Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini = hemma server a la multimedia!?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är verkligen Mac mini den ultimata home entertainment lösningen!? Hade väntat mig lite mer. Vart tog Apples Mediacenter vägen? Kommer det inte en ny lösning just för hemmamedianätverket tror ni!?

Kör idag XBMC på en gammal XBOX med allt vad detta innbär av Divxfilm, spel, streamad shoutcast, rss feeds osv. Funkar helt ok, men det klart en snygg macig lösning a la Mac mini vore ju inte helt fel.

Det finns fler som är lite besvikna:

http://firstcall.typepad.com/my_weblog/2005/01/the_fall_of_the.html

Men som sagt Mac minin var väl aldrig tänkt som en mediacenterlösning

/T

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-28 13:18

Apple har inte rätt fokus för att lyckas med det här.
Deras iLife-strategi utgår ifrån att allt skall kretsa kring datorn (Macen).

Ska man bygga en mediacenterlösning så bör man bygga den utifrån användarens perspektiv.

Vi vill se film, lyssna på musik och titta på våra bilder på TV:n i vardagsrummet. Våra fruar/sambos gillar inte att vi ställer datorn i vardagsrummet.

Ge oss en lösning!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-28 17:30
Ursprungligen av Macus:

Apple har inte rätt fokus för att lyckas med det här.
Deras iLife-strategi utgår ifrån att allt skall kretsa kring datorn (Macen).

Ska man bygga en mediacenterlösning så bör man bygga den utifrån användarens perspektiv.

Vi vill se film, lyssna på musik och titta på våra bilder på TV:n i vardagsrummet. Våra fruar/sambos gillar inte att vi ställer datorn i vardagsrummet.

Ge oss en lösning!

Den uppenbara lösningen för att hålla kvinnorna glada är att bygga in en dator i TV:n (då slipper det vara någon extra burk överhuvudtaget - jämför med TV med inbyggd video/dvd). Det tror jag inte Apple kommer göra, inte någon PC-tillverkare heller förresten. Den som kommer göra det först är antagligen någon moddargalning, sen är det en bra fråga vilket företag som tar upp den idén sedan...

Ursprungligen av Macus:

Apple har inte rätt fokus för att lyckas med det här.
Deras iLife-strategi utgår ifrån att allt skall kretsa kring datorn (Macen).

Ska man bygga en mediacenterlösning så bör man bygga den utifrån användarens perspektiv.

Vi vill se film, lyssna på musik och titta på våra bilder på TV:n i vardagsrummet. Våra fruar/sambos gillar inte att vi ställer datorn i vardagsrummet.

Ge oss en lösning!

Mac Mini'n kopplad till TV'n och stereon är en lösning som klarar det mesta.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-02-02 10:05
Ursprungligen av Simon Templar:

Mac Mini'n kopplad till TV'n och stereon är en lösning som klarar det mesta.

Detta skulle sannolikt vara perfekt för mig. Men hur var det nu med utgångar? S-video saknades väl (för inmatning till "konventionell" TV)? Fanns det någon adapter från DVI eller hur skulle man fixa detta?

Ursprungligen av DrDD:

Detta skulle sannolikt vara perfekt för mig. Men hur var det nu med utgångar? S-video saknades väl (för inmatning till "konventionell" TV)? Fanns det någon adapter från DVI eller hur skulle man fixa detta?

Precis, adapter från DVI till video ut finns som tillbehör från Apple.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-02-02 10:33
Ursprungligen av capojava:

Precis, adapter från DVI till video ut finns som tillbehör från Apple.

Kanon! Pris, någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 10:35

Finns för 220:- på macoteket.

Peace!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-02-02 10:36
Ursprungligen av rasmuseuren:

Finns för 200:- på macoteket.

Peace!

Tackar! (kanske cirka 101 kr för dyr, men what the heck...)

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-02 10:54

Det händer väldigt mycket på video fronten, microsoft har redan börjat med sin wmvhd för att få riktig HDTV på filmerna. Apple har redan aviserat att man kommer i QT7 med H.264 för HDTV. Mac mini har en DVI utgång och det kommer att finnas DVI eller HDMI ingångar på de flesta (om inte alla) TV aparater som säljs inom 2-3 år. Som Jobs sa på MacWorld Expo, HD är framtiden. Ganska snart kommer vi att gå över till Plasma/LCD i hela hemmet då vanliga katod TV aparater är på sin EOL. Digital TV kommer att sändas i HD (720i eller 1080i) inte bestämt än.
Det som jag tycker saknas i maskinen är digital audio ut samt ett bättre grafikkort.

  • Medlem
  • Nykvarn
  • 2005-02-02 11:18
Ursprungligen av itpga:

Det händer väldigt mycket på video fronten, microsoft har redan börjat med sin wmvhd för att få riktig HDTV på filmerna. Apple har redan aviserat att man kommer i QT7 med H.264 för HDTV. Mac mini har en DVI utgång och det kommer att finnas DVI eller HDMI ingångar på de flesta (om inte alla) TV aparater som säljs inom 2-3 år. Som Jobs sa på MacWorld Expo, HD är framtiden. Ganska snart kommer vi att gå över till Plasma/LCD i hela hemmet då vanliga katod TV aparater är på sin EOL. Digital TV kommer att sändas i HD (720i eller 1080i) inte bestämt än.
Det som jag tycker saknas i maskinen är digital audio ut samt ett bättre grafikkort.

Jag tycker också det är synd att maskinen saknar digital audio ut. Om inte annat skulle det kunna vara ett tillval när man beställer maskinen. Man kan dock fixa det genom att köpa till ett usb-ljudkort från M-audio. Macoteket säljer M-Audio Sonica Theater 7.1 för 1094 kr inklusive moms. Då får du 7.1-ljud och både analog och digital utgång.

Gällande HD fick du in ett fel: Det är 720p och inte 720i som gäller. Personligen tror jag att jag föredrar 720p framför 1080i. Dels finns 720p skärmar redan idag för ett hyfsat billigt pris. Jag
gillar inte interlace, även om det inte ska synas så väl i 1080i. Det sägs att man kommer börja med provsändningar i Sverige redan i år, då via satellit. Eftersom jag har parabol hoppas jag att Canal Digital kommer med en riktig HDTV kanal i år. Problemet är då fortfarande att Mac Mini är för långsam för att både ta emot och visa HDTV samtidigt. Ta emot går bra, då ska den ju bara lagra ner strömmen på hårddisk.

  • Medlem
  • Nykvarn
  • 2005-02-02 10:54
Ursprungligen av Macus:

Apple har inte rätt fokus för att lyckas med det här.
Deras iLife-strategi utgår ifrån att allt skall kretsa kring datorn (Macen).

Ska man bygga en mediacenterlösning så bör man bygga den utifrån användarens perspektiv.

Vi vill se film, lyssna på musik och titta på våra bilder på TV:n i vardagsrummet. Våra fruar/sambos gillar inte att vi ställer datorn i vardagsrummet.

Ge oss en lösning!

Vad är problemet? Mac mini är ju den perfekta mediacentralen enligt mitt tycke:
- Den är tyst
- Den är liten
- Du kan koppla den till TV:n med konverteringskabel, men inte bara det. I och med att den
har DVI-utgång kan du få digitalt ända fram till TV:n, LCD-TV:n, plasma-skärmen eller
projektorn.
- Den har ingen tuner! Det är bra. Varför ska jag betala extra för något jag kanske inte får
användning av? Jag har ingen användning av analog tuner, för jag bor i hus och snart slutar
de sända analoga sändningar. Jag har istället parabol. Lösningen är att köpa en liten box
från Elgato som fungerar som satellit-dekoder.

Enda problemet med Mac Mini som jag ser det är att den är för långsam för att kunna ta emot
och visa framtida HDTV sändningar. Här hoppas jag att Elgato och Apple kan jobba tillsammans
för att ta fram en vettig lösning. Just nu måste man upp till G5 för att kunna se HDTV sändningar.

Ursprungligen av Thomas Rynell:

Är verkligen Mac mini den ultimata home entertainment lösningen!? Hade väntat mig lite mer. Vart tog Apples Mediacenter vägen? Kommer det inte en ny lösning just för hemmamedianätverket tror ni!?

Kör idag XBMC på en gammal XBOX med allt vad detta innbär av Divxfilm, spel, streamad shoutcast, rss feeds osv. Funkar helt ok, men det klart en snygg macig lösning a la Mac mini vore ju inte helt fel.

Det finns fler som är lite besvikna:

http://firstcall.typepad.com/my_weblog/2005/01/the_fall_of_the.html

Men som sagt Mac minin var väl aldrig tänkt som en mediacenterlösning
/T

Mac Mini är inte den ultimata lösningen men en bra början för ganska lite pengar.

Här har vi något riktigt spännande, projeket startades när Macmini kom ut...

http: //mrzippy.org.uk/macmediacenter/

Förslag på GUI (inte bestämt än, dryftas mkt om det i deras forum).

1
Bevaka tråden