Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaha! De' var de' det

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Låt mig berätta en liten historia. Jag har en PM7600/132 med G3-uppgradering, usb och ide/ata. Fram till någon dag strax före jul så funkade denna Mac alldeles utmärkt och jag körde Jaguar (10.2.8) samt 9.2.1 i den utan några som helst problem. Eftersom det är min enda Mac så kändes det viktigt att allt skulle fungera som det skulle varför jag, när jag fick problem på grund av att jag testat TechTools eDrive(som inte stöds av denna Mac), tyckte att jag gjorde allt jag kunde för att fixa mina problem.

Det började med att jag som sagt testade eDrive vilket ledde till att en kontrollpanel bara försvann. Det hade inte gjort så mycket om det inte hade varit för att det var den panelen i vilken man hanterar fildelning och brandvägg.

Efter några turer hit och dit bestämde jag mig för att skapa en ny användare och kopiera över allt från den gamla falerande. Detta ledde till att jag fick en massa tillståndsfel eftersom alla filer som jag koperade/flyttade mellan användarkontona egentligen var låsta till det gamla kontot. Så jag testade Batchmod...baaad move.

Till en början verkade allt funka fint men så var jag lite väl klåfingrig och, för att göra en riktigt lång och pinsam historia något kortare, mina försök att fixa problemen ledde till att jag fick en lista över tillståndsfel som var milslång. Under ett test av just tillståndsfelen(jag sökte innan jag repade) låste sig hela rasket och jag startade om.

Jag kunde dock inte reparera de problem jag skapat så jag kopierade över alla viktiga filer från min OSX-disk till en annan hårddisk för att sedan försöka installera om OSX. Jag hade dock inte någon större tur med det heller utan nu kraschade även 9.2.1. Vid det här läget var jag i fullständig upplösning och livrädd för att jag förlorat allt jag sparat på mina hårddiskar. Jag kunde dock väcka liv i diskarna igen och sedan lämnade jag datorn avstängd tills för cirka en vecka sedan då jag säkerhetskopierade över allt till en ny fräsh 120gigs Maxtor hd som jag sedan plockade ur Macen och stoppade tillbaks i sina antistatpåsar.

Nästa steg var att installera om. 9.1 var inga problem men när jag sedan med hjälp av OS9Helper skulle uppgradera till 9.2.1 fick jag åter igen problem, denna gång med uppgraderingsfilerna som helt enkelt inte ville funka. Jag började med versionen för USEnglish men denna ville inte funka på grunda av fel av typen -127, -100, 10 mm som jag helt enkelt inte kommer ihåg nu. Jag testade även uppgraderingsfiler för InternationalEnlish och Swedish men emedan den svenska versionen inte funkade alls så verkade det ett tag som om versionen för internationell engelska skulle göra det men icke sa nicke. När jag väl kommit in i installationen så fick jag meddelandet att denna uppgradering inte allt funkade med den systemvariant som jag hade installerad. Så det var bara att försöka börja om från början vilket leder mig till dagens vedermödor.

Jag började dagen med att installera mjukvaran för min G3-uppgradering så att jag fick fullt G3stöd samt backside-cache. När jag sedan startade om så kraschade Macen så jag stängde av, jordade mig, öppnade lådan och tryckte ner cudan i 30 sekunder, monterade ihop allt igen, ojordade mig och pluggade in samt startade Macen igen. Denna gång startade den som den skulle men sedan när jag skulle tömma papperskorgen så gick det åt he...vete igen. Mitt nästa steg var att starta från min Norton Systemworks cd.

Jag körde Diskdoctor och fick där mängder med rapporter om allsköns fel som jag sa åt Norton att fixa men tydligen var det allvarligare än så för trots att jag körde Norton 3 gånger så rapporterade programmet om samma fel och avbröts med ett oväntat fel. Så jag startade om från Norton cd'n och denna gång dök partitionen som jag höll på att kolla inte upp på skrivbordet. Norton Volumerecover kunde inte hitta den, datorn kunde inte läsa den så nästa steg var att köra igång Diskwarrior som hittade och laddade partitionen.

Efter alla dessa turer så undrar jag om det inte möjligen kan vara så att den disk som jag installerat 9.1 på och som jag försökt uppgradera till 9.2.1 i själva verket är boven. Trots att jag formaterat om den och börjat ominstallera systemet på den så dyker det upp mängder med fel.

Jag är så himla less på denna Mac nu. Mitt sikte är inställt på att köpa en G5'a efter wwdc men för närvarande skulle jag vara väldigt glad om jag bara kunde få lägga vantarna på en billig B/W G3 eller en G4 så att jag slapp gå omvägen över os9 då jag ska installera OSX.

Jag antar förstås att jag alltid kan försöka fixa fram en ny hårddisk att testa på.

phew,
\Cogito

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-01 13:10

Prova först med att städa datorn ordentligt. Ta ur RAM-minnena (glöm inte att jorda dej först). Damsug den, använd en stor målarpensel för att vispa runt i den.
Starta på CD skiva, genomför en "grundformatering" eller vad den nu heter, som skriver nollor på hela disken.
Sen provar du igen, fungerar det fortfarande tar du ur hårddisken och spelar baseboll med den.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 14:13

Var det inte någon som påstod att man inte skulle dammsuga datorer?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 14:44
Ursprungligen av flexable:

Var det inte någon som påstod att man inte skulle dammsuga datorer?

Jo. Statisk el. ska inte va så jättebra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-02 00:11

Alltså, jag har en ny dammsugare, den har ett plasthandtag som sitter längst ut på en plastslang...
Den el jag använder brukar inte ledas av plast...

Inget större problem med dammsugare, bara man är försiktig och jordar sej själv först, laddar ur datorn, TA UR ELSLADDEN!
Och inte dunkar runt med munstycket och använder en mjuk borste.

Jag antar att jag kan testa med att rengöra den och grundformatera hårddisken. Jag har också en nyare dammsugare med plastslang och plaströr och det har funkat tidigare att använda den. Vad gäller jordningen så har jag en jättebra pryl jag fick när jag köpte saker från OWC/Macsales en gång. Det är ett antistatarmband med en kabel som kopplas ihop med datorns strömkabel (endast jord såklart), passar exakt ihop med datorändan av kabeln och därmed behöver jag inte krångla med allsköns krokodilklämmor och konstiga jordningsalternativ mm och JA jag har jordade uttag i min lägenhet.

Får se när jag tar itu med detta igen. För stunden har jag inte särskilt stor lust att hålla på med den. Jag tycker det är kul att pula i burken men man har ju en viss tendens att nå en smärtgräns då det får vara nog (eller iaf nästan nog). Tack iaf för tipsen...

Ursprungligen av Creops:

Alltså, jag har en ny dammsugare, den har ett plasthandtag som sitter längst ut på en plastslang...
Den el jag använder brukar inte ledas av plast...

Inget större problem med dammsugare, bara man är försiktig och jordar sej själv först, laddar ur datorn, TA UR ELSLADDEN!
Och inte dunkar runt med munstycket och använder en mjuk borste.

Men problemet är att plastborstar GENERERAR statisk elektricitet. Jag pajade ett display-kort till en ganska dyr synthesizer en gång genom att dammsuga med plastborste. Inte kul.

Jag undrar hur sen version av Diskdoctor du har. Om du kör OS9 (vilket du kanske inte gör) och t.ex. en så tidig version som 5 av Diskdoctor så kan inte alla fel fixas.

Hoppas det löser sig!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-04 08:51
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Men problemet är att plastborstar GENERERAR statisk elektricitet. Jag pajade ett display-kort till en ganska dyr synthesizer en gång genom att dammsuga med plastborste. Inte kul.

Det har du rätt i att dom kan göra det, iochförsig finns det antistatplastborstar för att rengöra elektronik. Fast dom brukar kosta lite.
Jaja, jag brukar nöja mej med att ta i ett element innan jag petar på burken.

Läste igen det första inlägget igen, tror nog att du har rätt i att det är HDn det är fel på.

Ursprungligen av Creops:

Alltså, jag har en ny dammsugare, den har ett plasthandtag som sitter längst ut på en plastslang...
Den el jag använder brukar inte ledas av plast...

Jag jobbar med plast emellanåt, plastskyltar och flaggväv av nylon (plast) och jag har inte fått så kraftiga statiska stötar som av de här materialen...

Hej igen gott folk. Situationer av kritisk natur kan fort förändras till betydligt positivare sådana. Tack vare hjälp från min "buddies" på MacAddicts irc-kanal så har problemet löst sig. Jag fick tipset att jag skulle råformatera hårddiskarna och nolla över allt. Det gjorde jag. Sedan e-som uppdateringen från Apple fortfarande inte funkade så letade jag fram samma fil på en CD som jag har brännt för cirka ett år sedan. På denna cd fanns samma fil men till skillnad från den som jag försökt hämta från Apple de senaste dagarna så funkade den och nu kör jag Macen i 9.2.1 igen. Ska försöka gå vidare till Jaguar i helgen men nu tar jag paus...

Ska nog göra en rengöring sedan iaf men jag utelämnar borsten som någon tipsade om. Jag brukar köra med tops istället och samla upp dammet snarare än vispa runt det.

1
Bevaka tråden