Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar RAID?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kan någon vänlig själ förklara skillnaderna mellan RAID-nivåerna 0, 0+1, 5 och RAID 5+hot spare.
hajjar inte.
hittade den nya lacie biggest F800, vad tror ni om den?
jobbar som fotograf och behöver hårddiskar att lagra bilder på. så säkert som möjligt...
vad finns det för andra alternativ? förutom att bränna cd/dvd...

/peter

Här har du lite nyttig läsning: http://susning.nu/RAID

Jag kan förtydliga lite vad en hotspare är för något.

Om du t ex kör RAID-5 på tre diskar + en Hotspare behövs totalt fyra diskar; dom tre första till själva raid-arrayen då tre är minimum för RAID-5 medans den fjärde sk hotspare:n bara agerar reservdisk. Går en av diskana i raid-arrayen sönder kliver hotsparen in och blir en medlem i arrayen.

Jag själv kör något som heter RAID-5E på fem diskar. RAID-5E är helt enkelt RAID-5 med en inbyggd hotspare. Skillnaden är den att ALLA diskar i arrayen används hela tiden, inklusive hotsparen. Går en disk sönder så går arrayen ner till RAID-5 läge utan hotspare. Fördelen med RAID-5E (eller RAID-5EE med två hotspares) blir både ökad redundans men även prestandaökning sker).

E finns även till andra RAID varianter än 5 som jag tog som ett exempel. I 9 fall av 10 är RAID 5 den bästa raid-leveln (enligt mig den enda riktigt vettiga).

så kan man säga att RAID 5 + hotspare är det säkraste systemet?
om jag har plats för 4 diskar (som i lacie caset) och kör 250gb diskar, då får jag ut 750 gb lagring? eller?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-02 19:08