Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny enkel iPodgrunka för bilen

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 22:49

Hej,

Såg just en käck iPod-"docka" för bilen.

Det som var lite kul och annorlunda med den vara att den använde FM-modulering (så den passar till alla "bilradios") men att den överförde signalen direkt på anteningången (T-plug liksom) så den är sant och synnerligen laglig i sverige.
Man bara rattar in ipoden på radion som vanligt (och hoppas att fm-moduleringen är tillräckligt selektiv för att inte störa andra stationer i närheten).

Dockan var dessutom ganska snygg (dvs. bilanpassad i färgen, ett annat ord för bajsbrunt a´la Dell) och laddade iPoden under körning med soft blå belysning runt klickhjulet.

Den verkade iofs lite dyr men inte hutlöst…
Länk till siten…
Så det är väl tre sladdar (+, - och "antenn") och ditskruvning av dockan så är det klart.
Skulle egentligen passa mig perfa så när som på att jag aldrig använder bilen…

Lite kul att "the iPod economy" börjar sprida sig utanför usamerika

p.s.
Iom att det är iPod kan man kanske tycka att jag borde posta på iPod.se men jag tyckte det var mer "bil" över grunkan och "snorgärsarna" på iPod.se har väl inte bil
d.s.

Åja, det fanns andra färger är Dell-grå, men priset - priset.

£95 + frakt och kanske också VAT. Det drar iväg mot 2k i värsta fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 08:55

VAT från England

Ursprungligen av leonardo:

Åja, det fanns andra färger är Dell-grå, men priset - priset.

£95 + frakt och kanske också VAT. Det drar iväg mot 2k i värsta fall.

Du behöver inte betala VAT både här + där....utan kan välja. England har 17% VAT och om du räknar med 15SEK / 1GPD så får du ett hum om vad det kostar (Typ: 1425SEK)

/Onewheel

Jo, priset var inkl. VAT. Står allra längst ner på sidan.

Nej, privatpersoner kan inte välja. VAT dras vid försäljninghkällan då privarpersonar saknar VAT-registrering.

OT Warning: Jag trodde tråden handlade om en ny pryttel, inte om vad vi tror om VAT beskattning.

Tycker Ni att den nya prytteln är just, eller är det kuligare att leta fel i andras inlägg

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-21 08:48

Vat borde du slippa dom skickas från England

FM-modulator är riktigt bra om man inte riktigt vet vilken bil den ska sitta i. Det mer avancerade sättet med IceLink som gör att iPoden kan styras från stereon och rattkontroller är väl anpassad efter bilmodell.

Har funderat på FM-modulator tidigare men då hittade jag ingen anpassad för just iPod. Detta kan helt klart bli en installation i kärran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 14:06

Jag skulle vilja ha en iPodgrunka där man ansluter 1 sladd till dockkontakten som både tar ut ljud och laddar den. Sedan ska man kunna styra den precis som vanligt. Varför vill man använda stereons kontroller till den när ipoden är så mycket bättre?

Finns en sån här produkt eller kan man bygga den själv på något sätt? Det borde ju inte vara särskilt dyrt att göra. En dockkontakt till två rca och en adapter/omvandlare för bilen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 14:20
Ursprungligen av Kambei:

Finns en sån här produkt eller kan man bygga den själv på något sätt? Det borde ju inte vara särskilt dyrt att göra. En dockkontakt till två rca och en adapter/omvandlare för bilen.

Finns ju både billaddare och RCA-sladdar till iPoden så det finns ju...

Denhär grunkan som jag länkade til lär ju i princip just detta, men kompletterad med en hållare och en kabelbaserad RF-konverter så man slipper använda de lågnivåingångar på bilstereon som ju ofta är redan använda (till en cd-växlare och liknande).

Att denhär kostar £95 har nog mest att göra med att det inte finns så många fler på marknaden, tillverkningskostnaden är nog en bråkdel.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 22:40

Såg att Kjell & Co (vem är den där & Co egentligen? Kjells brossa Jörgen? ) hade en "FM-modulator" som ju är "en halv" såndär dyr engelsk grunka.
Det som saknas är ju "hållare" och strömmatning till iPod:en… Men det går ju fixa om man är på det humöret

Skal lnog köpa en sån och prova om jag någonsin kommer till Borås…
(David, kom hit och drick macpuböl och ta med en sån åt mig…)

Ursprungligen av Pär:

Det här med bilstereos är ju tydligen en helt annan värld än de stereoanläggningar man är van vid från vardagsrummet... Kan någon intierad berätta för mig: kan jag köpa ovanstående grunka, koppla på den någonstans bakom vilken-bilstereo-som-helst och sen koppla in min iPod?

Mitt problem är vidare att jag har en Toyota Yaris med integrerad stereoanläggning - dvs jag kan inte komma åt någonting själv utan måste nog anlita en tekniker. Jag har frågat några sådana om lösningar tidigare men aldrig fått nåt annat än ett jättelikt frågetecken till svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-01 14:57
Ursprungligen av TZW:

Det här med bilstereos är ju tydligen en helt annan värld än de stereoanläggningar man är van vid från vardagsrummet... Kan någon intierad berätta för mig: kan jag köpa ovanstående grunka, koppla på den någonstans bakom vilken-bilstereo-som-helst och sen koppla in min iPod?

Mitt problem är vidare att jag har en Toyota Yaris med integrerad stereoanläggning - dvs jag kan inte komma åt någonting själv utan måste nog anlita en tekniker. Jag har frågat några sådana om lösningar tidigare men aldrig fått nåt annat än ett jättelikt frågetecken till svar.

Din Yamagotchi måste väl ha en antenningång? I så fall funkar det. Det kanske kan tänkas att antenningången är av icke-standardtyp men i så fall borde din Toyota-handlare ha en adapter till salu.

Ursprungligen av rhesus:

Din Yamagotchi måste väl ha en antenningång? I så fall funkar det. Det kanske kan tänkas att antenningången är av icke-standardtyp men i så fall borde din Toyota-handlare ha en adapter till salu.

Ja, men innan man satt kofoten i instrumentbrädan vet man liksom inte vad som finns där bakom. Jaja. Kanske dags att ge en Toyota-tekniker en fjärde chans att fundera över problemet...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-01 15:30
Ursprungligen av TZW:

Ja, men innan man satt kofoten i instrumentbrädan vet man liksom inte vad som finns där bakom. Jaja. Kanske dags att ge en Toyota-tekniker en fjärde chans att fundera över problemet...

I värsta fall kan man ju kapa antennkabeln en decimeter från stereon och montera dit en vanlig DIN antennkontakt och en DIN-plugg på kabelbiten från antennen. Då kan ju iPoddockan kopplas in med medföljande grenkontakt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 15:38
Ursprungligen av TZW:

Ja, men innan man satt kofoten i instrumentbrädan vet man liksom inte vad som finns där bakom. Jaja. Kanske dags att ge en Toyota-tekniker en fjärde chans att fundera över problemet...

Normalt sett sitter ju radioapparater inknökade i ett dinfäste som är just "yttermått", några "hållhakar" (bra att ha ), en eller två fördefinierade kontakter och en antensladd på visst ställe. Så moterar man loss radion (fyra små hål på kortsidan) så sitter där två vita murtikontakter och en antennsaldd, antennsladden skarvas igenom grunkan.

Så funkar det i vart fall på en gammal peugeot (eller golf eller ford eller cittra), men säg vad inte japaner kan klara av om dom vill
Var det inte toyota (elelr kanske honda) som gjorde en minibuss där man var tvungen att lyfta upp bilen och montera loss motorn för att byta tändstift?

Ursprungligen av Pär:

Så funkar det i vart fall på en gammal peugeot (eller golf eller ford eller cittra), men säg vad inte japaner kan klara av om dom vill Var det inte toyota (elelr kanske honda) som gjorde en minibuss där man var tvungen att lyfta upp bilen och montera loss motorn för att byta tändstift?

He, he. Nå vi ska nog byta bil inom kort, det blir nog ytterligare en Toyota men jag ska lobba för att dom får fixa en anslutning, annars blir det ingen affär. Då kanske det blir lite fart på dom

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-04 11:20
Ursprungligen av Pär:

Normalt sett sitter ju radioapparater inknökade i ett dinfäste som är just "yttermått", några "hållhakar" (bra att ha ), en eller två fördefinierade kontakter och en antensladd på visst ställe. Så moterar man loss radion (fyra små hål på kortsidan) så sitter där två vita murtikontakter och en antennsaldd, antennsladden skarvas igenom grunkan.

Så funkar det i vart fall på en gammal peugeot (eller golf eller ford eller cittra), men säg vad inte japaner kan klara av om dom vill
Var det inte toyota (elelr kanske honda) som gjorde en minibuss där man var tvungen att lyfta upp bilen och montera loss motorn för att byta tändstift?

Tja, i dom flesta nya bilar så sitter som sagt en bilstereo fabriksmonterad och det är oftast allt annat än lätt att ta bort den (det är ju för att minska möjligheter till stöld man gör så). Jag tyckte den där Kjell o Co mojängen var jättekäck, så jag får försöka konsultera Skodaverkstan och se ut lätt man kommer åt antennuttaget bakom den fabriksmonterade stereon. Fruns iPod Shuffle är ju på väg...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 11:35
Ursprungligen av nubi:

Tja, i dom flesta nya bilar så sitter som sagt en bilstereo fabriksmonterad och det är oftast allt annat än lätt att ta bort den (det är ju för att minska möjligheter till stöld man gör så).

En bilstereo sitter oftast i en "DIN-normerad" plåt och hålls fast av fyra plåtbleck (det brukar finnas fyra små hål perifert på kortsidan av fronten för att demontera den). Sen har resp bilfabrikat en hållare för "dinskenan" och en extra front utanpå.
Kolla på ex.v. blaupunkt.se så kan du se hur ett monteringskit för bilstereo för just din bil ser ut...

Ursprungligen av Pär:

En bilstereo sitter oftast i en "DIN-normerad" plåt och hålls fast av fyra plåtbleck (det brukar finnas fyra små hål perifert på kortsidan av fronten för att demontera den). Sen har resp bilfabrikat en hållare för "dinskenan" och en extra front utanpå.
Kolla på ex.v. blaupunkt.se så kan du se hur ett monteringskit för bilstereo för just din bil ser ut...

Nubi verkar ha en lika modern bil som mig. Det finns inga hål eller några angreppspunkter alls. Pär, tänk dig att bilstereon är fastgjuten i en hink med plast så förstår du

Ursprungligen av Pär:

OK, jag är som sagt inte så bevandrad i bilstereovärlden.

När ovanstående grunka är inkopplad, är det då bara att ansluta iPoden direkt från hörlursutgången (minitele) till kontakterna på FM-modulatorn (japanplugg, vad jag kan se?)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 10:21
Ursprungligen av TZW:

OK, jag är som sagt inte så bevandrad i bilstereovärlden.

När ovanstående grunka är inkopplad, är det då bara att ansluta iPoden direkt från hörlursutgången (minitele) till kontakterna på FM-modulatorn (japanplugg, vad jag kan se?)

Så har jag förstått det (är jag med till visshet gränsande sannolikhet övertygad om att det är), men jag har ju inte kommit till borås(*) ännu så jag vet inte om du byter mellan radio och iPod genom att ratta på stationsinställningen eller om vippströmbrytarn är till mer än av och på...

(*) Kan inte någon ta tag i GBG-pub och se till att David kommer å den?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-04 12:16

Liten jäkla bild det här, men inte finns det nåt man lätt kan plocka bort för o komma åt några DIN-skenor inte... Det är ett massivt plaststycke som täcker hela mittkonsollen, stereo, värmereglage o rubbet...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 12:38
Ursprungligen av nubi:

Liten jäkla bild det här, men inte finns det nåt man lätt kan plocka bort för o komma åt några DIN-skenor inte... Det är ett massivt plaststycke som täcker hela mittkonsollen, stereo, värmereglage o rubbet...

Prova att knappa in din skodamodell här och se om det behövs några specialfästen för en vanlig blaupunkt...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-04 12:44
Ursprungligen av Pär:

Prova att knappa in din skodamodell här och se om det behövs några specialfästen för en vanlig blaupunkt...

Men jag vill inte ha en vanlig blaupunkt (såklart!), min stereo är sprillans ny precis som bilen och kostade "skjortan"...

Men nu var det ju inte det diskussionen handlade om, men det är så med väldigt många nya bilar att väljer man en originalstereo så är det ingen "vanlig" stereo och denna stereo går heller inte att flytta till en annan bil (möjligvis en precis likadan). Min stereo ligger dessutom på bilens databuss och känner igen bilen, så den går inte ens att flytta till en annan likadan bil utan att Skoda lägger sig i i alla fall. Men lik förbaskat måste den ha en antenn någonstans, och frågan är hur man kommer åt antennen på en sådan originalstereo.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 13:24
Ursprungligen av nubi:

Men nu var det ju inte det diskussionen handlade om, men det är så med väldigt många nya bilar att väljer man en originalstereo så är det ingen "vanlig" stereo och denna stereo går heller inte att flytta till en annan bil (möjligvis en precis likadan).

Går det montera en blaupunkt i bilen så går det ta dän den gamla utan att hamra sönder bilen

Givetvis ville jag inte att du skall köpa en blaupunkt bara sådär, utan mer för att visa på att radion är inte nödvändigtvis så integrerad som det verkar. Vet hur det ser ut, är ungefär samma meck i Golfar och sånt och för Golf V (2003 och frammåt) hittar du kit på blaupunkt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-04 15:34
Ursprungligen av Pär:

Går det montera en blaupunkt i bilen så går det ta dän den gamla utan att hamra sönder bilen

Givetvis ville jag inte att du skall köpa en blaupunkt bara sådär, utan mer för att visa på att radion är inte nödvändigtvis så integrerad som det verkar. Vet hur det ser ut, är ungefär samma meck i Golfar och sånt och för Golf V (2003 och frammåt) hittar du kit på blaupunkt.

Problemet är att vill man inte ha en radio monterad i bilen DÅ får man DIN-grejset, men när den är monterad kan jag hoppa upp och sätta mig på att det inte finns såna saker eller ens instruktioner hur man dissikerar sin bil, på deras hemsida. Min bil är förövrigt listad på hemsidan, men den är förmodligen för ny (helt ny modell) för det finns inga bilder på dom monteringssatser som finns.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-11 22:51

Någon som provat FM-transmittern och kan uttala sig?
Verkar ju intressant som 1000-an.

Jag har just blivit med iPod och handlade en AirPlay i USA - som funkar uselt...

1
Bevaka tråden