Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM 2x1.25 kraschar och får Kernel panik

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-01 00:51

På jobbet har vi en PM Digital Audio 466Mhz som har uppgraderats till en 2x1.25Ghz.
Allt funkade kanon tills för någon vecka sedan...när man digade in material till FCP 4 så fryste sig preview skärmen på bildskärmen men inspelningen fortsatte. De intankade materialet blev helt i osynk ifrån frysningen o fram.

Sen började FCP och andra program helt oförklarligt att krascha, ibland får datorn kernel panic.

Min första tanke var minnet, min andra var dammigt nätagg som hade begränsad kylning.

I datorn sitter 2 x 256Mb och 1 x 512Mb, vi testade o plocka i och ur alla minnen men samma problem uppstår. Nätagget var inte nämvärt dammigt heller. Vi har även provat o ha chassit på glänt för ökad luftcirkulation.

Så här står vi nu med en datorn som vill lägga sig på rygg o dö lite om vart annat.

Men för att krydda den berättelse lite till så har exakt samma problem dykt upp på G4 PM 933Mhz administationsdator...som vi provade FCP4 för att tillfälligt kunna lösa osynk.

HJÄLP!!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-01 08:54

Har du "Reparerat hårddisken" med Skivverktyg?

Kanske blev filstrukturen korrupt när FCP4 kraschade.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-01 09:21

Dra ur nätslaadden och låt datorn stå utan ström en timme, resetta pram, sen startar du i open firmware och skriver:

reset-nvram (enter)
reset-all (enter), datorn startar om

Det brukar lösa problemet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-01 10:39
Ursprungligen av rhesus:

Dra ur nätslaadden och låt datorn stå utan ström en timme, resetta pram, sen startar du i open firmware och skriver:

reset-nvram (enter)
reset-all (enter), datorn startar om

Det brukar lösa problemet.

Hur kommer jag in i Open firmware? Är de en ny "omöjlig" tangentkombination?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-01 10:41
Ursprungligen av Gluffs:

Hur kommer jag in i Open firmware? Är de en ny "omöjlig" tangentkombination?

Håll nere Äpple-alt-O-F när du startar datorn. Många tangentkombinationer blir det...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-01 11:03

Tack för tipset men tyvärr hjälpte de inte, de första som hände i FCP var att programmet kraschade så fort vi började tanka in material.

Virus??
Med tanke på att båda PM:arna började bråka samtidigt och att ena burken kör FCP 3 och den andra FCP 4.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-01 11:27
Ursprungligen av Gluffs:

Tack för tipset men tyvärr hjälpte de inte, de första som hände i FCP var att programmet kraschade så fort vi började tanka in material.

Virus??
Med tanke på att båda PM:arna började bråka samtidigt och att ena burken kör FCP 3 och den andra FCP 4.

Knappast troligt. Däremot kanske det är fel på materialet du tankar in. Korrupt?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-01 12:13
Ursprungligen av rhesus:

Knappast troligt. Däremot kanske det är fel på materialet du tankar in. Korrupt?

de spelar ingen roll vilket band vi använder....inte heller vilken bandare.
undrar fall macen har fått för lite kärlek?

men de kraschar även om man surfar eller epostar...programmen i säg har blivit välidigt nervösa

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-07 04:46

FW-DV-video

Jag tar själv in video med en Formac Studio DV till min MDD G4a. I något Apple technote om FW jag läste idag, står det, att FW med fördel kan användas till det, men om man har en DV-ström Till/från macen, så kan man samtidigt inte ha något annapå FW, än just denna enda DV-ström.
Annars kan man ju ha upp till 63 FW apparater samtidigt igång på en FW-kedja!

Det märks mkt tydligt om jag tex sätter en FW-hårddisk på Formac Studio-burkens andra FW kontakt, så får Macen inte fatt nåt på den! Är det samma krets som sköter FW & USB2, så kan den ev även störa USB2! Så försök logga om du gör något annat med I/O då Macen krashar?? Då all IO går på systembussen, så kan alla sorters IO som tex ethernet, PCI, grafik etc ev göra nåt om man har en intensiv FW-ström, om de sas går samma väg lång bit i hw-arkitekturen.

Så blir det exvis problem om man aktiverar Quarts på ett Radeon-PCI-grafikkort (Apple stöder därför ej Quarts på PCI-grafik) PCI-bussen blir "mättad" och datorn "hoppar".

En annan gång hade jag nåt fel i några preferensfiler i hemma mappen, som gav likn symtom.
Kan prövas med shareware verktyget "Preferential Treatment". ".plist"-filerna är av förbestämda textformat. Bara kasta det felaktiga - motv app gör en ny .plist - det här är bara kv. gissningar,
men Macen blev bra igen när det söndriga kastats ut!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-07 23:56
Ursprungligen av R.Kroc:

Jag tar själv in video med en Formac Studio DV till min MDD G4a. I något Apple technote om FW jag läste idag, står det, att FW med fördel kan användas till det, men om man har en DV-ström Till/från macen, så kan man samtidigt inte ha något annapå FW, än just denna enda DV-ström.
Annars kan man ju ha upp till 63 FW apparater samtidigt igång på en FW-kedja!

Det märks mkt tydligt om jag tex sätter en FW-hårddisk på Formac Studio-burkens andra FW kontakt, så får Macen inte fatt nåt på den! Är det samma krets som sköter FW & USB2, så kan den ev även störa USB2! Så försök logga om du gör något annat med I/O då Macen krashar?? Då all IO går på systembussen, så kan alla sorters IO som tex ethernet, PCI, grafik etc ev göra nåt om man har en intensiv FW-ström, om de sas går samma väg lång bit i hw-arkitekturen.

Så blir det exvis problem om man aktiverar Quarts på ett Radeon-PCI-grafikkort (Apple stöder därför ej Quarts på PCI-grafik) PCI-bussen blir "mättad" och datorn "hoppar".

En annan gång hade jag nåt fel i några preferensfiler i hemma mappen, som gav likn symtom.
Kan prövas med shareware verktyget "Preferential Treatment". ".plist"-filerna är av förbestämda textformat. Bara kasta det felaktiga - motv app gör en ny .plist - det här är bara kv. gissningar,
men Macen blev bra igen när det söndriga kastats ut!

Intressant läsning!

Ja testade Pref.Tres. programmet, den hittade inte ett ända problem....sorgligt?! vet ej.
Vi formaterade om diskarna och la in en ny version av kissemisse 10.3.senaste till stationen, de hjälpte så tillvida att datorn slutade får kernel panik. Tidigare program som bråkade har slutit fred.
Vi testade att använda en extern Maxtor FW 200Gb som mediahd, då slutade alla problem med intankningen, inga frysningar eller osynk längre.

Vi hade tidigare en intern ATA MediaHD som j...lades i Protools, efter att ha lagt över alla projekt till systemdisken så slutade problemena. Vi handlade en ny intern MediaHD men problemena kvarstod.

Så nu sköts all media på brandsladd (firewire), vi sitter alla 3 på jobbet o ber till dom stora distrobutionsgudarna att våran PMG52.5 ska frälsa oss i våran missär.

G4:an börjar komma till åren, både teknikmässigt och fysiskt. Grejorna pressas till max hela tiden. Vi gjorde en lite "dummie" test på våran andra redigering....en PC med Liquid. Där kan man surfa på 99mac, lyssna på musik, arbeta i OpenOffice, mm samtidigt som man tankar in DV material. Gör de på en FCP G4:a o den vill lägga sig på rygg o sprattla.

1
Bevaka tråden