Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac och PC i samma rum

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-31 23:12

hejhej!
Jag får snart (förhoppningsvis) min nya Mac mini och när den väl anländer så vill jag ju självklart kunna surfa på den med mitt nuvarande ADSL.
Den kommer att stå ungefär 1,5 meter ifrån min PC som "bredbandet" nu är inkopplat till.

Så min fråga, hur gör jag billigast och lättast för att båda datorerna ska få dela på min uppkoppling?

Min PC tror jag har två st nätverks portar... och min Mac mini har inte airport..
Eftersom dom är i samma rum är det inga problem med att ha igång båda samtidigt om det behövs.

väldigt tacksam för hjälpen!

Hejdå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 23:29

Koppla en router efter ADSL-burken.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010043346
Koppla båda datorerna till routern.
Du får brandvägg och NAT på köpet!

Förutsatt att du redan har två nätverkskort i PC:n är det billigast och lättast att aktivera Internet-anslutningsdelning i Windows. Det gör du med hjälp av guiden Konfigurera nätverk om du kör Windows XP. Hur det fungerar i tidigare versioner av Windows minns jag inte, men funktionen har funnits med sedan andra releasen av Windows 98.

Har du lite pengar över hade jag dock satsat på en fristående router, eftersom det ger bättre flexibilitet och man inte är beroende av att PC-burken skall vara vid liv alltid.

Lycka till!

/Göran

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-01 13:37
Ursprungligen av thomas:

Koppla en router efter ADSL-burken.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010043346
Koppla båda datorerna till routern.
Du får brandvägg och NAT på köpet!

Jo köp en router. Pengarna har du tjänat in på elräkningen på ett år iom att du slipper ha den strömslukande "höfläkten" till PC igång så fort du ska surfa Router utan WiFI = < 500kr på valfri stormarknad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-02-01 14:27
Ursprungligen av rhesus:

Jo köp en router. Pengarna har du tjänat in på elräkningen på ett år iom att du slipper ha den strömslukande "höfläkten" till PC igång så fort du ska surfa Router utan WiFI = < 500kr på valfri stormarknad.

Går det inte att på nått sätt koppla tvärtom?
så att PC'n är kopplad till macens internet då?
så att ja måste ha macen igång när ja ska surfa på PC'n..
för min mini kommer nog att vara på rätt mycket..
däremot har den bara en ethernet port right? ^^

tack

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-01 14:35
Ursprungligen av Kaveh:

Går det inte att på nått sätt koppla tvärtom?
så att PC'n är kopplad till macens internet då?
så att ja måste ha macen igång när ja ska surfa på PC'n..
för min mini kommer nog att vara på rätt mycket..
däremot har den bara en ethernet port right? ^^

tack

Om den bara har en ethernetport så går det inte såtillvida att du inte köper en FW->ethernetadapter eller något sådant. Trafiken måste ju gå "in" genom ena porten och "ut" till pcn på den andra. Dylika lösningar är säkert dyrare en en router,
kolla tex på den här .

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-02-08 10:05

Okej, tackar!
Hur fungerar routern? Är det likadant som att ha de två datorerna i ett nätverk så jag kan föra över filer, använda skrivaren på båda o.s.v?

Tack igen

1
Bevaka tråden