Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sun Sparc Station 20

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 08:43

Hej!

Det står en gammal Sun Sparc Stataion 20 i lokalerna som jag får ta om jag vill. Finns det något skoj att hitta på med en sådan gammal burk? Det finns ingen CD-ROM och jag vet inte vilka system man kan köra på den. Har förstått att det sitter shyssta processorer i dom här maskinerna.

Den har stått och tuggat som OPI-server i en massa år med diverse dithörande serverprogramvaror. Skulle vara kul att banka in ett nytt system och bygga en lite mail-/webserver elller något.

Har ni några kreativa idéer om vad man kan göra med den, eller skall jag skicka den på tippen?

johanf här kan säkerligen hjälpa dig. Han har ett par sådana hemma som snurrar OpenBSD.
Så bygga en mail/webb ska nog inte vara några problem.

Solaris! *klapp klapp klapp*

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-02 08:58

Om du bara kan skaka fram en CD-spelare så ligger hela Linux & Free/Net/OpenBSD-världen för dina fötter. Annars kan kanske någon av de nämnda OS:n också bootas via floppyn, som jag vill minnas att några av SS-burkarna brukade ha.

Hur som helst kan du alltså göra dig en server av någon lämplig typ (mail, DNS, FTP - you-name-it) utan några större insatser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 09:21

SS 20 har en processor på 75 MHz... Den är inte särskilt snabb om man säger så.

http://open.bsdcow.net/config/machines/sun-ss20-1x75

Senast redigerat 2005-02-02 09:40
Ursprungligen av Mondo:

SS 20 har en processor på 75 MHGz... Den är inte särskilt snabb om man säger så.

http://open.bsdcow.net/config/machines/sun-ss20-1x75

Vad står MHGz för? Ursäkta en fråga från en novis.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 09:30
Ursprungligen av Nurell:

Vad står MHGz för? Ursäkta en fråga från en novis.

Det är nog ett nytt begrepp inom denhär megahetzmyten...
Typ 75 MegaHektoGigazzzzzomna...

Ursprungligen av Pär:

Det är nog ett nytt begrepp inom denhär megahetzmyten...
Typ 75 MegaHektoGigazzzzzomna...

Ja, det är det nog. Det låter inte så imponerande med hekto i just det här sammanhanget, dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 09:41

Jamen schäkta då, jävla petimätrar! Jag skrev fel ju.

*host* Offtopic *host*

Ursprungligen av Kristofer:

*host* Offtopic *host*

Hosta lagom pajk, finns det inget utrymme alls för humor?

Ursprungligen av Nurell:

Hosta lagom pajk, finns det inget utrymme alls för humor?

Jodå, skojja på

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-02 10:00

nåja 75 miljoner Hertz är inte så dummt ändå på en sun som mail server duger gött.

Som sagt förök fixa en CD -Rom till den och du kan leka vidare.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-02 12:14

Du behöver ingen cd-läsare för att få in ett OS på den här datorn. Har du bara en burk med någon unix-variant på i närheten kan du nätboota den. Det fungerar nog att boota från en Mac OS X-burk också, även om det säkert innebär lite meck.

Jag skrev ihop lite minnesanteckningar om det här för ett tag sedan. Även om de knappast är fullständiga kan du säkert få fram lite från dem: http://legonet.org/~griffin/openbsd/netbooting_ss5.html

I övrigt är det som Mondo säger ingen räsermaskin, men de finns i alla möjliga varianter: http://wks.xanthos.se/details.php?model=SPARCstation+20

Den duger helt klart för att labba lite web/mail, men räkna inte med bäst disk-prestanda.

Med tanke på att det sitter SCSI-disk (SCA) i burken så räcker nog diskens hastighet till det mesta man kan tänka sig att göra med en SS20. Begränsningen är nog det inbyggda nätverkskortet på 10 MBit och e.v. mängden minne i burken.

Tänker du boota ifrån CD: se till att du har rätt slags läsare. Plextor-läsare är kända att boota Unix-burkar. Med lite tur kan även en gammal Mac-läsare gå att använda.

Själv har jag ett gäng Sun-burkar, bl.a. en gammal SS10. Hottade upp den med fetare CPU och mer minne. Kör Solaris 8 på den, fungerar fint. (SS10 och SS20 är av samma generation.)

Råkar det sitta extra nätverkskort eller om du skaffar ett extra så kan du köra burken som brandvägg/router/etc.

Kan vara en lagom burk för att klämma på Solaris, men ska du köra andra OS så är det nog bättre att välja annan (snabbare) hårdvara.
Tyvärr kan man inte köra den rykande heta Solaris 10 på den maskinen.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-02 22:34

Sen är det ju så att om du ska köra in OpenBSD, vilket vore ett jääkligt bra val om du vill leka med en server, så kan du boota din sparc utan någon diskett eller floppy alls. Du kan dra ner miniroot-fs som du sedan skriver till swappartitionen, varpå du bootar datorn från den, så har du installen igång Skitsmidigt, gjorde det på min ultra och har inte varit med om något skönare installationsmässigt

Å andra sidan kan man skicka i fyra processorer i en SS20 så den är inte så dum när allt kommer omkring. Fast den har endast 10mbps ethernet inbyggt och bussen i maskinen är inte så överdrivet snabb heller.

Jag har två SS5:or (110MHz, kan köra OpenSTEP 4.2 och en 170MHz, kör Solaris eller OpenBSD) som jag funderar på att göra mig av med.

Förstår inte att folk orkar leka med så här gamla burkar. Även en 2.4 GHz Celeron ifrån Dell som kostar typ 3000kr (inkl 3 års garanti etc) kör ju cirklar runt en gammal 110MHz SUN maskin ifrån 1996.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-06 14:38
Ursprungligen av Björnström:

Förstår inte att folk orkar leka med så här gamla burkar. Även en 2.4 GHz Celeron ifrån Dell som kostar typ 3000kr (inkl 3 års garanti etc) kör ju cirklar runt en gammal 110MHz SUN maskin ifrån 1996.

"Flest arkitekturer när han dör vinner!"

Jag har kvar min gamla ss5'a för att kunna testa openbsd-ports även på sparc-arkitekturen. Av samma anledning har jag dragit på mig en gammal ultra5'a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-06 15:20
Ursprungligen av Björnström:

Förstår inte att folk orkar leka med så här gamla burkar. Även en 2.4 GHz Celeron ifrån Dell som kostar typ 3000kr (inkl 3 års garanti etc) kör ju cirklar runt en gammal 110MHz SUN maskin ifrån 1996.

Tja, fast inte fan behöver man mer en 1Ghz egentligen.. Jag klarar mig bra på min Alpha från mitten på nittiotalet den klarar av det mest jag kan tänkas hitta på med sina 233Mhz..
Min SS10 klarar väll inte av fullt så mycket, men med tanke på att det sitter en 40Mhz CPU i den och att jag knappt har något ram minne i den kan ju förklara varför Allting går så segt.. Det som är oförståligt är ju varför det gamal sun hårdvara är så jävla dyrt bara.

Ursprungligen av Björnström:

Förstår inte att folk orkar leka med så här gamla burkar. Även en 2.4 GHz Celeron ifrån Dell som kostar typ 3000kr (inkl 3 års garanti etc) kör ju cirklar runt en gammal 110MHz SUN maskin ifrån 1996.

Skillnaden är väl att en Sparc-maskin är det närmaste du kommer en stridsvagn i datorform. Inte snabbast, men sjukt stabila och robusta.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-10 23:09

Rekommenderar OpenBSD på den. Kör själv det på min Sun Ultra.

1
Bevaka tråden