Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbast edit-kompilera-debugga-cykel?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter och kodar lite Mach-O med Codewarrior, och det är chockerande långsamt. Kompileringen går väl acceptabelt fort, men länkning och start av debuggern är seeegt och att stega i debuggern är också långsamt! Är det som det måste vara under OSX? CodeWarrior har i alla tider haft lite väl långsam stegning i debuggern (det är så man längtar tillbaka till snabbheten man hade på datorer på 25 MHz och ännu lägre!) men länka+starta tar så lång tid att jag är frestad att fika under tiden. Jag har lidit med eländet ett tag men nu måste jag fråga om någon vet en lösning.

Ska jag byta utvecklingsmiljö (har provat Xcode men den är jobbig att komma igång med och jag tyckte inte det heller gick snabbt) eller optimera maskinen på något sätt? Eller kanske ändra något i projekten?

Det känns direkt larvigt att en 1.8 GHz G5 är så här långsam för programutveckling. Hade jag inte hållit på med OpenGL hade jag dragit igång en gammal 68k-kompilator under Classic för att få lite fräs på jobbet (där går väl cyklerna sådär hundra gånger snabbare kanske med samma kod), och bara gjort slutkompilering med Mach-O.

Låt mig formulera om frågan: Tycker ni som programmerar att CodeWarrior/Xcode är snabbt? Snabbt nog? Går det behagligt kvickt att kompilera, länka, starta debuggern, stega?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-31 23:38

Jag tycker/tyckte att CodeWarrior var svår att ställa in så att min programkod gick igenom kompileringen utan att CW sägeer att koden är kass.

Nej, jag gillar Xcode. Enkelt att använda. Kan inte direkt uttala mig om hastigheten.

Har dock kört Visual Studio .Net (och version 6) på pc. .Net-versionen på p4 3GHz och det var "förvånande" segt. En p4.a på 3 GHz ska väl vara ett fartmonster?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-01 00:11

Jag vet inte om jag förstår frågan, men jag använder bara XCode (har inte provat CodeWarrior alls) och för ett av mina senaste projekt (ett litet OpenGL-projekt med ca 15 klasser) så tar det ca. 1 minut att bygga hela projektet, från clean. Det tar ca 2-3 sekunder att kompilera en fil om man gjort nån ändring.

XCode använder ju Zerolink så det finns i princip ingen länkningsfas. Även predictive compilation och förkompilerade headers gör att kompileringen snabbas upp en hel del. Allt är i Cocoa och det flyter på som attan tycker jag med min 1.8Ghz SP G5.

Jag har inga problem med att det tar tid att debugga heller, laddar in programmet i debuggern på 4-5 sekunder och steppningen är ju direkt, ingen väntetid alls.

Så på frågan om jag är nöjd med hastigheten när jag utvecklar i XCode så är svaret helt klart ja.

Ursprungligen av henil:

Jag tycker/tyckte att CodeWarrior var svår att ställa in så att min programkod gick igenom kompileringen utan att CW sägeer att koden är kass.

Det var lustigt. Anledningen till att jag satsade på CodeWarrior var att det var helt förgjort att få Xcode att kompilera helt vanlig kod. Med CodeWarrior är det ganska lätt att hitta språkinställningar som gör att det känns hyfsat modernt, medan Xcode inte verkar ha något mellanläge mellan gammaldags C och C++. (Ingendera är i närheten av mitt favoritspråk, men det hör inte hit.) Dvs med C får jag inte t.ex. använda //-kommentarer, och de är ganska vanebildande.

Men CodeWarriors debugger är som sagt mer än lovligt seg. Ska man stega ner några rader så sätter man en brytpunkt och kör dit, för enstaka steg går för långsamt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-01 14:06

Du kan välja C-dialekt i XCode genom att öppna target-inställningarna och välja typ Compilator dialect (tror jag). Jag brukar köra med C99-standarden, då får jag använda //-kommentarer och deklarera variabler var som helst i koden (som i c++).

Xcode är fruktansvärt långsamt tycker jag. Inte bara kompilatorn, som är vansinnigt trög jämfört med andra versioner, men också alla andra operationer som trådade indexeringar etc är extremt sega. Om inte Apple fixar Xcode snart börjar det bli dags att byta IDE faktiskt. Så dålig är den. Nu sitter jag visserligen på ett större projekt vilket kan förklara varför andra här inte ser några problem med hastigheten, men det känns ändå orimligt att utvecklingsmiljön ska vara såhär seg.

Att öppna projektfilen tar minst 30 sekunder. Att indexera från scratch tar 5 minuter. Att bygga utan en enda touchad fil tar 2 minuter. Att ladda in debuggern tar minst en minut. Samma med att öppna CVS-fönstret. Detta på en 2x2GHz G5 med 2 GB RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 23:16
Ursprungligen av morris:

Xcode är fruktansvärt långsamt tycker jag. Inte bara kompilatorn, som är vansinnigt trög jämfört med andra versioner, men också alla andra operationer som trådade indexeringar etc är extremt sega. Om inte Apple fixar Xcode snart börjar det bli dags att byta IDE faktiskt. Så dålig är den. Nu sitter jag visserligen på ett större projekt vilket kan förklara varför andra här inte ser några problem med hastigheten, men det känns ändå orimligt att utvecklingsmiljön ska vara såhär seg.

Att öppna projektfilen tar minst 30 sekunder. Att indexera från scratch tar 5 minuter. Att bygga utan en enda touchad fil tar 2 minuter. Att ladda in debuggern tar minst en minut. Samma med att öppna CVS-fönstret. Detta på en 2x2GHz G5 med 2 GB RAM.

Kör du med predictive compiling på och Zero Link?

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Kör du med predictive compiling på och Zero Link?

Har tyvärr inte med saken att göra. Problemet är att projektet är för stort och Xcode är för långsamt. Det är alltså gränssnittet vi pratar om här, xcodebuild är fortfarande ok-snabbt i terminalen.

1
Bevaka tråden