Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs brandvägg?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 14:45

Jag vet att det har diskuterats på forumet tidigare, men jag blir inte klok på svaren. Jag har ett ethernet-modem utan brandvägg, och kör på 9.2. Löper jag stor risk för angrepp utifrån? Vad kan hända? Finns det virusrisk, det låter inte så på tidigare diskussioner? Kan nån gå in och sno eller förstöra filer eller program? Vad kan hända?

Jag vill helst ha datorn på dygnet runt, och eftersom det inte är PPP utan via ethernet är jag ju uppkopplad hela tiden, och således öppen för angrepp. Eller?

Bör jag skydda min dator? Är det i såna fall brandvägg som hårdvara eller mjukvara vi snackar om?

Christian

Brandvägg ska man använda, mjukvaru- eller hårdvarubrandvägg. Idag finns det inte så mycket virus för mac och väldigt lite spyware. Men med tiden så ökar marknadsandelen och virus och angrepp lär öka även för oss macanvändare. Så ta det säkra före det osäkra och installera en mjukvarubrandvägg iallafall. Alternativt en router med NAT-brandvägg.

  • Medlem
  • 2005-02-02 15:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 15:13

brandvägg är ett måste, det är alltid viktigt

Även om man har Mc, så finns det PC prog som kan snatcha filer om du inte har en brandvägg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 15:21

ok, tack
netbarrier kostade 99dollars, vilket iofs är hyggligt, finns det ingen freeware? *snål*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 15:31

Nja

hittar inget bra freeware, men väl ett gäng brandväggar på download.com som är demisar, kostar ca 55 USD för full version

/tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 15:24

en sak till, läste nånstans att icq inte funkar när man har brandvägg, stämmer det, och gäller det i såna fall både hård och mjukvara? Vad mer kan brandväggen påverka?

Är det smartare att lägga pengarna på en router, har en pc-ägare i hemmet som kanske skulle uppskatta det, dom är ju ganska billiga...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-02 15:25
Ursprungligen av chform:

Jag vet att det har diskuterats på forumet tidigare, men jag blir inte klok på svaren. Jag har ett ethernet-modem utan brandvägg, och kör på 9.2. Löper jag stor risk för angrepp utifrån? Vad kan hända? Finns det virusrisk, det låter inte så på tidigare diskussioner? Kan nån gå in och sno eller förstöra filer eller program? Vad kan hända?

Jag vill helst ha datorn på dygnet runt, och eftersom det inte är PPP utan via ethernet är jag ju uppkopplad hela tiden, och således öppen för angrepp. Eller?

Bör jag skydda min dator? Är det i såna fall brandvägg som hårdvara eller mjukvara vi snackar om?

Christian

Om du kör 9.2 och inte har några program igåns som fungerar som server t.ex. Filemaker eller nåt annat. Så skulle jag säga strunta i Brandvägg. Om du har ett privat nätverk som dessuom kör appletalk så har du ju redan i princip en brandvägg. Så nej du behöver inte en brandvägg är mitt svar, men kom inte och klaga åt mig sedan om du får ett intrång. Men saken är den kör du OS 9 eller tidigare utan extra "intenet" programvara som ftp- mail- web-servrar så är du så gott som fullständigt skyddad mot intrång. Sen finns det i och för sig några virusar från System 6- MacOS 7.x eran som kan göra viss skada. Men till dessa ska det vara virus program då. Jag har då inte behövt nåt virus program sen jag började använda datorer vilket är ungefär från -93. Min far hade ett virus på 80 talet i sin gammla SE eller var det på den senare SE/30.

Jag skulle inte vara rädd om jag vore dig. Värre är det när du går över till OSX.

Orsaken till att du kan känna dig trygg är att OS9 inte tillhandahåller tekniker som sådana som vill göra intrån kan anväda sig av. Finns inget sätt att styra och ge kommandon till MacOS från "utsidan" av datorn. Men det finns programvaror som tillhanda håller såda tekniker så det beror på vad du kör på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 15:32
Ursprungligen av juanito:

Om du kör 9.2 och inte har några program igåns som fungerar som server t.ex. Filemaker eller nåt annat. Så skulle jag säga strunta i Brandvägg. Om du har ett privat nätverk som dessuom kör appletalk så har du ju redan i princip en brandvägg. Så nej du behöver inte en brandvägg är mitt svar, men kom inte och klaga åt mig sedan om du får ett intrång. Men saken är den kör du OS 9 eller tidigare utan extra "intenet" programvara som ftp- mail- web-servrar så är du så gott som fullständigt skyddad mot intrång. Sen finns det i och för sig några virusar från System 6- MacOS 7.x eran som kan göra viss skada. Men till dessa ska det vara virus program då. Jag har då inte behövt nåt virus program sen jag började använda datorer vilket är ungefär från -93. Min far hade ett virus på 80 talet i sin gammla SE eller var det på den senare SE/30.

Jag skulle inte vara rädd om jag vore dig. Värre är det när du går över till OSX.

Nu måste jag försöka hänga med. Serverfunktioner... nope! Privat nätverk har jag inte, tror jag i alla fall, jag har en 15" PB, thats it! Ibland händer det att jag tankar filer från ftp:er hos kompisar, och jag har särskilda program till detta (fetch), innebär det att risken ökar? Det där med serverar fattar jag inte riktigt...?

Installerar du OS X så har du en inbyggd mjukvarubrandvägg i systemet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 15:37
Ursprungligen av mrsandin:

Installerar du OS X så har du en inbyggd mjukvarubrandvägg i systemet

Usch, det där har jag hört förut. Jag har alldeles för mycket bra program för classic, men nån gång skall man väl ta klivet över... Det blir den dan jag köper ny dator, då blir man väl tvungen... Men än tänkte jag vänta...

OS X = mesigt

  • Medlem
  • 2005-02-02 15:45

Dum liknelse;

OS-X (och de flesta andra OS för den delen) är som ett hus med en massa dörrar i. Vill du inte att vem som helst ska knalla in, får du se till att låsa alla dörrar. Nyckeln du låser med kalla brandvägg.

"Gamla" MacOS är ett hus utan dörrar. Vill du släppa in någon överhuvudtaget, får du själv skapa en dörr. Det gör du genom att installera ett dörr-program, typ en server.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 15:50
Ursprungligen av SirN:

Dum liknelse;

OS-X (och de flesta andra OS för den delen) är som ett hus med en massa dörrar i. Vill du inte att vem som helst ska knalla in, får du se till att låsa alla dörrar. Nyckeln du låser med kalla brandvägg.

"Gamla" MacOS är ett hus utan dörrar. Vill du släppa in någon överhuvudtaget, får du själv skapa en dörr. Det gör du genom att installera ett dörr-program, typ en server.

Vackert sagt.
Och dagens sanning dessutom.

(Satt och skulle skriva något förut men blev avbruten, och det hade inte blivit alls lika begripligt även om jag tänkt skriva samma andemening...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 15:52
Ursprungligen av Pär:

Vackert sagt.
Och dagens sanning dessutom.

(Satt och skulle skriva något förut men blev avbruten, och det hade inte blivit alls lika begripligt även om jag tänkt skriva samma andemening...)

Ja, det var faktiskt en väldigt poetisk beskrivning!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-02 15:49
Ursprungligen av chform:

Usch, det där har jag hört förut. Jag har alldeles för mycket bra program för classic, men nån gång skall man väl ta klivet över... Det blir den dan jag köper ny dator, då blir man väl tvungen... Men än tänkte jag vänta...

OS X = mesigt

Ja och ur säkerhets synpunkt sämre.

Om du kör fetch så är det inget problem men om du kan ansluta till egen dator med fetch så tillhanda håller du en ftp server och det har du inte i OS9 om du inte själv skaffat tredjeparts programvara för det.

Min far körde för en tid sen en server park i ett antal år. Där vi hade totalt 3 datorer som körde som 2 DNS, 2 WEB, 1 email, 2 databaser (4D, Filemaker), 1 FTP server. Visst fans det risker med dem. Filemaker innehöll nåt hål osv men vi hade aldrig intrågs försök som addresserade dessa problem så vi hade varken brandvägg eller virus skydd. Alla snurrade på OS9. Någon sa att om mac blir populärare så kommer mera problem och det är sant men det gäller då endast OSX inte OS9 som blir mindre populärt varje dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 15:51

ok, jag fattar. Men om jag bara har webbrowser, epost, icq och ibland tankar hem filer från andra ftp:er. Räknas det som serverfunktion?

Ursprungligen av chform:

ok, jag fattar. Men om jag bara har webbrowser, epost, icq och ibland tankar hem filer från andra ftp:er. Räknas det som serverfunktion?

Nej du har inget i den uppräkningen (och troligen inget annat) som fungerar som server (d.v.s. skulle svara om någon anropade programmet "utifrån"). Jag skulle personligen inte bekymra mig ett dugg över frågan om brandvägg när det gäller Mac Os 9. (Den dagen du köper nu dator och byter upp dig till OS X finns det som sagt inbyggt där.) Om du däremot har mer än en dator (vilket jag tror att du nämnde) och vill köra fildelning mellan dem (i ett framtida scenario alltså) är det i allra högsta grad lämpligt med en s.k. bredbandsdelare eller "router" (som har en inbyggd enklare, men nog så effektiv, brandvägg).

1
Bevaka tråden