Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för B-one!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror att många redan känner till att webhotellet B-one är riktiga skojare. Trots deras låga priser vill du inte ha att göra med detta företag.

Nu har jag fått en faktura för att betala nästa period. Men jag vill inte ha något med dom att göra eftersom jag redan några dagar efter min registrering förra året meddelade dom att jag vill säga upp hotellet. Trots att jag inte hade använt deras tjänst fick jag självklart inte pengarna tillbaka.

För att säga upp hotellet måste man skicka ett fax eller pappersbrev till dom senaste tre månader innan den nya perioden börjar. Nä, mail duger inte. Nu är det för sent att säga upp det och dom vill att jag betalar för ännu en period som jag inte önskar.

Om jag inte betalar in fakturan är jag helt övertygad om att de inte kommer att dra sig för att hota mig på olika sätt.

För att inte tala om att de sysslar med falsk marknadsföring när de skyltar med att man får fri trafik. Om man läser avtalet noggrannare ser man att de kan stänga av kontot om de anser att trafiken är för hög, vilket de tydligen också brukar göra.

Svaren från supporten är alltid standardutskick och de som arbetar där är tydligen inte på ens egen sida. Att göra kunden nöjd existerar inte.

De har inget telefonnummer man kan ringa.

Vad du än gör, teckna aldrig avtal med detta företag.

Tråkigt att du upplevt det så. Jag har bara positiva erfarenheter av B-one än så länge.
Funderar iofs på att byta webhotell ändå för att ha det i sverige, och jag är medveten om
tidsgränsen för uppsägning osv.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 13:19

Jag känner mig manad att inflika att jag faktiskt är positivt förvånad av B-one. En kund till mig använder dem för en webbplats, och jag hade väntat mig ursega servrar, inga/sena/standardsvar på supportärenden osv, men servrarna är förvånandsvärt snabba och de svarar faktiskt inom 24 timmar på vardagar och ger åtminstone i mina mått mätt helt okej svar. Detta är alltså i relation till deras superlåga pris. Om de hade tagit ut mer normala priser hade jag väntat mig snabbare servrar och något bättre svar...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-31 13:20

Carambole, Vegasys, active24 - de byter namn ofta - de har samma typ av uppsägning...

B-One har fungerat för mig...

Jag har också hört flera som är mycket nöjda med B-One. Jag tror de flesta har ett par månaders uppsägning och de vanliga är att de kräver fax för underskriftens skull.

Du kan iom OS 10.3 faxa från vanliga program via skriv ut-menyn bara du har ett modem och kopplar in dig på telefonjacket med det. Någon modem-abbonemang för internet behövs alltså inte, bara en telefonförbindelse.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

de kräver fax för underskriftens skull.

Fax för underskriftens skull??? Vilken dålig ursäkt. Mejl fungerar ju minst lika bra. Haft en diskussion med Telia om detta också som hävdar att det måste vara fax för underskriftens skull. Att dom inte fattar att det går lika bra att scanna in ett dokument som du sen kan välja att faxa eller mejla till valfri adress. Hos Telia skyller dom på att det inte finns någon som läser mejl.
Snacka om att de inte ens använder sina egna tjänster.
Ska det vara riktigt är ju enda alternativet för att de ska få en namnunderskrift att man skickar in ett påskrivet papper i orginal via snigelpost.

Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Fax för underskriftens skull??? Vilken dålig ursäkt. Mejl fungerar ju minst lika bra. Haft en diskussion med Telia om detta också som hävdar att det måste vara fax för underskriftens skull. Att dom inte fattar att det går lika bra att scanna in ett dokument som du sen kan välja att faxa eller mejla till valfri adress. Hos Telia skyller dom på att det inte finns någon som läser mejl.
Snacka om att de inte ens använder sina egna tjänster.
Ska det vara riktigt är ju enda alternativet för att de ska få en namnunderskrift att man skickar in ett påskrivet papper i orginal via snigelpost.

Håller med till 100%. Jag brukar också försöka förklara att jag har scannat min namnteckning och att det borde vara samma sak säkerhetsmässigt. Men stela företag är så inrutade på sina rutiner att de har ingen vilja att ändra dem.

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-01-31 13:48

B-one har fungerat utan mankemang för mej i två år. Uppsägningsvillkoren är inte konstiga, det är likadant med t.ex. Canal Digital. tre månader innan & snigelpost.

B-one har i god tid aviserat driftstopp (ett st. mitt i natten på två år är helt ok)

har inget ont att säga om dem.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-03-12 19:01
Ursprungligen av Marans:

t.ex. Canal Digital. tre månader innan & snigelpost.

Canal Digital har faktiskt senast 1 månad innan kontraktperiodens slut

Edit: för att inte bara vara OT, kan ni som är intresserade av cliche kolla här

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 14:01

Är det nån som kan rekomendera nåt webbhotlell (mer än b-one då) som är bar och billigt?

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-01-31 14:06
Ursprungligen av Beez:

Är det nån som kan rekomendera nåt webbhotlell (mer än b-one då) som är bar och billigt?

cliche ?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-03-12 18:53
Ursprungligen av Marans:

cliche ?

Ingen som reagerar på Marans frågetecken: cliche? Jag skall lägga ut en sajt åt en liten ideell förening och 1 kr/månad hos cliche låter skamligt billigt. Är det någon som har erfarenhet av detta hotell?

Jag kan acceptera de där tre månaderna, men det är ändå frustrerande eftersom jag inte använder deras tjänster och det vet de mycket väl.

Någon som vet om man kan använda ett webbhotell trots att man har flyttat och bundit domänen till ett annat hotell? Om jag mot förmodan betalar vill jag åtminstone kunna använda utrymmet till något vettigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-31 14:12

3 ggr 12 spänn....

Ursprungligen av fjellis:

3 ggr 12 spänn....

Det handlar inte om de 500 spänn jag kommer att ha lagt ut för inget, utan att jag inte vill betala för hotellrummet om jag inte använder det. Receptionen i hotellet vet tydligen inte hur ett hotell ska skötas och därför checkar jag ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 14:33

B-one har fungerat fint för mig. Inga problem där inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-31 15:21

Helt ok för mig - men ingånget avtal är avtal. Lärpengar skulle min revisor kalla det.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-01-31 17:09

Det är ju på just såna punkter som t ex inget telefonnummer som de kan hålla såna priser.

Och att man ska behöva skriftligt uppsägning är absolut inte första avtalet som har som krav. Du har ju själv skrivit under avtalet.

Jag är inte heller nöjd och har själv missat att säga upp mitt i 2 års tid. Nu när jag fick senaste fakturan på hela 205 fick jag snällt betala, men samtidigt fick jag tummen ur och faxa in en skriftlig uppsägning. Så blir inne på 3:e året som jag inte ens avänder det.

Ursprungligen av skatan:

Det är ju på just såna punkter som t ex inget telefonnummer som de kan hålla såna priser.

Och att man ska behöva skriftligt uppsägning är absolut inte första avtalet som har som krav. Du har ju själv skrivit under avtalet.

Jag har inte skrivit på något något (fysiskt) papper när jag tecknade avtalet så varför ska jag göra det när jag vill avsäga mig det?

Citat:

Jag är inte heller nöjd och har själv missat att säga upp mitt i 2 års tid. Nu när jag fick senaste fakturan på hela 205 fick jag snällt betala, men samtidigt fick jag tummen ur och faxa in en skriftlig uppsägning. Så blir inne på 3:e året som jag inte ens avänder det.

Själv föredrar jag att slänga ut pengar på sånt jag får ut något av.

Nä, nu ska jag gå faxa min avbeställning 12 månader i förväg så den kommer in i tid.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 23:06

Vad tror ni om surftowns Advanced-paket? Har tipsat en kund om att flytta över dit från loopias webhotell, mest för att MySQL ingår på surftown. På loopia kostar det 300 spänn att lägga till MySQL med phpMyAdmin.

Det som suger med B-one och många andra "lågbudgethotell" är att de ljuger. Överallt i sin annonsering och på sin webbplats propagerar de för att de erbjuder fri trafik. Men ingenstans står det att de plötsligt kan råka dra ut sladden till din webbplats när de anser att den börjar bli lite väl poppis. Falsk marknadsföring så det sjunger om det.

Jag väljer helt klart att betala lite mer för att kunna känna att jag kan lita på mitt webhotell.

/M

Jaha, och varför kan man inte använda ett webhotell efter att man har flyttat domänen till ett annat hotell. Borde det inte gå att komma åt med någon alternativ adress?

"Då kan du inte komma åt ditt webhotell här.
Om du inte vill ha domänen pekad mot oss,
så får du säga upp ditt webhotell."

1
Bevaka tråden