Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänker köpa en iBook åt syrran men en fråga...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-31 20:06

Jag har tänkt att köpa en iBook 12" till syrran när hon fyller år.
Anledningen till denna dyra present är för att hon aldrig haft en egen dator och
att hon ska åka till Australien i några år och plugga och då
kan en dator ju alltid vara bra att ha.
Jag funderade en stund på att köpa henne en billig bärbar PC, men jag insåg ganska snabt
att hon troligen kommer att få för mycket strul med en sådan då den blir
nedlusad av virus och spyware mm, så det får bli en iBook, som jag vet att man kan lita på.
Men nu till frågan, vad har dom för ström kontakter där nere i australien? Kan man beställa en
laddare från australiensiska apple store tro, så att hon har både svensk och australiensisk laddare, eller
finns det någon form av switch som man kan använda? Någon som sitter inne med erfarenheter?

När jag var i australien köpte jag en enkel adapter därnere som
gjorde så att jag kunde ladda mobilen. Kostade typ 25 spänn.

// Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 20:10

Inga problem. Nätadaptrarna till bärbara datorer är universella. Det är endast den fysiska kontakten som skiljer. Köp en adapterdosa på Clas Ohlson, närmaste elbutik eller på flygplatsen i Sverige. Sen är det bara att jacka in.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-31 20:12
Ursprungligen av Mondo:

Inga problem. Nätadaptrarna till bärbara datorer är universella. Det är endast den fysiska kontakten som skiljer. Köp en adapterdosa på Clas Ohlson, närmaste elbutik eller på flygplatsen i Sverige. Sen är det bara att jacka in.

Ok, tack, men hur ser en sådan dosa ut? Hur vet man att det är rätt som man köper?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 20:12

Så här ser elkontakterna ut i Australien.

Hmmm.....minns inte var jag har min......men så här ser clas ohlssons ut:Klick!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 20:15

Det är en sån här grunkemoj du ska köpa.

Kontakten högst upp t h, alltså den med vridna stift, är den som passar i Australien.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-31 20:22

Ok, tack för alla snabba svar! Nu känner jag mig säker, nu är det bara att inhandla en sprillans iBook (Ska bli riktigt kul, alltid roligt att handla över disk) och en adapter så blir nog syrran glad på sin födelsedag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 20:25

Hon kan förstås också köpa en lämplig sladd i Australien.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-31 20:28
Ursprungligen av Mondo:

Hon kan förstås också köpa en lämplig sladd i Australien.

Jo, det skulle kunna gå, men hon är totalt novis när det gäller elektronik och datorer, så det är nog lika bra att jag fixar allt, så hon inte blir sittande med en iBook utan ström.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 20:27

Annars finns ju Apples "World Travel Kit" som iofs är lite dyrare än Classes grunka, men fan så mycket snyggare
[Art nr M8794]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 20:33
Ursprungligen av Pär:

Annars finns ju Apples "World Travel Kit" som iofs är lite dyrare än Classes grunka, men fan så mycket snyggare
[Art nr M8794]

Lite dyrare! Clabbes moj kostar 179 kr, Apples 375 kr. Clabbes sak funkar dessutom med alla elprylar.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-31 20:36
Ursprungligen av Mondo:

Lite dyrare! Clabbes moj kostar 179 kr, Apples 375 kr. Clabbes sak funkar dessutom med alla elprylar.

Jo, det får nog bli Clabbes

  • Oregistrerad
  • 2005-01-31 21:00
Ursprungligen av Mondo:

Lite dyrare! Clabbes moj kostar 179 kr, Apples 375 kr. Clabbes sak funkar dessutom med alla elprylar.

200 pix är inte mycket om man skall ha en "radda" adaptrar så att det vränger i vägguttaget.
Vill man vara snålare så är ju en "two prong philips" radiosladd bättre…

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 00:12

Nackdelen med apples originalprylar i det här fallet är ju också att man inte kan använda den långa sladden, i och med att man fortfarande bara har den "på svenska"...

1
Bevaka tråden