Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nervös, switcha till PB 12", men lite köptips...

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 17:39

Hej!

Är en student som nu står inför ett val (samt ett ekonomiskt val... hehehe)...
Jag hade funderat på en iBook ett BRA tag, men när nya PB:n släpptes nu i dagarna så kändes det som att det är ett "säkrare" kort i och med att den är lite mer "säker" inför framtiden, med lanseringen av Tiger och Core Image/Video, samt bättre busshastighet, minne och annat smått o gott...

Datorn kommer användas allvardagligt (film, musik, KTH, skriva, etc etc) samt webbprogrammering, bära med sig datorn till skolan, redovisningar (powerpoint)... ja ni vet en hel del grejer...

Här kommer mina funderingar:

[1] Men jag undrar om det är värt att köpa SUPERDRIVE enheten, för att jag aldrig bränner dvd-skivor?

[2] Tycker ni att jag också ska satsa på 100 Gb i såna fall?

[3] En bra datorväska som jag även kan lägga in mina skolböcker i?

[4] Vet ni nåt om den aktuella leveranstiden?

samt har ni fler tips till en inbiten "avancerad" PC-användare inför köpet så skulle jag vara otroligt tacksam...

Måste bara få medge att detta är en av dem trevligaste och hjälpsamma forum som jag har sett, riktigt GRYMT är det, alla mac-användare e bara FÖR trevliga... hehe... ni e inte inhyrda av Jobs eller nåt?... *ler*

Skulle vara otroligt tacksam för alla svar,

TACK PÅ FÖRHAND...

Hakan - blivande switcher

Välkommen över på den goda sidan. Vad gäller dina frågor:

1. Tja, har du pengarna över utan att ruinera dig är det inte så dumt att ha, man kan t ex göra trevlig backup på dvd istället för på miljarders med vanliga cd-skivor. Dessutom höjer det andrahandsvärdet på datorn.

2. Hårddiskutrymme kan man aldrig få nog av. Jag vet inte hur mycket dyrare det är, men det låter som en vettig investering generellt sett.

3. Nej, inget tips på väska, men en riktigt bra investering är att köpa något slags fodral till datorn omgående, t ex SecondSkin eller liknande. Det är INTE kul att sätta superrepan i sin splirrans PB, gjorde det med min förra typ efter två veckor.

4. Ingen aning. Tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:13
Ursprungligen av denjohan:

Välkommen över på den goda sidan. Vad gäller dina frågor:

1. Tja, har du pengarna över utan att ruinera dig är det inte så dumt att ha, man kan t ex göra trevlig backup på dvd istället för på miljarders med vanliga cd-skivor. Dessutom höjer det andrahandsvärdet på datorn.

2. Hårddiskutrymme kan man aldrig få nog av. Jag vet inte hur mycket dyrare det är, men det låter som en vettig investering generellt sett.

3. Nej, inget tips på väska, men en riktigt bra investering är att köpa något slags fodral till datorn omgående, t ex SecondSkin eller liknande. Det är INTE kul att sätta superrepan i sin splirrans PB, gjorde det med min förra typ efter två veckor.

4. Ingen aning. Tyvärr.

Om jag skulle välja mellan:
PB 12" med SUPERDRIVE-enheten och 80 Gb

så kommer jag i ungefär samma prisklass som en

PB 12" utan SUPERDRIVE-enheten och 100 Gb

Vilket vore klokast? Vill inte som sagt ruinera mig själv

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-02 19:36

Jag skulle satsa på en superdrive. Hårddiskutrymme kan du alltid köpa förhållandevis billigt som extern disk. Jag tror du skulle bli besviken om du inte väljer superdrive. Någon gång kommer du säkerligen vilja bränna ner något som är större än en CD-skiva och det är förbaskat smidigt att bränna det på en DVD. Kör själv 15" Powerbook med superdrive.

Om du känner att du kan avvara superdriven trots min rekommendation tycker jag du skall spara pengarna du skulle spendera på intern hårddisk och samla till en extern hårddisk. Du får garanterat med utrymme för pengarna om du går på en extern 3,5"-disk.

Vad gäller väska har jag själv en [thread="20402"]Waterfield Cargo Large[/thread] och är helt klart nöjd. Du kan läsa mer om mina åsikter i testet. Dock går den, såvitt jag vet, inte att få tag på i sverige, men det är enkelt att beställa över nätet från usa.

99mac har också testat ett par Crumpler också: [thread="20938"]Wack-o-Phone[/thread], [thread="21795"]Crisp Suit[/thread] och [thread="33151"]Team Player[/thread]

99mac har även testat fler väskor

Ursprungligen av Arvid:

Jag skulle satsa på en superdrive. Hårddiskutrymme kan du alltid köpa förhållandevis billigt som extern disk. Jag tror du skulle bli besviken om du inte väljer superdrive. Någon gång kommer du säkerligen vilja bränna ner något som är större än en CD-skiva och det är förbaskat smidigt att bränna det på en DVD. Kör själv 15" Powerbook med superdrive.

Om du känner att du kan avvara superdriven trots min rekommendation tycker jag du skall spara pengarna du skulle spendera på intern hårddisk och samla till en extern hårddisk. Du får garanterat med utrymme för pengarna om du går på en extern 3,5"-disk.

Kan inte hålla med där!
Man kan ju köpa en extern DVD-brännare me (kostar inte så mkt). Hur ofta MÅSTE du bara bränna en DVD i parken?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-02 20:06

Det kan ju hända att man är bortrest och bara har datorn med så måsta man bara bränna dem bilderna. vad vet jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 20:31

Återigen tack för all respons...

Jag lade in beställningen som jag skrev innan...

Avvarar mig ifrån Superdriven för att "tjäna" in på det med större HD och mer minne...
Jag har hittills inte haft användning för en DVD-brännare trots att jag har en mindre HD än vad PowerBooken jag har beställt har... Men jag förstår dig också, tack för tipset...

Jag köpte den via Mecenat-rabatten, gör dem nån koll nu?...
Otroligt ivrig, vill att det ska gå igenom bara

Jag funtar på en http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DI-824VUPPL
D-Link DI-824VUP+ 54Mbps Wireless VPN Router

vill ha denna för att koppla in min skrivare på USB-porten för att alla i hushållet ska kunna dela på det... Men tror inte den har stöd för MAC :(...

Andra rekommendationer?

Jävlar vad jag vill ha den NU!!! *känner mig som en liten unge*

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 20:36
Ursprungligen av nmsz:

Jag funtar på en http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DI-824VUPPL
D-Link DI-824VUP+ 54Mbps Wireless VPN Router

Nej, nej, nej.

http://www.apple.com/se/airport/

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 20:42

Märkte nu att den också har USB-port...

Men det bästa med D-linken är trots allt brandväggen, existerar ju fortfarande en hel del windows-burkar, användarna är helt borta vad gäller skydd, det är jag som "förser" dem med det...

Har Airport Extreme en konfigurerbar brandvägg? Då passar den perfekt inför nästa månads köp...

EDIT: Den hade tydligen en brandvägg... Men har fått höra lite saker om att täckningen ska vara sämre på denna? Kan jag ha rätt?!?

Senast redigerat 2005-02-02 21:07

Köp istället en Airport Express, fungerar klockrent!!

Ursprungligen av nmsz:

Om jag skulle välja mellan:
PB 12" med SUPERDRIVE-enheten och 80 Gb

så kommer jag i ungefär samma prisklass som en

PB 12" utan SUPERDRIVE-enheten och 100 Gb

Vilket vore klokast? Vill inte som sagt ruinera mig själv

Jag hade tagit 12" med superdrive..
sen köpt en 300gb hd för 2000kr från dustin.se , kompkett.se eller datorbutiken.se
ang väska så säljer apple väskor på applestore ju..
jag har iofs ingen av dom..men jag tycker att http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/hc6dfJljjdZb2zmzaeuo0v6Huvp/1.0.11.1.0.6.12.1.9.1.17.0 och
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/hc6dfJljjdZb2zmzaeuo0v6Huvp/1.0.11.1.0.6.12.1.0.1.17.0
verkar fina

Var för ivrig när jag skrev så jag läste inte igenom hela tråden först. Såg nu att du redan hade beställt

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 21:24

återigen tack för alla tips

skön respons det är på det här forumet, gillar det faktiskt...

Vad sägs om en Airport Express då? Eller ska man köra en netgear eller d-link av nåt slag med USB-port för skrivare?

Det bästa är ändå att jag INTE valde en iBook, faktiskt asså, mer värt o ta en Powerbook...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-02 22:31

Jag skulle inte ta en dlink iallafall. en linksys är bra maskin

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:03

(4) - Du får en uppskattning när du är inne på AppleStore (och kollar orden innan "skicka"). Denna brukar stämma hyfsat, men excluderar TNTs förehavanden

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 18:08
Ursprungligen av nmsz:

(powerpoint)

Neeeeej! iWork innehåller Keynote 2.

Ursprungligen av nmsz:

[3] En bra datorväska som jag även kan lägga in mina skolböcker i?

http://www.crumpler.com.au Stora delar av deras sortiment finns hos flera svenska Mac-återförsäljare. Bland annat svenska Apple Store. Underbara väskor och fodral!

Jag äger själv denna väska som utan problem rymmer en 15" inkl massa sladdar och böcker.

Smidig liten sak till PB 12".

Glöm inte att handla med studentrabatt (CSN/Mecenat) om du skulle handla på Apple Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 18:10

[4] Vet ni nåt om den aktuella leveranstiden?

Hej!
Jag beställde min 12tummare i måndags och fick enligt Apple ett leveransbesked på 8-9 dagar.
Om detta stämmer är det toppen, men min förra dator tog betydligt längre tid på sig att komma hem så jag ska försöka att låta bli att längta för mycket.
/Ellen

Ursprungligen av Ellen:

[4] Vet ni nåt om den aktuella leveranstiden?

Hej!
Jag beställde min 12tummare i måndags och fick enligt Apple ett leveransbesked på 8-9 dagar.
Om detta stämmer är det toppen, men min förra dator tog betydligt längre tid på sig att komma hem så jag ska försöka att låta bli att längta för mycket.
/Ellen

Så lång tid? Jag beställde en 15" med större hårddisk och 128MB grafik i måndags och fick on or before 20050207. Sen är det ju ett par dagars frakt också. Så med väldigt mycket tur har jag den nästa fredag.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 20:50

Oj då!

Så det tar så lång tid?
Väntar bara att få min beställning bekräftad...
Pengarna har iaf dragits av kontot, hur lång tid tar det innan man får reda på allt?

*ivrig*

Ursprungligen av nmsz:

Oj då!

Så det tar så lång tid?
Väntar bara att få min beställning bekräftad...
Pengarna har iaf dragits av kontot, hur lång tid tar det innan man får reda på allt?

*ivrig*

Lång tid? Jag tycker det är rätt snabbt. 5 arbetsdagars byggtid och 4-5 för transport känns helt ok för mig. Då skulle du köpt en Power Mac G5 för den först lanserades. En del fick vänta i 4-5månader om inte längre.

Bekräftelse borde du få redan ikväll för jag fick då samma dag som jag beställde.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 21:03

Du har nog rätt i det...

Jag beställde den vid runt 17, och klockan är nu 21...

Jag har fått ett mail innehållande ref.nr och beställningen, men samtidigt står det att jag kommer få ett ytterligare bekräftelsemail när allting har gått igenom, dem ska tydligen jämför min adress gentemot kortinnehavarens (som då är jag)...

Men Mecenat-kortet är min flickväns (jag handlar datorn "åt henne"), tror Ni det kan gå fel?
Jag är trots allt en heltidsstuderande, men vi har inga avtal med Mecenat (KTH har haft lite problem med dem)...

Kan det bero på det?

Ursprungligen av nmsz:

Du har nog rätt i det...

Jag beställde den vid runt 17, och klockan är nu 21...

Jag har fått ett mail innehållande ref.nr och beställningen, men samtidigt står det att jag kommer få ett ytterligare bekräftelsemail när allting har gått igenom, dem ska tydligen jämför min adress gentemot kortinnehavarens (som då är jag)...

Men Mecenat-kortet är min flickväns (jag handlar datorn "åt henne"), tror Ni det kan gå fel?
Jag är trots allt en heltidsstuderande, men vi har inga avtal med Mecenat (KTH har haft lite problem med dem)...

Kan det bero på det?

Om det är nåt fel vet du inte på riktigt förrän imorgon. Jag fick först ett beställningserkännande samma kväll och igår fick jag det slutgiltiga. Så om de bestämmer sig för att kolla upp nåt lär de höra av sig.

Men jag vet ärligt talat inte hur noga de är. Min syrra beställde grejer på vanliga education-store och det gick bara rakt igenom, de frågade inget alls.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 21:16
Ursprungligen av nmsz:

Du har nog rätt i det...

Jag beställde den vid runt 17, och klockan är nu 21...

Jag har fått ett mail innehållande ref.nr och beställningen, men samtidigt står det att jag kommer få ett ytterligare bekräftelsemail när allting har gått igenom, dem ska tydligen jämför min adress gentemot kortinnehavarens (som då är jag)...

Men Mecenat-kortet är min flickväns (jag handlar datorn "åt henne"), tror Ni det kan gå fel?
Jag är trots allt en heltidsstuderande, men vi har inga avtal med Mecenat (KTH har haft lite problem med dem)...

Kan det bero på det?

Det går bra med CSN- eller Mecenat-kort. Bekräftelsen kan nog dröja tills imorgon i och med att du beställde så sent.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-02 18:13
Ursprungligen av nmsz:

Hej!

[3] En bra datorväska som jag även kan lägga in mina skolböcker i?

Jag kör med en vanlig adidasryggsäck. Gott om plats för böcker och den har den stora fördelen att folk inte direkt fattar att det är en dator där i. Minskad stöldrisk med andra ord.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:14

Jag köpte 12" pb med superdrive men har egentligen inte använt den särskilt mycket. DVD-brännare är nog väldigt bra om man tänkt göra film, men för backup använder jag hellre en extern disk.
Större intern disk kan aldrig skada!

/jensa

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:19
Ursprungligen av schmuck:

Jag köpte 12" pb med superdrive men har egentligen inte använt den särskilt mycket. DVD-brännare är nog väldigt bra om man tänkt göra film, men för backup använder jag hellre en extern disk.
Större intern disk kan aldrig skada!

/jensa

Tack för alla era svar hittills...

Jag har också den tanken, att jag inte kommer använda DVD-brännaren så flitigt...
Snarare en stor extern HD av nåt slag...

Och för dem extra pengarna kan jag istället satsa på ett second skin...

Crumpler Hymn var riktigt snygga, hur är tucano-skinnet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 18:54

Mina damer och herrar,

det blev en:
PowerBook 12" med combo
768 MB RAM
100 Gb HD

Väl spenderade pengar för en fattig student...

Vill verkligen tacka alla er här för hjälpen...

Nu väntar jag ivrigt...

1
Bevaka tråden