Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt på hemsidor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-01 17:01

Hej
Hade en fråga om vilken font som är bäst på hemsidor till brödtext? Jag vill använda en font som är lagom liten och snygg. Är det Verdana som andvänds på 99mac?

Kanske en dum fråga men ja har hört att det inte finns sådana... eller?

Det är oftast Verdana, storlek 8 som används (tex här). Jag tror att apple.com använder Geneva. Vad har du tänkt på för projekt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-01 20:13

andra typsnitt du kan testa med är Tahoma, Arial, serif, sans-serif, courier, Times

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 20:15
Ursprungligen av viga:

andra typsnitt du kan testa med är Tahoma, Arial, serif, sans-serif, courier, Times

Fast inte tahoma väl, det kommer ju inte med OS X...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-02 00:49

Det stämmer!

Men om man ser på procentuellt antalet hemsidor som ses av PC-folk så är det ett giltigt alternativ!
På macen ersätts Tahoma av likvärdig typsnitt, men det är en del av grundinställningen på PC och ett av de få typsnitt som är skärmkompatibla.

Ursprungligen av viga:

Det stämmer!

Men om man ser på procentuellt antalet hemsidor som ses av PC-folk så är det ett giltigt alternativ!
På macen ersätts Tahoma av likvärdig typsnitt, men det är en del av grundinställningen på PC och ett av de få typsnitt som är skärmkompatibla.

Tahoma läggs in automatiskt av Office. Man kanske inte kan säga att alla med Mac har det typsnittet men en övervägande del har säkert Office-paketet installerat.

Här är typsniten Office 2004 installerar:
Abadi MT Condensed Extra Bold
Abadi MT Condensed Light
Andale Mono
Arial
Baskerville Old Face
Batang.ttf
Bauhaus 93
Bell MT
Bernard MT Condensed
Book Antiqua
Bookman Old Style
Braggadocio
Britannic Bold
Brush Script
Calisto MT
Century
Century Gothic
Century Schoolbook
Colonna
Comic Sans MS
Cooper Black
Copperplate Gothic Bold
Copperplate Gothic Light
Curlz MT
Desdemona
Edwardian Script ITC
Engravers MT
Eurostile
Footlight Light
Garamond
Georgia
Gill Sans Ultra Bold
Gloucester MT Extra Condensed
Goudy Old Style
Gulim.ttf
Haettenschweiler
Harrington
Impact
Imprint MT Shadow
Kino
Lucida Blackletter
Lucida Bright
Lucida Calligraphy
Lucida Fax
Lucida Handwriting
Lucida Sans
Lucida Sans Typewriter
Matura Script Capitals
Mistral
Modern No. 20
Monotype Corsiva
Monotype Sorts
MS Gothic.ttf
MS Mincho.ttf
MS PGothic.ttf
MS PMincho.ttf
MT Extra
News Gothic MT
Onyx
Perpetua Titling MT
Playbill
PMingLiU.ttf
Rockwell
Rockwell Extra Bold
SimSun.ttf
Stencil
Tahoma
Times New Roman
Trebuchet MS
Verdana
Wide Latin
Wingdings
Wingdings 2
Wingdings 3

Jag har valt Lucida Grande på min nya sajt. Funkar finfint på mac. Sen blir det automatiskt Verdana på PC. Tror att det är precis som på Macfeber punkt se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-03 08:03

tackar

Tackar för alla svar, känns som fonter är otroligt viktigt och kunna för att få en snygg och välutformad sida. Ska nog köpa nån bok om detta för att kunna studera detta lite mer. Det är ju skönt och sitta med andra books också.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-03 16:43

Georgia är heller inte så dumt. Gjordes av Matthew Carter samtidigt med Verdana.
Hittat ett par undersökningar som visade på att Georgia, serif-typsnitt, faktiskt var mer lättläst än Verdana på skärm. Och så finns det naturligtvis undersökningar som visar på motsatsen.

Trebuchet MS, också gjort för skärmvisning. Helt OK, även om jag har svårt för "g".
Arial, Times New Roman, har de allra flesta men de gör sig bäst på papper.
Andale Mono, Arial black, Courier, Impact, Comic Sans, OK för speciella ändamål. Följer med Internet Explorer.
I din stilmall, stylesheet, så är det ju enkelt att ange turordningen för typsnitt. I första hand typsnitt1, i andra hand typsnitt2, typsnitt3 osv.

Läsvärt (mestadels om typografi för papper)
Christer Hellmark, Typografisk handbok, Bokstaven ordet texten och Provboken
Alexander Lawson, Anatomy of a typeface
Spiekermann & Ginger, stop stealing cheap and find out how type works
Rögener, Tripier, Ginger, Branding with type

Jag har kört en del med Lucida Sans 11px/16px vilket är rätt snyggt (används även här på 99mac just nu). Annars är ju Verdana en (något uttjatad - men lättläst) klassiker. Georgia är, som rundale skriver, specialritad för skärmvisning och den kan vara ett trevligt avbrott från alla Verdana-sidor. Trebuchet MS och Tahoma brukar jag använda som omväxling också. Speciellt i rubriker och andra detaljer än brödtext.

(Detta är förstahandsvalen alltså, sen har man förstår ett antal andra i stilmallarna som man faller tillbaka på om rätt typsnitt inte finns inne.)

Hur stor skillnad ska kantutjämningen göra på en fet Verdana egentligen?

Bilden visar:
Explorer i Win XP
WordPad i Win XP

Dreamweaver MX i OS X
Explorer OS X
Safari OX X

Varför visar Dreamveaver i OS X typsnittet så spattigt?

Varför försvinner det feta ur små storlekar av Verdana i Windows?

Här är en testfil med 5 vanliga typsnitt i fetstil. Jag ser alla stilarna på rätt sätt på macen men den PC-Explorer jag testar visar detta som skit helt enkelt. Går knappt att se skillnad på vissa stilar. Är det något med koden som är fel eller ska det vara så kass?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">

</style></head>

<body text="#000000" class="text">
<p class="tahoma14">TAHOMA FET Tahoma 14</p>
<p class="verdana14">VERDANA FET Verdana 14</p>
<p class="trebuchet14">TREBUCHET FET Trebuchet 14</p>
<p class="arialblack14">ARIAL BLACK Arial Black 14</p>
<p class="blandat14">ARIAL HELVETICA SANS SERIF 14</p>
</body>
</html>
1
Bevaka tråden