Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra hårddisk till G5 - märke?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-31 20:44

Hej!

Jag skall köpa en extra hårddisk till min G5'a och undrar vad man skall tänka på. Några märken som ni skulle föreslå?

LaCie helt klart alla tider! Du ska ha en Lacie med Tri interface

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-01 10:39

Jag skulle föreslå att du köper en intern SATA-hårddisk istället, den är snabbare och billigare. Har själv just köpt en Maxtor 200Gb, den funkar väldigt bra och är mycket snabbare än någon firewire-hårddisk. Att installera den själv är väldigt enkelt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-01 14:02

tack så mycket

Lätt med förhinder...

Ursprungligen av jarviz:

Jag skulle föreslå att du köper en intern SATA-hårddisk istället, den är snabbare och billigare. Har själv just köpt en Maxtor 200Gb, den funkar väldigt bra och är mycket snabbare än någon firewire-hårddisk. Att installera den själv är väldigt enkelt.

Det är superenkelt att få dit en hårddisk, men att ta ut den igen. När jag skaffade min Raptor tänkte jag ha den som Os-disk, den var dock inte bootbar, visade det sig när jag skulle installera X på nytt. tänkte, aha, startskivan måste kanske sitta i det andra facket för att vara startbar, och skred till verket att skifta plats på diskarna, men, det visade sig vara omöjligt att få ut disken igen, och jag har ännu ingen hum om hur man ska ta ut en hårddisk ur en G5:a. Nya disken blev dock startbar efter en kallstart.
Raptor, med sin10000 rpm rotation är att rekommendera om du vill ha en snabb S-ATAdisk, är nog den enda icke SCSi-disk som är så snabb, finns dock bara upp till 76 Gb.
Om farten inte är så viktigt kan jag rekommendera en extern disk. Har själv en FW400 Maxtor på 250Gb, och FW finns upp till 2000Gb!! Köp dock helst en disk med både FW och USB2 för bästa kompatibilitet med olika datorer. Ska du inte överföra filer till en Win-dator, så kom ihåg att formatera disken med OsX filsystem, Fat32 brukar ju vara standard på en ny disk, men ger sämre prestanda än OsX eget filsystem.

Senast redigerat 2005-02-01 16:08
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-01 19:51
Ursprungligen av bruksarn:

Det är superenkelt att få dit en hårddisk, men att ta ut den igen. När jag skaffade min Raptor tänkte jag ha den som Os-disk, den var dock inte bootbar, visade det sig när jag skulle installera X på nytt. tänkte, aha, startskivan måste kanske sitta i det andra facket för att vara startbar, och skred till verket att skifta plats på diskarna, men, det visade sig vara omöjligt att få ut disken igen, och jag har ännu ingen hum om hur man ska ta ut en hårddisk ur en G5:a.

Har själv inte upplevt att det har varit svårt att få ut hårddiskar trots att jag tagit ut dem ett antal gånger (fråga inte...). Du kanske bara haft otur

1
Bevaka tråden