Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12 vs. 12 igen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 10:42

Finns det någon som har en uppfattning om hur stor skillnad det är (prestandamässigt) mellan en fullt utbyggd iBook 12” (1,25 GB ram, BT och 60 GB HD) och en PowerBook 12” med 512 Mb minne. Prismässigt är skillnaden inte så stor numera. Ca 13700:- mot 14500:- Jag föreställer mig inte att jag behöver en bättre dator egentligen, men är prisskillnaden så pass liten… ja, ni fattar. Det här är inte något nytt ämne här, men skillnaden har väl aldrig varit mindre mellan iB och PB (både utrustningsmässigt och prismässigt) så det ställer väl frågan i ett nytt ljus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 15:39

Beror ju lite på hur du jobbar. Sitter du med tunga beräkningar (typ renderingar) så lär powerbooken vinna, men jobbar du med många och stora dokument så bör ibookens större minne vara till dess fördel. Svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 15:55

En skillnad mellan maskinerna är om du vill ha extern skärm. PB har väl fortfarande 64 MB jämfört med iBooks 32MB? PB har också digital videoutgång, DVI.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 17:06

Powerbook har ju dessutom en "mycket" kraftigare processor.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 20:34

Jag vet inte, men har samma funderingar som du.
Jag tycker att det verkar som om du får bättre anslutning för extern skärm, mer grafikkortsminne(inte dumt om man vill spela något äldre spel någon gång, eller dra större fördel av Tigers core imaging eller vad det nu heter), snabbare processor, snabbare hårddisk och inte minst en coolare design med powerbooken, och inte så stor skillnad i pris. Rätta mig om jag har fel.

Skärmen verkar vara lika "kass" på båda 12". Hur är det med känslan i tangentbordet? Har bara testat ibook och den känns rätt ok tyckte jag.

Ursäkta om jag inkräktar på din tråd Ola, men vi grubblar nog på samma sak antar jag

är skärmen kass på 12" modellerna?????

Håller på och velar jag med. Skall till USA om ett par veckor och funderar starkt på att köpa mig en 12" pbook där. Allternativet är att köpa en 12" iBook med mecenat rabatten, stoppa i lite extra minne, större HD och lägga till bluetooth modul. Då landar den på ca 10500kr (köper inte minnet hos apple)

Nu kostar ju PBn bara 1499dollar +skatt och det är ju ungefär 11000kr. Dock engelskt tangentbord och 512 i minne... Fördelen jag ser är ju att det är riktigt DVI uttgång till min externa skärm...

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 23:50
Ursprungligen av knoxville:

är skärmen kass på 12" modellerna?????

/Erik

Nej, där överdrev jag en hel del, och jag har egentligen bara klämt på en ibook 12", PB har samma skärm om jag förstått saken rätt. Betraktningsvinkeln var rätt känslig, en lite trist detalj tyckte jag på en dator som i så mycket annat utstrålade kvalitet och känsla!

Jämfört med många andra bärbara datorer och TFT-skärmar är PB skärmen fantastisk. Vi har en Siemens laptop i familjen också och där ser man ingenting om man inte står rakt framför datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 08:21
Ursprungligen av Relayer:

vi grubblar nog på samma sak antar jag

Tror jag också. Om man har runt 15' att lägga på en bärbar dator och vill ha den minsta skärmen så får man som jag ser det något mer för pengarna om man väljer en PB. Det finns väl en något större hållbarhet (rent prestandamässigt) i en PB. Och så finns det en del finesser som iB inte kan matcha. Oavsett om men verkligen behöver video-ut och ljud-in (och vad det nu mer kan vara) så är det väl ändå intressantare med en något flexiblare dator. Även om jag personligen endast kommer att använda datorn som underhållning (mail, musik, enklare bildhantering, surfa) så vet vi inte riktigt vad som väntar härnäst i den digitala underhållningsvärlden. Själv är jag t ex lite inne på iChat AV och vad jag förstår så krävs det lite kräm i burken för att man ska få en juste bild. Vad det än är jag kommer att finna oumbärligt härnäst så vill jag ha lite större chans att min dator fixar det. De flesta byter heller inte dator särskilt ofta. Själv har jag en dator i ca fyra år. De två första rinner allt på smidigt och de två nästföljande är fyllda av uppgraderingar och iriterande tillkortakommanden.

Sett ur det perspektivet borde väl nya PB 12" vara ett kap?

1
Bevaka tråden