Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk med Airtunes och extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-03 14:14

Jag är en lycklig nybliven ägare till en Powerbook G4 15" 1.33 Ghz etc. och vill gärna utnyttja det trådlösa nätverket som finns inbyggt. Det jag skulle vilja göra om jag får önska helt själv är att spela upp Itunes-musiken trådlöst (som Aiport Express), koppla in min IP-telefonidosa (kräver en LAN-port) och ha en extern USB eller Firewire-HD på dryga 200 MB inkopplad direkt till routern för att kunna sitta med laptopen helt fritt och ända kunna nå den externa HD:n.

Vad jag har förstått finns ingen pryl som ger mig allt detta på en gång, vilket självklart skulle vara smdigast. Borde inte Apple släppa en uppgradering av Airport snart? Jag vet att det finns en Netgear-router som har en USB-port och det verkar ju vara en bra idé, men någon skrev att den fungerar dåligt. Finns andra alternativ?

Tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-03 14:25

Vad har du för nätverksutrustning i dagsläget?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-03 15:07

Det jag skulle vilja att Apple gjorde med AirportExpress är att tillåta en att koppla in en USB/FW hårddisk som Netgears alternativ. Jag har min AEx i stereobänken, och vill gärna kunna ställa en extern hårddisk där också. Men det händer inte... Jag har Netgears wgt634u, men det är trist att man inte kan köra HFS+ på disken, och prestandan är väl sådär. Funkar men inte mer, och så går det inte att köra WDS med AEx mot Netgearen för att förlänga nätverket.
Senaste tanken är att skaffa en mini och ställa där istället, så får den agera server. Det blir dock en viss prisskillnad...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-03 23:05

Just nu har jag bara en vanlig router (D-Link DI-604, satsar inte på D-Link nästa gång) så jag har inte börjat köra trådlöst än. Intressant att höra din set-up Wählby. Tycker precis som du att Apple borde uppgradera Airport Express snart, men det vet man ju inte när det blir. Man får väl försöka ge sig till tåls antar jag. En Mac Mini blir nog en lite för dyr lösning för mig just nu.

1
Bevaka tråden