Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Silent Night

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-29 22:51

Någon som har testat Silent Night nyligen?

Upptäckte det nyss när jag satt och surfade gamla forumtrådar här, men när jag kollade VersionTracker så känns det som att det bara fungerar till OS X 10.3.2. Har ju 10.3.4 installerat, och känns inte direkt som Silent Night är något som man installerar "för att testa", vill ju inte bli stående med en PowerBook som vägrar starta.

Finns det något annat program som kan sänka varvtalet på fläkten om nu Silent Night har slutat utvecklas?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-05-30 01:56

Jag hade Silent Night installerat före uppdateringen till 10.3.4 och för mig fungerar det fortfarande. Försökte köra utan Silent Night ett tag för någon månad sedan, men tröttnade snart på fläktljudet och installerade på nytt. Körde då 10.3.3. Det var dock lite bök med att få det att fungera. Har för mig att följande tips löste det för mig:

1. Right-Click on the Package and select "Show Package Contents..."
2. Navigate in the new window that comes up to Contents/Resources
3. In that folder you will see AppleADM103x.kext and AppleADT746.kext
4. Drag both of those files into "Boot Hard Drive"/System/Library/Extensions
5. It may ask for your user name and password, and it may tell you that it is about to overwrite some files, give it the user name and password and click yes to overwrite the files.
6. Restart your laptop.
7. Hold down the Apple+Option+p+r keys and listen for the chime 3 times. After the third chime, let go of the computer and boot up as normal.
8. Start running some iTunes Visuals and get the temperature going. If it worked, the palm rests will get nice and toasty and no fan will be heard for a while.
9. If it didn't work (and it most likely didn't), install Silent Night 1.1 as normal (it'll work now for some reason).

Everyone that has done this has got it to work. Good luck.

Jag har en PB 867 12" för övrigt. Vet inte hur Silent Night fungerar med andra maskiner.

Silent Night är ju till för 12" 867, den hade ju en miss i konstruktionen som gjorde den lättuppvärmd, så det finns ingen större anledning att använda med någon annan maskin.

Tänk bara på att en allt för varm dator inte är nyttigt. Jag lyckades avverka två hårddiskar under garantitiden, vilket kanske inte är så konstigt eftersom fläkten går i gång först när processorn är lite över 60 grader varm om man inte kör 10.3.3, eller installerar SN.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-05-30 03:04
Ursprungligen av ohennig:

Silent Night är ju till för 12" 867, den hade ju en miss i konstruktionen som gjorde den lättuppvärmd, så det finns ingen större anledning att använda med någon annan maskin.

Tänk bara på att en allt för varm dator inte är nyttigt. Jag lyckades avverka två hårddiskar under garantitiden, vilket kanske inte är så konstigt eftersom fläkten går i gång först när processorn är lite över 60 grader varm om man inte kör 10.3.3, eller installerar SN.

Det kanske är läge att vara orolig då om man använder SN? Gillar inte att fläkten går igång stup i kvarten men hellre det än att datorn skall må dåligt. Hur göra? SN eller inte?

Min fläkt går nästan konstant idag trots att temperature monitor säger mellan 46 & 49 grader.
Någon som har nå´t tips? Är ju helt ny på mac. Har en PB 12 rev c. 768Mb.

// Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-07 12:09

Har också en PB12 rev c. Fläkten kommer igång efter ca. 10 minuter och går därefter hela tiden när jag kör med extern skärm. När man kör med inbyggda skärmen så verkar fläkten inte gå lika mycket, nån som har märkt något liknande? Inga tyngre saker igång (mail, safare och itunes).

Där har vi nog ett symtom. Jag hade extern skärm igår. Det har jag inte idag i soffan och det är tystare....hmm.
Kanske ett samband. I så fall något jag kan köpa. Är inte lika ljudkänslig på kontoret.

  • Medlem
  • 2004-07-11 02:36

Bästa och enklaste sättet att få tillbaka de gamla kernel tilläggen (kext:s) är att ladda ner den fristående 10.2.8-uppdateringen (c:a 40 MB). Därefter laddar man ner Pacifist och öppnar upp uppdateringsfilen. Leta sedan upp "System/Library/Extensions" och markera AppleADM103x.kext samt AppleADT746.kext, välj sedan att installera dessa från Pacifists meny, de hamnar då på rätt plats med korrekt behörigheter. Det går även att ta filerna direkt från Panther CD-skivorna men då måste Pacifist av nån anledning scanna alla fyra skivorna vilket tar en stund.

Nackdelen om man gör som Fantomen skrev är att man kan få strul med behörigheterna för dessa två kexts vilket gör att de inte aktiveras över huvud taget, dvs fläkten går aldrig i gång oavsett belastning. Det hände iaf mig, kan säga att det kändes lite nervöst när jag försökte reparera behörigheterna efter att jag misslyckats installera dem första gången och jag kände hur datorn blev hetare och hetare utan att fläkten gick igång. Med Pacifist funkade det dock kalas!

Skillnaden mellan de båda är att med 10.3.2 kexts så går fläkten igång redan vid 52 grader medans de äldre kext:sen inte slår på fläkten förräns vid drygt 64 grader.

Pacifist

Är det någon som har Silent night? Alla nedladdningslänkar verkar brutna.

Den som har får gärna maila mig: mac AT lack.se

1
Bevaka tråden