Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt pris för mammas iBook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-01 17:09

Hej, är i behov av lite råd.

Min mamma hoppade på ett hem-PC-erbjudande som nu är slut. Då avtalet säger att man får betala marknadsvärdet av sin dator om man vill behålla den så står hon nu inför att betala 3900kr. Vad hon/jag vill veta är om det är ett rimligt pris. (Behöver jag nämna att de som köpte PC knappt behöver betala alls...).

Alltså är följande dator värd 3900 kr?

iBook G3

600mHz
20GB
256 kb RAM
Combo

Räcker det som underlag?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-01 17:19

Personligen så tycker jag det var ett överpris.... Jag anser att när HemPC-köp är slut och dom vill ha mer än 1000 kr för en burk för o lösa ut den (oavsett burk) så är det för dyrt. Man har ju betalat på den j-a burken i 3 år med...

Du får ju en ny Mac mini för under 5000 nu, med moms, och då är det en betydligt snabbare dator. (Ok skärm, tgb och mus tillkommer, men i alla fall!)

Men visst, beg-priserna på dom där ligger väl normalt på ca 3000 kr (kanske mer tillochmed), men som sagt här är det inte snack om vad den är värd egentligen, utan vilket restvärde den skall ha. 3900 är för mycket anser jag (3900 kan vara marknadsvärdet, men inte restvärdet), men det finns säkert andra här med annan åsikt.

Edit:
Då det tydligen står marknadsvärde i avtalstexten (konstigt tycker jag?) så är det kanske rätt pris, men det är i alla fall för dyrt för min smak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 17:22

det låter väl som ett schysst pris jämfört med alla andra ockerpriser på begagnade maccar.
men jag skulle nog hellre spara pengarna och köpa en mini eller en modern ibook

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-01 18:21

Det är inte spec dyrt, men inte heller ett bra hem-pc-pris. Spec med tanke på den snåla mängden minne

Skulle köpt den för det priset.

  • Medlem
  • 2005-02-02 09:28

Tack för svar allihop.

Nubi, håller med om att det är ett märkligt avtal...

Jag resonerar så att om den åtminstone är värd 3900 så kan man ju sälja den om man hellre vill ha en mini eller ny iBook (men kanske vill vänta ex tills Tiger kommer).

Kan jag tolka svaren som att priset är ungefär vad man får betala på begagnatmarknaden för motsvarande dator?

-Cilla

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-02 10:00
Ursprungligen av cilla:

Nubi, håller med om att det är ett märkligt avtal...

Ja mycket.... Men det är sånt man inte tänker på när man skriver under det initialt ju.

Ursprungligen av cilla:

Kan jag tolka svaren som att priset är ungefär vad man får betala på begagnatmarknaden för motsvarande dator?

Ja (så tolkar jag det med i alla fall).

Priset är klart under begagnatmarknadens nivå, man ska ha tur om man hittar en 500 MHz för under 5 000 kr.

  • Medlem
  • 2005-02-02 10:29
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Priset är klart under begagnatmarknadens nivå, man ska ha tur om man hittar en 500 MHz för under 5 000 kr.

Man får nog se på vad de verkligen säljs för, och inte vad utropspriset är. Jag skulle inte köpa en G3 iBook för 3 900.

Extremt löjligt avtal. Ska man köpa ut datorn till marknadspris, efter att man redan betalat av den? Vad är fördelen jämfört med ett "vanligt köp"? iBooken kostade ju bara runt 10-13 000 ny...

Personligen anser jag inte att din mamma ska betala mer än max en femhundring. Priset på utköp borde väl inte vara baserat på marknadsvärde? På vilket sätt spelar det in på krediten vad datorn är värd nu? Idiotiskt.

Ursprungligen av stfm:

Man får nog se på vad de verkligen säljs för, och inte vad utropspriset är. Jag skulle inte köpa en G3 iBook för 3 900.

Extremt löjligt avtal. Ska man köpa ut datorn till marknadspris, efter att man redan betalat av den? Vad är fördelen jämfört med ett "vanligt köp"? iBooken kostade ju bara runt 10-13 000 ny...

Personligen anser jag inte att din mamma ska betala mer än max en femhundring. Priset på utköp borde väl inte vara baserat på marknadsvärde? På vilket sätt spelar det in på krediten vad datorn är värd nu? Idiotiskt.

Håller med dig fullständigt. Jag skulle inte heller köpa en beggad ibook för 5 000 kr, och 3 900 skulle vara på gränsen. Men eftersom jag har varit ute och letat efter en till mitt lilla projekt så kan jag säga att det verkar vara vid den prisnivån (4 500 - 5 500) som de går... Jag skulle tro att anledningen är att de precis ligger på gränsen för att kunna köra OSX med OK flyt.

Jag skulle defintift inte betala 3 900 om jag vore din mamma Cilla, men då bygger det på att jag skulle spara pengarna till en Macmini istället. Är din mamma nöjd med sin iBook och portabiliteten är viktig, då kan jag förstå att hon tvekar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-02-02 10:45

Tenk på at en ny iBook G4 på 1.2 ghz bare koster 9.500:- inkl. moms, og da er det dyrt å betale 3.900:- for en gammel G3 på 600 mhz.
På en ny så er det jo også:
- CD-brenner
- Innbygd AirPort extreme
- Quartz extreme
- USB 2.0
- Større harddisk
- Plass for mer minne

Lever tilbake den gamle og sats på en ny, hun får en mye bedre maskin.

  • Medlem
  • 2005-02-02 16:04

Så här ser jag det: den G3:a hon har kan säljas för mera på den galna begagnatmarknaden, så varför inte köpa loss den och kanske tjäna en och annan krona? Om hon vill ha en helt ny dator så har hon ju en bra grund att stå på?
3900 är absolut inget överpris alls. Och jag tycker det är viktigt att kolla på hur begagnatmarknaden ser ut för just Ibook, det är ju trots allt marknaden som styr eller hur? *flin* Och där ligger priserna strax över och uppåt! Jag hade definitivt köpt loss den!

Jag håller med om att avtalen är lite knepiga, men det som måste beaktas här är att
den anställde "får låna" en dator av företaget mot ett bruttolöneavdrag. När lånetiden är
slut för den anställde så kan denna köpa loss utrustningen, men måste då betala
"marknadsvärde" enligt skatteverket. Om företaget skulle ge den anställda datorn
så kan den anställde åka på förmånsbeskattning. Därför är reglerna sådana.
Det vanligaste är nog ändå att företagen lämnar tillbaka datorerna till säljaren eller
behåller dem i sin egen produktion, samtidigt som den anställde får "låna" en ny fräsch
dator i 3 år med fortsatt bruttolöneavdrag.

  • Medlem
  • 2005-02-02 17:21

Jag sitter just nu med MIN mammas nya iBook G4 14'' 1.33GHz till vänster och hennes gamla iBook G3 12'' 600MHz till höger. Skillnaden tycker jag är stor, högre fläktljud, sämre skärm, mindre HD och ramminne. 3900 skulle jag aldrig betala för en sådan även om jag vet att utbudspriserna ser såna ut.

1
Bevaka tråden