Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples skärmfot till andra märken?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en HP L1925 och undrar om man kan byta ut själva "foten" mot en från de nyaste Apple-skärmarna (Liknar de i iMac G5)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-31 18:58

köpa en fot!?

Hej, är den någon som tror man kan köpa foten till Apple Cinema Display och sätta den på en annan skärm med Vesa? Visst borde det funka!? Skärmen jag ska köpa är en Dell 20" widescreen med vesa.

//truls

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 19:41

tänkte precis samma för mig skärm, tror inte det funkar då man troligtvis måste sätta på nån pryl på apple skärmen innan den får VESA fästet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-01 21:07
Ursprungligen av Elias:

tänkte precis samma för mig skärm, tror inte det funkar då man troligtvis måste sätta på nån pryl på apple skärmen innan den får VESA fästet.

Jag ska gå in i en butik och fråga om det... om jag blir nått klokare så hör jag av mig.

Ursprungligen av sjovall:

Är det denna skärmen som är samma som Apples men billigare "låda"?

Jag tror inte det - lite olika enligt deras specs.

Apple: Brightness (typical) 250 cd/m2
Dell: Image Brightness: 300 cd/m²

Apple: Viewing angle (typical) 170° horizontal; 170° vertical
Dell: Image Max H-View Angle: ±88° - Image Max V-View Angle: ±88°

Apple: Contrast ratio (typical) 400:1
Dell: Image Contrast Ratio: 600:1

Plus lite annat...
Så har inte Dell någon firewire-hub i sin.

//truls

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 22:07
Ursprungligen av Truls:

Jag ska gå in i en butik och fråga om det... om jag blir nått klokare så hör jag av mig.

//truls

Perfekt...

Är det denna skärmen som är samma som Apples men billigare "låda"?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 00:52

För att kunna montera Cinemadispayen på ett vesa-fästa krävs det ett extra litet tillbehör, så jag tror nog tyvärr du kan glömma att plocka foten från en cinema-display till någon annan skärm.
här finns tillbehöret

Dock förstår jag inte varför man skulle vilja det heller. Visst, den är snyggare än de plastbitar som sitter på de flesta andra men där slutar fördelarna. Den har klart sämre anpassningsmöjligheter och är därmed sämre i ergonomisk synvinkel (no pun intended). Visst du kan "vicka på skärmen" så att du ändrar en vinkel, men du kan inte höja eller sänka den. Tycker du att skärmen är för hög eller för låg får du justera bordet istället. Inte helt optimalt måste jag säga. Vi människor är ju byggda ganska olika med olika längde på bålen... (Nya iMacen har ju samma syndrom den också - globen kunde man ju justera skärmen på hur mycket som helst, men inte på nya inte. här är det samma näst intill fast läge som gäller)

Iofs har ju cinemadisplay sedan länge varit fasta i höjdled, men det ursäktar ju inget. Sedan har faktist de 23-tummare jag har kört, och kör, passat mig och mitt skrivbord perfekt, så jag har inte tänkt på det förrän jag testade 30-tummaren.

Mer ergonomi till folket!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-31 20:02

Undrar samma sak - hoppas vi får nått bra svar

//truls

plastfästet lär ju vara helt annorlunda. ni får väl skära, såga och limma om ni ska få det att funka...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-01 11:32

Nae, det har jag svårt att tänka mig kopplingen till skärmen känns väldigt unik, om man så säger. Men varför skulle man vilja det? Har två Cinemadisplays framför mig nu (en ny 30" och en gamal 23") och båda irriterar mig mycket eftersom de inte går att justera i höjdled. Förbaskad bra bild, men kass ergonomi... Köp en skärm-arm istället om ni vill byta upphängning för skärmen. Grymmt mycket bättre och så vinner man skrivbordsutrymme!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-01 11:54

byta?

Arvid - jag har beställt en Dell 20" som har just höjbar fot, vi kan ju byta Borde funka med tanke på att båda har standard Vesa fäste.

//truls

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 01:09

Två trådar om samma sak sammanslagna, därav lite rörigt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-03 10:24
Ursprungligen av Arvid:

Två trådar om samma sak sammanslagna, därav lite rörigt

Ja väldigt förvirrande just nu!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-03 11:50

Well, kontentan av allt är iaf att det inte går att använda apple's skärmfot till någon annan skärm än just apple's egna.

Den sitter inte fast på apple's skärmar med ett vesa-fäste. För att koppla fast sin apple-display på något med ett vesa-fäste krävs ett tillbehör (se länk i mitt långa inlägg ovan.

Det här kanske kan vara något.

iPed

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-17 21:28

Grymt! Adjö till docken...

1
Bevaka tråden