa bilder, spela musik och titta på film.

Kan man se text i till exempel iTunes, är ju sånt jag har tänkt att använda minin till...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 16:57
Ursprungligen av bruksarn:

Kan man se text i till exempel iTunes, är ju sånt jag har tänkt att använda minin till...

Någon som vet ifall man ser text på TV någorlunda tydligt? Det vore guld ifall man kunde använda tv och mac mini för sin epost. I värsta fall får man ta word och dra upp storleken på texten lite.

/Jonas

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-04 08:45
Ursprungligen av Panaga:

Någon som vet ifall man ser text på TV någorlunda tydligt? Det vore guld ifall man kunde använda tv och mac mini för sin epost. I värsta fall får man ta word och dra upp storleken på texten lite.

/Jonas

Beror lite på tvn och kablen. Med LCD-tv så lät det ju inte vara några problem. Men det största problemet blir kablen. Jag läste en tråd på Sweclockers om hur man lödde ihop en VGA med SVCD-kabel (fungerade bara med ATi-kort) och han som gjorde det hävdade att han kunde se text med stolek 9 på sin TV som inte precis var av nyaste modellen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 00:51
Ursprungligen av xtimmyx:

Beror lite på tvn och kablen. Med LCD-tv så lät det ju inte vara några problem. Men det största problemet blir kablen. Jag läste en tråd på Sweclockers om hur man lödde ihop en VGA med SVCD-kabel (fungerade bara med ATi-kort) och han som gjorde det hävdade att han kunde se text med stolek 9 på sin TV som inte precis var av nyaste modellen.

Jag har nu testat mac mini med tv. större texter blir glasklara. små texter försvinner nästan helt, blir suddiga. Med andra ord, skriv stort typsnitt och ändra när du är klar till mindre och skicka iväg (tex epost, ichat, webbläsare) etc...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 21:33

dålig tv bild

Jag köpte en DVI-s-video adapter från apple och när jag kopplar till Tv:n så blir bilden gråaktig och texten och fönstrens kanter flimrar grön/rött.Filmer kan dock visas utan problem. Jag har trixat med bildskärmsinställningarna och inställning på Tv:n, utan någon större förändring. Vad kan det vara för fel?

Jag har använt samma s-videokabel till samma Tv, med min Pc som har TV-Ut, utan problem.

Vet någon vad detta kan bero på?

Ursprungligen av gustaftroeng:

Jag köpte en DVI-s-video adapter från apple och när jag kopplar till Tv:n så blir bilden gråaktig och texten och fönstrens kanter flimrar grön/rött.Filmer kan dock visas utan problem. Jag har trixat med bildskärmsinställningarna och inställning på Tv:n, utan någon större förändring. Vad kan det vara för fel?

Jag har använt samma s-videokabel till samma Tv, med min Pc som har TV-Ut, utan problem.

Vet någon vad detta kan bero på?

Vet inte heller, men kan ju rekommendera att bara använda TV-skärmen endast till filmvisning. Liten text blir inte bra på tv.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 17:56

En sida värd att hålla ett öga på (eller ha RSS från) om man funderar på MacHTPC…
< http://www.machtpc.com/archives/2005/02/01/and-so-it-begins/ >

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 21:53

Tror det finns ungefär 738 stycken postningar om s-video och hur färgerna inte synkar.
Inte för jag vet ett "generalknep" eller om en sökning ger så mycket, men en sökning lär ju i vart fall ge mycket

1
Bevaka tråden