Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till PowerMac 1 Ghz (MDD)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fungerar följande minne, som jag hittar till hyfsat pris i en butik i stan: "PC2100 DDR PC266 Original CAS2.5 KINGSTON"? (Det är PC2100 datorn vill ha.)

Tittar man på Kingstons hemsida, så har minnena till Mac en egen beteckning, som börjar med "KTA". Övriga minnen är mycket billigare, och heter något med "KVR". Det måste ju vara den senare modellen som PC-månglaren på stan säljer.

Länkar till de två olika modellerna, om det nu skulle göra det klarare:

Dyrt minne till Mac.

Billigare modell. Men det minnet finns med beteckningen CL2 alternativt CL 2.5. Skillnad?

Butiken tar inte tillbaka ett minne om det inte fungerar i min dator, så jag vill gärna undvika att slänga pengarna i sjön.

Det verkar ju som om detta var rena 20.000-kr-frågan… Nog borde det väl vara någon som har koll på att installera minne från PC-butik på liknande modeller?

(Ursäkta om jag bumpar upp frågan, men jag vill verkligen veta.)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 10:10

Jag vet inte hur det ligger till med "KTA" och CL2 resp CL2.5, men när jag kollade vad det är för minnen som sitter i min 1Ghz single MDD så har jag, två 512:or, en PC2100 och en PC2700 (plus en 256:a). Det intressanta är att jag beställde minnena samtidigt från macoteket. Det här kanske inte hjälper dig så mycket mer än att du kan bredda ditt minnesletande även till PC2700. Alltid något...

CL är cas latency, och är ett mått på något som har med läs-/skrivhastigheten att göra. Ju lägre nummer desto snabbare, men det är inte sådär väldigt viktigt.

Minnesspecifikationen som PM G4 MDD 1 GHz vill ha är PC2100/DDR266, 2,5 V, unbuffered, 8-byte, not parity, 184-pins SO-DIMM.

Ett minne som uppfyller detta passar, oberoende av vilket artikelnummer tillverkaren ger det.
Vidare finns det inte "mac"-minnen, utan det är standardminnen som gäller. Dock har macen lite hårdare krav på kvalitet än vad en hempulad PC har, och nöjer sig inte med vilket skräp som helst.

1
Bevaka tråden