Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini - konstruktionsfel eller bara otur?

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-02 21:18

Av två köpta Mac Mini, en 1.25GHz och en 1,42GHz visar båda upp samma fel. Horisontella små streck som far fram och tillbaka. Provat på flera olika TFT skärmar via DVI, en av skärmarna hade dessutom problem med "out of sync" vilket knappast ska gå att få med DVI anslutna skärmar.

Är jag ensam och har en ryslig otur eller är det fler som har dessa problem?

Se bifogad bild som är under första uppstaten vid den animerade rutan där det spelas musik strax innan man ska fylla i namn och andra personliga uppgifter. Det är där det syns som tydligast.

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-02-02 21:20

Ser ut som Jobs DNA....

(oops...offtopic...utvisar mej själv..)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 21:21

Prova o ställ ner upplösningen till 1152 x 870... Jag kunde inte köra högre med min DVI-skärm utan flimmer när nåt rörde sig på skärmen... Vet inte om det är en bugg eller vad, kan det vara grafikkortets minne som inte räcker till på nåt sätt?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 21:23

Är inte det likt felet det var på en batch iMac:ar i december?
Är det samma (grafik-)minnestillverkare?

Ser hur som helst inte käckt ut…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-02 21:28

nubi: det ligger nåt i vad du skriver, den ena verkar klara upp till 1280x1024, den andra klarar bara 1152x870. Men hur kul är det att köra på en 23".

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 21:31
Ursprungligen av molia:

nubi: det ligger nåt i vad du skriver, den ena verkar klara upp till 1280x1024, den andra klarar bara 1152x870. Men hur kul är det att köra på en 23".

Förutsätter att du förutom olika skärmar oxå provat olika DVI kablar?

  • Medlem
  • 2005-02-02 21:31

Förr i världen (ett par år sedan) gick det inte att köra med högre upplösning än 1280x1024 med DVI. Har Apple snålat lite?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-02 21:40

Jajamensa har jag provat med olika kablar.

1920x1200 på DVI fungerar alldeles utmärkt från min PB12.

Ursprungligen av molia:

Jajamensa har jag provat med olika kablar.

1920x1200 på DVI fungerar alldeles utmärkt från min PB12.

Störningarna kanske beror på airport eller bt eller något annat externt som stör?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-02 21:45

Nej det är inget externt som orsakar dom störningarna. Mina Mac Mini har varken BT eller Airport.

Ursprungligen av molia:

Nej det är inget externt som orsakar dom störningarna. Mina Mac Mini har varken BT eller Airport.

Elstörningar och mobiltelefoner kan orsaka liknande problem om man har otur.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 21:57
Ursprungligen av Errol Garner:

Elstörningar och mobiltelefoner kan orsaka liknande problem om man har otur.

Du menar man skall prova vända på kontakten till skärmen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 21:57
Ursprungligen av Errol Garner:

Elstörningar och mobiltelefoner kan orsaka liknande problem om man har otur.

Men sådana störningar bör väl inte hänga ihop med vilken upplösning man kör på skärmen? Jag har inget sådant som stör och får samma störningar. Kopplar jag in en PC eller annan Mac med samma upplösning och skärmen står kvar på samma plats så får jag inga störningar.

Ursprungligen av nubi:

Men sådana störningar bör väl inte hänga ihop med vilken upplösning man kör på skärmen? Jag har inget sådant som stör och får samma störningar. Kopplar jag in en PC eller annan Mac med samma upplösning och skärmen står kvar på samma plats så får jag inga störningar.

Hur lång kabel har du till skärmen?

DVI "standarden" kan skilja sig lite åt tyvärr Mac Mini har antagligen den senaste DVI versionen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 22:04
Ursprungligen av Errol Garner:

Hur lång kabel har du till skärmen?

DVI "standarden" kan skilja sig lite åt tyvärr Mac Mini har antagligen den senaste DVI versionen.

Har en äckel-gammal TFT DVI-skärm, en Compaq 7020, skärmen som sådan har stått i en originallåda till för bara ett halvår sedan så den är "ny" ändå. Originalkabel till skärmen, vad kan den va, 120 cm? Den är rätt lång i alla fall....

Ursprungligen av nubi:

Har en äckel-gammal TFT DVI-skärm, en Compaq 7020, skärmen som sådan har stått i en originallåda till för bara ett halvår sedan så den är "ny" ändå. Originalkabel till skärmen, vad kan den va, 120 cm? Den är rätt lång i alla fall....

1.20 kabeln borde ju inte ligga bakom problemet. Kanske beror det på skillnaden i den uppdaterade DVI "standarden"

Har du provat att flytta på Mac Minins nätdel eller koppla den i ett annat eluttag?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 22:17
Ursprungligen av Errol Garner:

1.20 kabeln borde ju inte ligga bakom problemet. Kanske beror det på skillnaden i den uppdaterade DVI "standarden"

Har du provat att flytta på Mac Minins nätdel eller koppla den i ett annat eluttag?

Nix det har jag inte, men för skojs skull så bytte jag till VGA-kabeln nu och då minsann får jag 1280x1024 utan flimmer i både 60Hz och 75Hz... Nackdelen med VGA-kabeln är att det blir något lite "suddigt" med den jämfört med DVI-signalen. Men å andra sidan så är ju den lägre upplösningen som jag tvingats köra ännu suddigare på grund av diverse kantutjämningar och sådant som sker i skärmen då.

Kör nog med VGA-kabeln tillsvidare, tills det kommit någon alternativ lösning på problemet.

  • Medlem
  • 2005-02-03 09:20

Det här måste ni ju bara gräva vidare på. Inte sjutton går jag ner till en lägre upplösning, om TFT-skärmen jag ska köra går "native" i 1280 x 1024, vilket jag antar att de flesta 17, - och 19 skärmar gör. Att byta till DSUB innebär ju oftast en betydligt suddigare bild.

Har ni orkat kolla på Apples diskussioner eller ringt supporten?

/Fredrik

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 09:34
Ursprungligen av Nifo:

Har ni orkat kolla på Apples diskussioner eller ringt supporten?

"Suddigt" sa Bill, "Japp" sa bull.... Men nej, har inte orkat kolla på Apple eller ringa nån, hoppas ju på att någon här kan/vet något i ämnet...

Enligt Apples hemsida:

"En skärm för spel
Mac mini ger dig höga upplösningar oavsett om du använder en DVI- eller VGA-skärm. För digitala anslutningar kan du ställa in din skärm på widescreen-upplösningar på upp till 1920 x 1200 bildpunkter. För en VGA-skärm kan du ställa in upp till 1920 x 1080. Ett rymligt spelplan, med andra ord"

Kollade även igenom apples diskussionsforum, och där verkar en hel del ha problem med att deras monitorer ej är kompatibla.

Så något är skumt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 09:35
Ursprungligen av Leftrustle:

Kollade även igenom apples diskussionsforum, och där verkar en hel del ha problem med att deras monitorer ej är kompatibla.

Så något är skumt.

Du råkar inte ha en länk dit? Myyyycket lättare med en direktlänk än att leta själv

Finns en massa diskussioner, här är en missnöjd:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68a47b0f

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 10:51
Ursprungligen av Leftrustle:

Kollat runt lite i Display-forumet för Mac mini och hittade det här:
http://voodoofx.all.de/displayconfigx/
Kanske kan det hjälpa? Jag är inte hemma hos min mini nu så jag kan inte testa, sen måste man regga det med iofs för att kuna testa på de höga upplösningarna.... O det står ingenstans vad det kostar.... Hmpf...

Det kostade tydligen $12... Kan ju va värt det om man VET att det hjälper...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 09:56

Går det se något mönster i vad för skärmar folk har problem med?

[Brakade ner en 17" wide TFT i gatan igår kväll, missade bilen med en meter, så det finns tydligen folk som är trötta på sina skärmar Å dom har peze efter vad jag sett på svaren på "bluetooth"...]

  • Medlem
  • 2005-02-03 10:15

DVI-standarden har ju i princip just börjat användas på PC på bred front. Risken finns väl kanske att äldre TFT-skärmar med DVI helt enkelt är relativt otestade, och kanske defekta.

Ursprungligen av stfm:

DVI-standarden har ju i princip just börjat användas på PC på bred front. Risken finns väl kanske att äldre TFT-skärmar med DVI helt enkelt är relativt otestade, och kanske defekta.

Men det är bra märkligt att problemet uppstår endast med Mac mini. Det går inte att finna någon annanstans på pc forumen att det skulle vara problem med DVI gränssnittet på skärmar och grafikkort.

Problemen som har uppstått låter som om det skulle ha med värme att göra. Liknande artifakter får man om man överklockar grafikprocessorn eller minnena på grafikkortet.

För dom som har en Mac mini och känner sig manade att prova, testa att öppna burken och kör igång den med skalet borttaget, försvinner artifakterna då så är det helt klart ett värme problem.

mvh

  • Medlem
  • 2005-02-24 00:22
Ursprungligen av xplane:

Men det är bra märkligt att problemet uppstår endast med Mac mini. Det går inte att finna någon annanstans på pc forumen att det skulle vara problem med DVI gränssnittet på skärmar och grafikkort.

Problemen som har uppstått låter som om det skulle ha med värme att göra. Liknande artifakter får man om man överklockar grafikprocessorn eller minnena på grafikkortet.

För dom som har en Mac mini och känner sig manade att prova, testa att öppna burken och kör igång den med skalet borttaget, försvinner artifakterna då så är det helt klart ett värme problem.

mvh

Jag håller med, det är märkligt. Men om det var värme skulle det påverka alla monitorer, inte bara de med DVI-anslutning. Det är ju samma utgång.

EDIT: Såg att någon hade problem med CRT också... skumt.

  • Medlem
  • 2005-02-03 10:51

Ok. Så att nya, fräscha TFT-skärmar ska inte ha detta problem? Har de diskussioner som gjorts på ovan sidor alltid kretsat kring något äldre skärmar?

/Fredrik

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 11:03
Ursprungligen av Nifo:

Ok. Så att nya, fräscha TFT-skärmar ska inte ha detta problem? Har de diskussioner som gjorts på ovan sidor alltid kretsat kring något äldre skärmar?

/Fredrik

Vet inte om det har så mycket med nya/gamla monitorer att göra. I denna tråden finns MÅNGA som har samma problem (exakt samma problem):
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68a4a67b

Det som står där av vikt är: "This is about the Radeon 9200 and its "Alternative DVI mode" that is ment to be used in monitors of high resolutions such as 1280x1024x70Hz or 1600x1200x60Hz and such, Apple has not yet been able to support in OSX what i know of.
Also ATI doesnt ID the card in the Mini properly.
I bet the monitors wich use 1600x1200 work because Radeon automatically uses the Alternative DVI mode as it detects the monitors.

I can predict that there WILL be a fix. Sooner or later. "

Bevaka tråden