Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm m. gamla kortet efter att ha kört nvidia 6800

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 00:16

Testade tidigare i vecka att köra nvidia 6800-kortet. Nu har jag dock fått en jäkla problem med datorn därefter. - Sedan jag satte i det gamla kortet fungerar det inte längre. Bara svarta skärmar...

Någon som har koll på vad det kan va? Har zappat pram, tagit ut och satt i kortet och testat olika skärmar utan lycka. Kan tyvärr inte testa med 6800-kortet igen eftersom jag inte längre har kvar det.. :/

Har du provat med att starta upp från OSX CDn?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 00:36

Tack för tipset! Nu har jag gjort det, men tyvärr förblir skärmen svart. Datorn bootar och jag kan stänga av den med ctrl-<mata ut cd-knappen> så den verkar kicka igång, men tyvärr ingen bild...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 00:41

Nu får den gå tillbaka till att bara agera väldigt dyr och överdimensionerad firewire-hub och hårddisk-chassi till min gamla powerbook...

VAd är det för dator & skärm?

kopplar du D-sub, DVI elle ADC?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 01:01

Ah! Sorry PowerMac 2x2GHz 2GB RAM standard-grafik som kom med burken ATI, vet dock inte vilken modell (fläktlös ADC, DVI). Kör 10.3.7.

Ursprungligen av Arvid:

Ah! Sorry PowerMac 2x2GHz 2GB RAM standard-grafik som kom med burken ATI, vet dock inte vilken modell (fläktlös ADC, DVI). Kör 10.3.7.

Om du kör med ADC och försörjen skärmen med ström skulle det kanske kunna hjälpa att reseta PMU? Kanske nåt som har gått vajsing med strömförsörjningen!

Vad händer om du kopplar 2 st skärmar?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 01:17

Båda skärmarna är svarta... (har två 23" cinemadisplay av den gamla typen och en ADC-DVI-låda till den ena) Har även provat att byta mellan de två skärmarna så att båda har kört ADC resp ADC-DVI... Har även provat med en samsung 18" via DVI. Med samma resultat.

Den vita dioden lyser och fungerar för att försätta burken i vila.

Ursprungligen av Arvid:

Båda skärmarna är svarta... (har två 23" cinemadisplay av den gamla typen och en ADC-DVI-låda till den ena) Har även provat att byta mellan de två skärmarna så att båda har kört ADC resp ADC-DVI... Har även provat med en samsung 18" via DVI. Med samma resultat.

Den vita dioden lyser och fungerar för att försätta burken i vila.

Har du provat att starta över firewire med en annan dator? Och sen gå in och ändra i grafikinställningarna på G5an?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 01:38

Du menar att boota på G5an som disk? Um, får testa imorgon. Tack för tipset! (PMU resettas på PowerMacar efter 15 sekunders strömlöshet, vilket jag haft)

Läs detta!

Står överst på listan hosv Apple Support

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=32473

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-03 09:44

Om jag inte minns helt fel så måste man installera special drivrutiner för Nvidia kortet kan vara att dom inte tar bort sig själva ur systemet när kortet inte är anslutet och får OS X att automatiskt anta att det ska sitta ett Nvidia kort i?

Testa om det går att starta datorn via firewire target läge och ta bort drivrutinerna för nvidia kortet manuellt, lite PC/Windows stuk meck över det hela, men borde fungera imho.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-03 10:27

Om jag förstår det hela rätt så har du enbart testat med "digitala" skärmar (DVI och ADC).

Vad händer om du försöker koppla in en vanlig VGA-skärm via en adapter på DVI-utgången?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 10:31

Eric: Har redan gått igenom den där felsökningen, och föll på att jag inte kunde kika på kortet eftersom skärmen var blank.
nube: Drivarna för nvidia kortet tror jag ligger i OSX sedan 10.3.5, så de kan jag nog inte ta bort tyvärr.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-03 11:44

Har du "resettat" PRAM?

Håll ner alt-kommando-P-R vid uppstart!
Låt det plinga tre gånger.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 12:31

Jodå, se första inlägget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-03 14:13

Nu ser jag.

Hmm.

Då är det väl inte så mycket mer att göra än att försöka fixa fram ett nvidia 6800-kort igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 17:53

Tror det är något galet med burken faktiskt... Har försökt lite allt möjligt så, på måndag åker den in för reparation...

1
Bevaka tråden