Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook-fläkten går konstant med OS X!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-03 18:07

Hej allihopa!

Jag har precis börjat använda en gammal iBook G3 600MHz 384 ram. Den tillhörde tidigare min morsa som enbart har kört OS9 på den. Under de gånger jag tidigare använt den har jag alltid upplevt den som mycket tyst. Detta ändrades när jag installerade OS X.3.5 (numera 10.3.7). Fläkten är alltid igång trots att inget krävande görs och att jag ställt in i systeminställningar att den ska optimera för längsta batteritid. När jag startar upp i OS9 slutar fläkten gå efter nån minut.

Jag har surfat omkring lite här och funnit att det är en del som haft problem med fläktarna efter senare OS X-uppdateringar.

Finns det nån lösning på problemet? Jag skulle vara MYCKET tacksam för minsta hjälp!

Mvh Felix

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 18:17

Kolla i aktivitetshanteraren om någon process löpt amok…

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 18:31

Låter ju som nåt knas men även om du får det fixat sen, kan jag rekommendera att du lägger nåt i bakkant på datorn om du sitter vid ett bord med den. Typ ett sudd, ett cd-fodral eller nåt. Då får du en luftspalt under datorn och den kyls mycket bättre. Min fläkt (iBook G4) går hälften så ofta p.g.a. den lilla grejen.

  • Medlem
  • 2005-02-03 18:33

Den pendlar mellan att ha 85 och 97% overksamt, så det verkar vara nåt annat...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 18:40

Du kan ju kolla temperaturen…
Finns länkat här eller att ladda från http://www.versiontracker.com

  • Medlem
  • 2005-02-03 18:44

Jag försökte tidigare med temperature monitor, men den sa att det inte fanns några sensorer...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 18:47

Hm… Nu börjar det klarna
Hittar inte X sensorerna så kan det ju inte reglera fläkten och kör då på full fart för säkerhets skull.

Så nu är frågan: Hur hittar man sensorerna…

  • Medlem
  • 2005-02-03 19:36

Ahaaaaa

Jag har hört nåt om ett program som heter silent night, är det nåt att rekommendera kanske?

1
Bevaka tråden