Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express och skrivare?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-08-09 15:32

Hur är det egentligen med kompatibliteten mellan olika skrivare och Airport Express, Listan på Apples site är ju inte särskilt imponerande. Är det bara just de listade skrivarna som fungerar?

  • Medlem
  • Slöinge
  • 2004-08-09 15:46

Jag delar ut min HP laserjet 1010 (USB) med min airport Extreme via rendevouze till både mac och pc. Så jag tror inte att det vore några problem med att koppla andra skrivare till Airporten än de som står på Apples hemsida.

Men det är ju bara min teori...

Min Express som inte kommit, kommer bara sitta vid stereon och blåsa ut tung musik genom mina stora högtalare när jag sitter och bläddrar i itunes på balkongen....hmmm sweeeet

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 16:11

Airport:en USB-printning använder HP:s socket-protokoll så det är inga problem att skriva ut till någon skrivare, så länge det finns drivrutiner. I princoip fungerar Airport som en HP Jetdirect printserver, fast utan buffert.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-08-09 20:48

Det låter bra! Men vad kan det bero på att Apple inte skriver något om detta? I deras lista finns ju bara en handfull skrivarmodeller...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 22:38
Ursprungligen av UrbanP:

Det låter bra! Men vad kan det bero på att Apple inte skriver något om detta? I deras lista finns ju bara en handfull skrivarmodeller...

Apple har ju av tradition sålt grejer som "bara fungerar", därför kan det ju vara riskabelt att säga att "allt" fungerar...även om nästan allt fungerar. De där "nästan" blir svårt att få ner en lista.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-28 16:48
Ursprungligen av Schuckert:

Apple har ju av tradition sålt grejer som "bara fungerar", därför kan det ju vara riskabelt att säga att "allt" fungerar...även om nästan allt fungerar. De där "nästan" blir svårt att få ner en lista.

En svartlista skulle göra viss nytta trots allt. Några av oss slapp köra 'trial-and-error' för att se om den ägda USB-skrivaren fungerar med från AirPort.
Själv sitter jag med en OKIPAGE 8iM och inte vet omm jag ska bryta förpackningen till AirPort och försöka installera.
Ursprungliga tanken var just att kunna skriva ut trådlöst och få bort en del kablage.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-01-28 18:57

Print Setup Utility hittar faktiskt skrivaren under Rendezvous. Dessvärre påstås att 'driver not installed'....................
Och efter omboot inte.

Senast redigerat 2005-01-28 19:12
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-02 10:29
Ursprungligen av Le:

Print Setup Utility hittar faktiskt skrivaren under Rendezvous. Dessvärre påstås att 'driver not installed'....................
Och efter omboot inte.

Men nu dyker den inte upp öht. Enligt Macoteket Linköping 'ska' det fungera.
Ska jag behöva köpa ny skrivare för att få möjligheter att skriva ut via AirPort / Rendezvous?!
Vågar jag köpa nytt förresten? Att stå där med ny färglaser, exv Samsung CLP-550n à 5 kKr, och den inte fungerar som avsett.
Tips någon.......

Finns en inofficiell lista någonstans, kommer ej ihåg adressen.

Bästa tipset för att få reda på om ens skrivare funkar är att söka i diskussionerna om APE på Apples hemsida. Eller fråga där.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-02 11:33
Ursprungligen av Leftrustle:

Finns en inofficiell lista någonstans, kommer ej ihåg adressen.

Bästa tipset för att få reda på om ens skrivare funkar är att söka i diskussionerna om APE på Apples hemsida. Eller fråga där.

Bra info där!
Och då uppdagades att Software Update inte känt av att jag bara hade AirPort Admin Utility i en äldre version. Skumt alt dåligt!
Den nya ver 4.0 hittar skrivaren men det är tydligen skrivardrivrutinerna som fallerar. Synd på en gammal trotjänare som bara går och går. Har förstås tillskrivit OKI för att se om någon annan skrivares drivisar kan fungera. Hoppas kan man ju alltid.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 12:50

mer info om skrivare och Airport Express

Finns en mycket bra lisat över vilka skrivare som fungerar med AE på

http://efelix.co.uk/tech/1013.html

/Gulan

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-02 12:54
Ursprungligen av gulis:

Finns en mycket bra lisat över vilka skrivare som fungerar med AE på

http://efelix.co.uk/tech/1013.html

/Gulan

Man kan fundera över listans aktualitet. Var finns exv de senaste färglaserskrivarna, OKI's maskiner etc?

  • Medlem
  • 2005-02-02 18:00

begriper inte riktigt inställningen

Hej

Har skaffat en airport express för att slippa sladdar från våra datorer (iböcker) och lyckats installera det.. det skulle ju vara enkelt. Men... Har jag gjort fel på något sätt ialla fall?

När jag är internet-uppkopplad via airporten till hubben och modemet fungerar inte skrivaren
Och när jag lyckas få kontakt med skrivaren så fungerar inte internet.

Jag har fått göra om det några gånger, och en av gångerna tyckte jag att allt fungerade utan problem. Men sedan har jag fått ändra inställningar varje gång jag behöver byta funktion.
Om jag går till menyn högst upp kan jag ändra vid airportsymbolen, och välja default för internetanslutningen. När jag ska skriva ut kan jag välja en annan "adress" tilldelat när jag en gång ställde in expressen. (Det är nåt här som är lurt?) Men då måste jag också gå in och välja skivaren som förval, annars går det inte...

Är det nån som begriper vad jag gjort fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 16:52

Skaffade nyligen airport express, och fann att min Okipage 8w lite fungerade sporadiskt. Kom på att den kanske inte kunde koppla upp. Då lät jag iTunes koppla upp mot basstationen och Ta Da: Det fungerade!

Vet inte om det är någon som har hjälpa av tipset, men jag kan ju alltid hoppas!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-11 22:24
Ursprungligen av Ylan:

Skaffade nyligen airport express, och fann att min Okipage 8w lite fungerade sporadiskt. Kom på att den kanske inte kunde koppla upp. Då lät jag iTunes koppla upp mot basstationen och Ta Da: Det fungerade!

Vet inte om det är någon som har hjälpa av tipset, men jag kan ju alltid hoppas!

Vänligen, Ylan

Ville bara följa upp med att säga att sedan jag gjorde detta inlägg, har allting fungerat felfritt. Får bara hoppas att det fungerar med min nyligen beställda iMac!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 17:13

Något jag upptäckt den hårda vägen är att om stänger av skrivaren och sedan sätter på den igen går det inte att skriva ut någonting. Det enda som hjälper är att rycka ut Airport Expressen och sätta i den igen. Har testat på två olika laserskrivare, en Xerox Phaser 3450 och en HP LaserJet 1010, båda USB-anslutna.
Ska testa Ylans tips!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-03-28 18:08
Ursprungligen av C-mon:

Ska testa Ylans tips!

....och meddela oss andra resultatet..............

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 19:19

Hmm, stängde av Xeroxen på strömbrytaren samtidigt som jag strömmade musik till Airport Expressen, med resultatet att musiken tystnade och iTunes tokhängde sig. Tvångsavslutade iTunes, och när man startar det igen står programmet och letar efter basstationen, utan att hitta något. Och när jag försöker skriva ut hittas inte skrivaren.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-13 14:02

Tiger + airport

Hej!
Jag uppgraderade min LapTop igår, från panther till tiger.
Allt gick bra förutom att min skrivare inte fungerar med airporten. Har någon ett gott råd, så jag kan lösa det. Skrivaren är gammal HP840c men den fungerade utmärkt med panther.

Jätte tacksam för förslag
Borre

1
Bevaka tråden